کد خبر: 899331
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به اتفاقات مهم ورزش ايران در سال 96
يك سال پر فراز و نشيب ديگر هم به پايان رسيد و ورزش كشورمان نيز روزهاي تلخ و شيرين زيادي را تجربه كرد. امسال نيز همانند گذشته ورزشكاران ايراني براي به اهتزاز درآمدن پرچم مقدسمان از هيچ تلاشي فروگذار نكردند.

شيوا نوروزي

يك سال پر فراز و نشيب ديگر هم به پايان رسيد و ورزش كشورمان نيز روزهاي تلخ و شيرين زيادي را تجربه كرد. امسال نيز همانند گذشته ورزشكاران ايراني براي به اهتزاز درآمدن پرچم مقدسمان از هيچ تلاشي فروگذار نكردند. از مهم‌ترين موفقيت‌هايي كه در سال 96 دل مردم را شاد كرد صعود قاطعانه تيم ملي فوتبال به جام جهاني، قهرماني تيم ملي وزنه‌برداري در مسابقات جهاني، درخشش كاراته‌كاران در قهرماني آسيا و صعود تيم پرسپوليس به مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا بود.
دومين صعود پياپي به جام‌جهاني
به رغم همه مشكلات و حواشي موجود تيم‌هاي زيرمجموعه فدراسيون فوتبال به چند موفقيت بزرگ دست يافتند. صعود مقتدرانه تيم ملي فوتبال به جام‌جهاني روسيه ميليون‌ها هوادار ايراني را خوشحال كرد. شاگردان كرش خرداد ماه در مصاف با ازبكستان به برتري دو بر صفر رسيدند و ضمن حفظ ركورد شكست‌ناپذيري خود توانستند بدون باخت و به عنوان دومين تيم جواز صعود به جام 2018 را بگيرند. فوتساليست‌هاي ملي‌پوش نيز يك بار ديگر شايستگي‌هايشان را ثابت كردند. تيم ناظم‌الشريعه در چين تايپه به فينال جام ملت‌هاي آسيا رسيد و با چهار گل ژاپن را از پيش رو برداشت تا به رغم همه بي‌مهري‌ها دوازدهمين قهرماني خود در قاره كهن را جشن بگيرد. علاوه بر اين فوتبال ساحلي هم با كسب يك افتخار ديگر قدرت خود را به رخ دنيا كشيد. تيم ملي فوتبال ساحلي با هدايت اوكتاويو در مسابقات جام بين قاره‌اي با غلبه بر روسيه روي سكوي سوم جهان ايستاد. اين مقام بهترين عنوان يك تيم آسيايي در اين رقابت‌ها به شمار مي‌رود.
درخشش با طعم استعفا
استعفاي رسول خادم و عدم رويارويي عليرضا كريمي با حريفي از رژيم اشغالگر قدس مهم‌ترين اتفاقات سال كشتي ايران بود. در مسابقات زير 23 سال قهرماني جهان بود كه ملي‌پوش 86 كيلوي كشورمان در مصاف با حريف روس خود تن به شكستي مصلحتي داد و قيد مدال را زد تا از رويارويي با گشتي‌گير اسرائيلي خودداري كند. بازتاب رسانه‌اي اين تصميم ارزشي نخست‌وزير رژيم غاصب را نيز به ياوه‌گويي واداشت؛ ياوه‌هايي كه با پاسخ‌هاي كوبنده مسئولان ارشد نظام و مردم مواجه شد. در آخرين روزهاي سال هم رئيس فدراسيون كشتي به خاطر ناملايمتي‌هاي هميشگي عليه اين رشته استعفايش را اعلام كرد. رسول خادم از وزارت ورزش خواست تا مديري همسو با تفكرات خود را جايگزينش كنند تا كشتي بيش از اين ضرر نكند. با اين حال تيم‌هاي آزاد و فرنگي چند جام ارزشمند را از آن خود كردند؛ در مسابقات قهرماني آسيا در قرقيزستان آزادكاران ايراني روي سكوي نايب قهرماني رفتند در حالي كه فرنگي‌كاران به عنوان پنجمي بسنده كردند. در مسابقات قهرماني جهان فرانسه اما فرنگي‌كاران خوش درخشيدند و عنوان نايب قهرماني جهان را به چنگ آوردند. منتها تيم ملي كشتي آزاد به مقامي بهتر از نهمي دست نيافت.
امريكا زير پاي ايران
پولادمردان كشورمان در مسابقات قهرماني جهان گل كاشتند و با درخشش خود در مهار وزنه‌هاي سنگين بر سكوي قهرماني دنيا ايستادند. در آوردگاه آناهيم وزنه‌برداران ملي‌پوش با تكيه بر قدرت و توانايي‌هاي خود پنج مدال طلا، سه نشان نقره و شش گردن‌آويز برنز را به چنگ آوردند و در نهايت نيز با كسب ۵۰۹ امتياز براي نخستين بار فاتح رقابت‌هاي جهاني شدند. مدال نقره سعيدعلي حسيني شيريني خاص خودش را داشت؛ ملي‌پوش سنگين وزن كشورمان پس از تحمل هشت سال محروميت به روي تخته رفت و در اولين حضورش در ميادين نايب‌قهرمان جهان شد.
پايان امپراتوري ژاپن
رزمي‌كاران بارها و بارها افتخارات بزرگي را براي ورزش ايران به ارمغان آورده‌اند و اين بار نيز كاراته‌كاران ملي‌پوش در قاره كهن درخشيدند. كاروان كاراته ايران در چهار رده سني و در دو بخش مردان و زنان به آستانه پايتخت قزاقستان اعزام شد و از همان روز اول رقابت‌ها درخشش كاراته‌كاران نويد نتيجه‌اي تاريخي را مي‌داد. در آخر نيز 20 طلا، 12 نقره و 10 برنز آسيايي به ايران رسيد تا براي نخستين بار عنوان قهرماني قاره كهن به كشورمان تعلق گيرد. جالب اينكه ژاپن مهد كاراته جهان مدال‌هاي كمتري از ايران گرفت و با 16 طلا، هشت نقره و 14 برنز دوم شد. اين نخستين باري بود كه قهرماني آسيا در رده‌هاي سني به كشوري غير از ژاپن رسيد.
عبور از ديوار چين در كازان
از آنجا كه چيني‌ها خود را مهد ووشوي جهان مي‌نامند حفظ مقام قهرماني برايشان اهميت فراواني دارند تا آنجا كه تمام قدرتشان را به كار مي‌گيرند تا به هيچ وجه جايگاهشان را از دست ندهند. با وجود اين عملكرد كاروان ووشوي ايران در كازان روسيه و در چهاردهمين دوره رقابت‌هاي قهرماني جهان به قدري درخشان بود كه پس از 13 دوره سلطه قهرماني چين پايان يافت. اين افتخار در شرايطي به ارمغان آمد كه سانداكاران هفت طلا، تالوكاران يك طلا و دو برنز را به گردن آويختند.
سومي تكواندو در جهان
تيم ملي تكواندو برخلاف رشته‌هاي كاراته و ووشو نتوانست درخشش گذشته خود را تكرار كند. كاروان تكواندوي ايران در مسابقات جهاني كره جنوبي بدون كسب مدال طلا روي سكوي سوم دنيا قرار گرفت. مدال نقره كيميا عليزاده تنها مدال تيم بانوان ايران در موجوي كره جنوبي بود. با اين حال هوگوپوشان در جام‌جهاني ساحل عاج با شكست روسيه جام قهرماني را بالاي سر بردند.
بهترين‌هاي سال IPC
سيامند رحمان و زهرا نعمتي به عنوان بهترين ورزشكاران معلول جهان انتخاب شدند. در نظرسنجي كه كميته بين‌المللي پارالمپيك (IPC) انجام داد، رحمان به عنوان قوي‌ترين ورزشكار پارالمپيكي جهان اين عنوان را از آن خود كرد. زهرا نعمتي نيز با پشت سر گذاشتن رقبايش به عنوان بهترين ورزشكار سال 2017 در بخش تيراندازي با كمان دست يافت.
دو انتخاب مهم
مسعود سلطاني‌فر و رضا صالحي‌اميري در سال 96 بر مهم‌ترين پست‌هاي ورزش ايران تكيه زدند. سلطاني‌فر با ۲۲۵ رأي موافق توانست براي دومين بار رأي اعتماد نمايندگان ملت را كسب كند و به عنوان وزير ورزش و جوانان به كارش در خيابان سئول ادامه دهد. از سوي ديگر انتخابات جنجالي كميته ملي المپيك نيز برگزار و در نهايت صالحي‌اميري جانشين كيومرث هاشمي شد.
ركوردشكني قيچي‌ساز
عظيم قيچي‌ساز با صعود به قله لوتسه به باشگاه 8هزاري‌ها پيوست. كوهنورد ايراني با فتح اين قله 8516 متري نامش در بين 16 ركوردداري قرار گرفت كه بدون استفاده از كپسول اكسيژن و شرپا، تمام ۱۴ قله بالاي 8 هزار متري دنيا را پيموده‌اند. برودپيك، دائولاگيري، نانگاپاربات، كانچن چونگا، گاشربروم۱، ۲ آناپورما، كي۲ ، ماناسلو، ماكالو، چو آيو، شيشاپانگما، اورست و لوتسه ۱۴ قله 8 هزار متري است كه او موفق به فتح آنها شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار