کد خبر: 896412
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
جواني تأكيد كرد
يك كارشناس مسائل سياسي راه مصون ماندن انقلاب از ارتجاع را آفت‌زدايي دانست و گفت: انقلاب نيز مثل هر موجود زنده ديگري مي‌تواند مبتلا به آفت‌ها شود چون انقلاب يك حركت تكاملي است.
يدالله جواني، كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب درباره ارتجاع، اظهار داشت: هشداري كه مقام معظم رهبري دادند در واقع برگرفته از نوعي تجارب تاريخي بود. وي افزود: همه انقلاب‌ها به خصوص انقلاب‌هاي توحيدي در گذر زمان به خطر جدي ارتجاع و بازگشت به عقب مبتلا مي‌شوند، چون انقلاب يك تحول اساسي و بنيادين در جامعه است و ارزش‌هاي موجود را كه نوعي ضدارزش تلقي مي‌شود، تغيير مي‌دهد. به اعتقاد جواني اگر در گذر زمان اين ارزش‌هايي كه مدنظر بوده تحقق پيدا كند، به دست فراموشي سپرده شود و همان رويكرد گذشته در پيش گرفته شود يعني ارتجاع رخ داده است. اين كارشناس مسائل سياسي ارتجاع را زنده كردن ارزش‌هاي پيشين دانست و دنياگرايي، عافيت و دنياطلبي، پيدا كردن رويكردهاي معطوف به منافع تا ارزش‌ها را عامل اصلي ارتجاع عنوان كرد. وي انقلابيون اصيل را كساني مي‌داند كه رويكردهاي معطوف به ارزش‌ها داشته باشند و هيچ منفعتي را براي خود منظور نكنند. جواني اضافه كرد: اگر در گذر زمان اين رويكردها از رويكرد به ارزش‌ها به منافع تغيير جهت دهد اين خود به خود باعث مي‌شود افراد از حالت انقلابي زاويه بگيرند و دچار نوعي انحطاط و انحراف شوند و ‌آن زمان است كه در راستاي تأمين منافع خود قدم برمي‌دارند و ارتجاع درست همين زمان خودش را نشان مي‌دهد. 
اين كارشناس مسائل سياسي رويكرد آرمان‌گرايي، توجه به استقلال و عزت ملي، مبارزه با ظلم و ستم، تلاش براي ايجاد عدالت، محروميت‌زدايي، رفاه عمومي، ايستادن در برابر سلطه‌گران خارجي و مستبدان داخلي را يك اصل و اساس انقلاب جمهوري اسلامي برشمرد. وي گفت: وقتي عافيت‌طلبي، رفاه‌طلبي در يك جامعه تبديل به رويكردهاي اصلي شود خود به خود براي تأمين رفاه، آسايش و آرامش، رويكرد سازش با جريان‌هاي قدرت و ثروت ايجاد مي‌شود. جواني مي‌گويد افرادي كه رويكرد منفعت‌طلبي، دنياگرايي و اشرافي‌گري پيدا مي‌كنند از روحيه مبارزه، ايثار و فداكاري فاصله مي‌گيرند و براي تأمين منافع خود حتي حاضرند با سلطه‌گران و قدرتمندان عالم هم كنار بيايند. اين كارشناس مسائل سياسي «توجه به ساده‌زيستي»،  «مردمي بودن»، «توجه به طبقات محروم و مستضعف» و «مقابله با بيگانگان در رأس آن امريكا» را جزو اصول اساسي انقلاب اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: توجه به ساده‌زيستي و طبقات محروم و مستضعف جامعه باعث شد كه نيروهاي اصلي در انقلاب را مردم محروم و مستضعف جامعه تشكيل دهند. وي بر اين باور است كه هر كس امروز در مسئوليت باشد و به سمت اشرافي‌گري برود ارتجاع انجام داده است چون اين برخلاف آرمان‌هايي است كه در گذشته به خاطر آن انقلاب شد. جواني ادامه داد: اگر افرادي در جايگاه مسئول در يك حكومت انقلابي كه ضداستكباري، سلطه و شيطان بزرگ است براي تأمين منافع و دنياي خود به سمت اعتماد بيگانگان و سازش برود اين نيز يك نوع ارتجاع محسوب مي‌شود و مي‌تواند شرايط را به عقب برگرداند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار