کد خبر: 896403
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گزارش «جوان» از واكنش هاليوود به بحران اسلحه در پي ماجراي تجاوزهاي جنسي
حمايت مالي چهره‌هاي هاليوودي از جنبش موسوم به مبارزه با حمل اسلحه در امريكا و پيوستن اين چهره‌ها به اين جنبش به دليل سهم تاريخي عمده‌اي كه هاليوود در موضوع اسلحه در امريكا دارد به نوعي رويكردي تناقض آميز و تبليغاتي به نظر مي‌رسد.
جواد محرمي

پس از جنبش موسوم به me too در هاليوود كه به اين ابرمركز فرهنگي امريكا محدود نماند و ابعادي وسيع‌تر يافت حالا از مبارزه با حمل اسلحه به عنوان جنبشي ياد مي‌شود كه هاليوودي‌ها را نيز درگير خود كرده است، اين موضوع در حالي رقم مي‌خورد كه هاليوود به عنوان اصلي‌ترين مركز فرهنگي تمدن غرب همواره ارائه دهنده سبكي از زندگي بوده كه اسلحه در آن حرف اول را مي‌زند. جنبش‌ها و راهپيمايي‌هاي اعتراضي به سبك زندگي پس از دهه‌ها در امريكا جنبه‌هاي تازه‌اي پيدا كرده است. جنبش زنان در اعتراض به تجاوزهاي جنسي منجر به راهپيمايي‌هاي چندصدهزار نفري در نقاط مختلف غرب شده و حالا در امريكا موضوع حمل اسلحه است كه باعث تظاهرات مختلفي در جامعه امريكا شده است. هر چند موضوع تجاوزهاي جنسي جنبش زنان از خود هاليوود منشأ گرفت اما درباره مبارزه با حمل اسلحه ظاهراً هاليوودي‌ها تصميم گرفته‌اند براي مصون ماندن از اتهام‌هاي اجتماعي رويكرد فعالانه تري بروز بدهند. 
  
اقدام الهام‌بخش جوانان

شماري از چهره‌هاي مشهور هاليوود از جمله جرج كلوني و همسرش، استيون اسپيلبرگ و اوپرا وينفري با اهداي كمك مالي به جنبش مقابله با حمل اسلحه وارد ميدان شدند. 
به گزارش نشريه امريكايي ورايتي، افراد مذكور از جمله چهره‌هاي مشهوري هستند كه به جنبشي با شعار «راهپيمايي براي زندگي‌هاي ما» كه براي مقابله با آزادي حمل اسلحه تلاش مي‌كند، پول اهدا مي‌كنند. اين اقدام پس از آن صورت مي‌گيرد كه بر اثر تيراندازي خونبار يك دانش‌آموز به همكلاسي‌هايش در فلوريدا ۱۷ تن كشته شدند. زوج كلوني، زوج اسپيلبرگ‌، زوج كاتزنبرگ و اوپرا وينفري هر يك ۵۰۰هزار دلار براي اين تلاش اهدا كردند. كلوني و همسرش و كاتزنبرگ و همسرش اعلام كرده‌اند در راهپيمايي اين گروه در واشنگتن شركت مي‌كنند. كلوني با صدور بيانيه‌اي در اين باره اعلام كرد: امل و من از تلاش و همت اين زنان و مردان جوان واقعاً الهام گرفتيم. خانواده ما در راهپيمايي روز ۲۴ مارس همراه اين نسل جوان از مردم سختكوش‌مان خواهد بود و ما به نام فرزندانمان الا و آلكساندر ۵۰۰ هزار دلار به اين رويداد كمك مي‌كنيم. زندگي فرزندان ما به اين تلاش‌ها بستگي دارد. استيون اسپيلبرگ هم اعلام كرد همراه همسرش از اين تلاش‌ها كه به نفع همه نسل جوان است حمايت مي‌كند و اقدام اين جوانان كه از مدرسه استونمن داگلاس شروع شده الهام بخش آنها شده است. جفري كاتزنبرگ مديرعامل استوديوهاي درويم وركز نيز با صدور اعلاميه‌اي بيان كرد در اين راهپيمايي به كلوني و همسرش ملحق مي‌شود. وينفري هم خطاب به جرج كلوني و امل نوشت: من هم توانم را به شما اضافه مي‌كنم و همين مبلغ را براي «راهپيمايي براي زندگي‌هاي ما» اهدا مي‌كنم. اين تلاش‌ها مرا به ياد دهه ۶۰ مي‌اندازد كه ما با جنبش «كافي است» همراه بوديم. راهپيمايي ۲۴ مارس توسط پنج نوجوان كه از كشتار در مدرسه استونمن داگلاس فلوريدا جان سالم به در بردند راه‌اندازي شده است. آنها با همكاري بنياد غيرانتفاعي «هر شهر براي امنيت در برابر اسلحه» در همه شهرهاي امريكا قصد راهپيمايي دارند. نيكلاس كروز ۱۹ ساله مظنون حادثه در مدرسه فلوريدا به محض اينكه ۱۸ساله شد يك اسلحه سنگين خريد و از آن براي حمله خونين به همكلاسي‌هايش استفاده كرد. اگرچه بحران حمل اسلحه و اعتراض به آن در امريكا موضوع تازه‌اي نيست اما پيش از اين حجم اعتراض‌ها به اين مسئله به حدي نبوده كه بتوان از آن به عنوان جنبش ياد كرد، گستره وسيع اعتراض به اين مسئله سبب شده تا چهره‌هاي هاليوودي نيز نتوانند نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت باشند و خود را همراه با اين جنبش نشان ندهند. اين موضوع درحالي رقم مي‌خورد كه هاليوود خود ماه‌هاست با موضوع بي‌سابقه افشاي تجاوزهاي جنسي روبه‌رو است؛ بحراني كه هر روز ابعاد تازه‌تر و گسترده‌تري به خود مي‌گيرد. 
 
94درصد زنان هاليوود «تعرض جنسي» را تجربه كرده‌اند

تحقيقات جديد يك مركز تحقيقات ملي در امريكا نشان مي‌دهد 94 درصد زنان مشغول در سينماي هاليوود تجاوز و تعارض جنسي را تجربه كرده‌اند. رقم ۹۴ درصدي تعرض جنسي شامل تمام مصاديق اين معضل بزرگ سينماي امريكاست. هاليوود ريپورتر در اين باره گزارش مي‌دهد: طبق تحقيقاتي كه از سوي «مركز تحقيقات ملي تجاوز جنسي» در همكاري با «ائتلاف خلاق» صورت گرفته بيشترين مصاديق آزار و تجاوز جنسي شامل تجاوز، لمس و سخنان ركيك در محل فعاليت‌هاي سينمايي در هاليوود بسيار شايع است و زنان از اين اوضاع بسيار آزرده‌خاطر هستند و احساس ناامني مي‌كنند. 
در مصاحبه‌هايي كه طي اين تحقيق با زنان در هاليوود صورت گرفته از مواردي همچون برهنه‌كردن‌هاي غير ضروري در صحنه فيلمبرداري، لمس ناخواسته و تحت شرايط اجبار، نشان دادن فيلم‌ها و عكس‌هاي پورن به صورت اجبار و صحبت‌هاي ركيك جنسي حدود 75 درصد و تجاوز جنسي حدود 35 درصد نام برده شده است. در اين تحقيق همچنين به سن اين تجاوزها اشاره شده و زنان زير 30 سال بيشترين موارد آزار و تجاوز را داشته‌اند و زنان بالاتر از اين سن نيز بيشتر در اتاق هتل‌ها با استفاده از زور و پيشنهاد ارتقای سطح كاري مورد تجاوز كامل جنسي قرار گرفته‌اند. تجاوزكنندگان هم در اين تحقيق لحاظ شده‌اند به اين ترتيب كه 29 درصد از آنها مديران كمپاني‌ها و كارگردانان و تهيه‌كنندگان، 24 درصد همبازي‌ها و همكاران و 20 درصد سوپروايزرها و مديران ارشد بوده‌اند. 
جنبش‌هاي اعتراضي به دو بحران تجاوزهاي جنسي و نيز جنبش مبارزه با حمل اسلحه را بايد نوعي واكنش به سبك زندگي امريكايي قلمداد كرد، هر چند به نظر مي‌رسد همواره اين جنبش‌ها پس از مدتي توسط عواملي كه از بيرون هدايت مي‌شوند تحت كنترل درآمده و حتي به انحراف كشيده مي‌شوند. هاليوود به عنوان عظيم‌ترين و اصلي‌ترين مركز توليد فرهنگ در جهان غرب هنوز از سوي معترضان به عنوان متهم اصلي بحران‌هاي مذكور شناخته نشده است و به نظر مي‌رسد اين مركز در اين قضايا از حاشيه امن زيادي بهره مي‌برد تا جايي كه انگشت اتهامات كليت اين نهاد را نشانه نرود، با اين حال نمي‌توان نقش هاليوود را در ارائه سبك زندگي امريكايي ناديده گرفت. رسانه‌ها در امريكا همچنان در سمت و سو دادن به جنبش‌هاي اجتماعي نقش مهمي ايفا مي‌كنند و هنوز نمي‌توان به طور دقيق عنوان كرد كه جنبش‌هاي اعتراضي تا چه اندازه در محتوا و مضامين آثار هاليوود تأثيرگذار هستند. اين سؤالي است كه احتمالاً پاسخ به آن به زمان زيادي احتياج نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار