کد خبر: 896385
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ترکیه از توافق دمشق و کرد‌‌‌‌ها برای ورود نیروهای دولتی سوریه به عفرین خشمگین است؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد رؤیاهای آنکارا برای تصرف بخش‌هایی از شمال سوریه بار دیگر به بن‌بست خورده است. 
ابراهیم کالین‌، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز چهار‌‌‌‌شنبه با هشدار درباره ورود نیروهای مردمی سوریه به عفرین گفت: توافق بشار اسد با شبه‌نظامیان کُرد، عملیات ترکیه را متوقف نخواهد کرد. وی مدعی شد 40 تا 50 خودروی نظامی حامل نیروهای مردمی سوریه روز گذشته در حال ورود به «عفرین» بودند که توپخانه‌های ترکیه با گلوله‌باران منطقه، مانع این کار شدند. این اظهارات مقامات ترکیه در حالی است که روز سه‌‌‌‌‌شنبه تصاویری از ورود کاروان‌های نیروهای طرفدار دولت سوریه به عفرین در رسانه‌‌‌‌ها منتشر شد و منابع سوری به روزنامه الوطن اعلام کردند که ورود نیروهای مردمی به عفرین همچنان ادامه دارد اما موعد مشخصی برای پایان عملیات مشخص نکردند. به گفته منابع مذکور، ورود نیروهای مردمی به عفرین براساس یک طرح نظامی جدی است و هدف از آن حمایت از ساکنان در برابر حملات ترکیه است.  ترکیه نزدیک به سه هفته است عملیاتی را علیه کرد‌‌‌‌ها در شهر شمالی عفرین آغاز کرده است. این عملیات بیش از هر زمانی پیچیدگی جنگ سوریه را نمایش می‌دهد. عفرین که در شمال غربی سوریه واقع است تحت کنترل کرد‌‌‌‌ها تحت عنوان «یگان‌های مدافع خلق‌» قرار دارد که از نظر ترکیه شاخه سوری حزب کارگران کردستان محسوب می‌شود و در لیست‌ سازمان‌های تروریستی آنکارا قرار دارد. 
پیچیدگی بحران عفرین زمانی آغاز می‌شود که هر دو طرف درگیری یعنی کرد‌‌‌‌ها و ترکیه متحد امریکا محسوب می‌شوند. آنکارا از افزایش حمایت واشنگتن از کرد‌‌‌‌ها به شدت نگران است و همین مسئله باعث شده روابط ترکیه و امریکا در طول چند هفته گذشته متزلزل شود و آنکارا زمینه مشترک بیشتری برای همکاری با تهران و مسکو دو متحد کلیدی دمشق پیدا می‌کند، به‌ویژه اینکه همکاری کرد‌‌‌‌ها در شمال شرقی سوریه با امریکا باعث خشم دمشق شده است.  حالا نیروهای دولتی سوریه در بخش‌هایی از کشور با کرد‌‌‌‌ها به دلیل همکاری با امریکا تنش دارند و در بخشی دیگر از سوریه یعنی عفرین با کرد‌‌‌‌ها علیه ترکیه همکاری می‌کنند. ناظران معتقدند خشم ترکیه از این اقدام سوریه نشان می‌دهد که آنکارا صرفاً به دنبال مبارزه با یگان‌های مدافع خلق نیست و قصد دارد مناطق نفوذ خود را در شمال سوریه افزایش دهد تا حداقل در مذاکرات سیاسی از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار باشد.  از سوی دیگر همکاری کرد‌‌‌‌ها با دولت سوریه خوشایند امریکا نیست و می‌تواند روابط کرد‌‌‌‌ها و واشنگتن را تحت تأثیر قرار دهد، به‌ویژه اینکه خبرهایی از چراغ سبز امریکا به ترکیه درباره عملیات عفرین منتشر شده است. «عمر اوسی‌» نماینده کُرد پارلمان و رئیس «ابتکار ملی کردهای سوریه‌» با اشاره به اینکه طرح ترکیه در شمال سوریه یک طرح استعماری است، اظهار داشت که این تصمیم «ناتو» است زیرا ترکیه عضو پیمان ناتو است و اگر «چراغ سبز ناتو و موافقت امریکا نبود» حمله ترکیه به عفرین صورت نمی‌گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار