کد خبر: 896332
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
به دليل قرار گرفتن استان لرستان در شاهراه ترانزيتي شمال به جنوب کشور و عبور بيش از 400 کيلومتر لوله نفتي از استان ، لرستان شاهرگ حياتي انتقال نفت ايران لقب گرفته است. تردد روزانه صدها تانکر نفتي از جاده هاي ناايمن و کم عرض و واژگوني مداوم تريلرها و کاميون ها در محورهاي جنوبي استان سبب شده آب و خاک اين منطقه به طور مکرر به مواد نفتي و گازوئيلي آلوده شود. وضعيتي که حکم تير خلاص را براي آخرين ذره هاي به جا مانده از محيط زيست لرستان دارد!

نويسنده: مريم احمدي

در حالي که بارها واژگونی ماشین‌های حمل سوخت و یا نشستی تاسیسات نفتی، از عوامل اصلی آلودگی رودخانه‌های غرب و جنوب غرب ایران اعلام شده و هدر رفت هزاران لیتر سوخت و تحميل خسارت ميلياردي به محیط‌زیست و جاده‌های لرستان وضعيت زيست محيطي اين منطقه را مورد تهديد قرار داده است، طي روزهاي اخير تکرار اين حادثه در معمولان سبب شد تا ۱۳هزار لیتر نفت کوره وارد رودخانه کشکان شود! رودخانه اي که بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد، حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و محل تجمع رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد،خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر است!

از اين رو مي توان تکرار اين حادثه را يک تهديد جدي براي منابع آبي و خاکي لرستان و حتي استان هاي مجاور دانست. موضوعي که بارها مسئولان استان و حتي کشور هم به آن اذعان کرده اند با اين وجود هنوز راهکارهاي پيشگيرانه مورد بي توجهي قرار دارد! در شرايطي که هر بار پس از وقوع اين اتفاق طبق قانون حفاظت دریا و رودخانه‌های مرزی، خسارت زنندگان ملزم به پرداخت جریمه مي شوند اما مي توان گفت پرداخت غرامت راهکار اثربخشي براي حفاظت از محيط زيست اين منطقه محسوب نمي شود و بايد براي ايمن سازي جاده ها و احداث مسيرهاي جايگزين به عنوان راهکاري بازدارنده چاره اساسي انديشيد.

بار ترافيک تريلرها بر شانه جاده هاي ناايمن

نااشنايي رانندگان تانکر هاي با جاده هاي کوهستاني لرستان به عنوان مسير اصلي عبور مواد سوختي و شيمايي و محل تردد تريلي هاي عراق به ايران از يک سو و غير استانداردو کم عرض وبودن اين جاده ها از سوي ديگر از جمله اصلي ترين عوامل حوادث مذکور محسوب مي شوند. از اين رو طرح چهار خطه کردن محور خرم اباد- پلدختر به عنوان اصلي ترين نقطه گذر تريلرهاي حامل مواد سوختي بارها مطرح شده است. طرحي که به رغم تمام اهميتش براي جلوگيري از فاجعه زيست محيطي در لرستان عزم جدي براي تحققش وجود ندارد!

ناگفته نماند محور خرم اباد پل زال به عنوان يک مسير استاندارد براي گذر نفت کش ها سالهاست به بهره برداري رسيده اما رانندگان تانکرها و تريلرها براي پرداخت نکردن عوارض همچنان از جاده قديم خرم اباد- پلدختر عبور مي کنند! اين در شرايطي است که با انجام تمهيداتي براي ممانعت از عبور تريلرها و کاميون هاي حامل سوخت و مواد نفتي از جاده قديم و کاهش عوارض بزرگراه جديد مي توان تا حد قابل توجهي مانع بروز حوادث مذکور شد. با اين وجود به دليل عدم انجام اقدامات موثر هر سال چندين بار محورهاي لرستان شاهد واژگوني تريلرهاي حامل سوخت هاي الاينده اي چون نفت کوره است. موادي که همه ساله بخش زیادی از آبزیان رودخانه هاي استان را از بين مي برد، با نفوذ در سفره هاي اب زيرزميني منابع ابي را نابود و خاک اراضی کشاورزی را با مواد نفتي الوده مي کند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار