کد خبر: 896312
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
در شرايطي که سيلاب زندگي مردم زلزله زده را مختل کرده است مسئولان به دادن هشدار بسنده کرده اند!
در پي بارندگي هاي مداوم روزهاي اخير و جاري شدن سيلاب، چادر و کانکس هاي زلزله زدگان سر پل ذهاب دچار آبگرفتي شد و زندگي رابراي ساکنان دردکشيده اين منطقه سخت تر کرد. وضعيتي که انتظار مي رفت با توجه به هشدارهاي سازمان هواشناسي و آگاهي از شرايط اب و هوايي اين منطقه در اين فصل سال و البته وعده هاي مسئولان مربوطه و متوليان ، قبل از وقوع، راهکاري براي ان پيدا مي شد. حالا در شرايطي که بيش از 25 هزار خانواره زلزله زده مکان موقت زندگي شان زير اب رفته مسئولان در تلاشند تا توپ را در زمين مردم بياندازند و با اين بهانه که هشدارهاي لازم به مردم داده شده بود از زير بار مسئوليت شانه خالي کرده اند.

نويسنده: مريم احمدي

اگرچه با اعلام هشدارهاي سازمان هواشناسي کشور در خصوص احتمال بارش هاي سيل آسا و کاهش دماي هوا در نواحي مختلف استان کرمانشاه به ويژه مناطق زلزله زده انتظار مي رفت مديريت بحران با يافتن تدابير و راهکارهاي موثر از خسارات احتمالي ناشي از بروز سيلاب در اين نواحي پيشگيري کند اما متاسفانه پس از چند ساعت بارش، چادرها و کانکس هاي 25 هزار خانوار زلزله زده به زير آب رفت!

در حالي که با گذشت بيش از سه ماه از وقوع زلزله ۷٫۳ ريشتري ويرانگر کرمانشاه انتظار مي رفت با توجه به برودت هواي استان وضعيت اسکان زلزله زدگان سامان بگيرد نه تنها بيش از نيمي از خانوارها همچنان از داشتن کانکس بي بهره هستند بلکه چادرهاي برپا شده هم به دليل عدم جانمايي صحيح در مسير سيلاب ها برپا شده اند.

در اين ميان مسئولان مربوطه در واکنش به اين اتفاق مدعي شده اند در خصوص برپايي چادرها در مکان صحيح هشدارهاي لازم داده شده و مردم بايد چادرهايشان را در نقطه مناسبي برپا مي کردند! گويا وظيفه اين اقايان به ظاهر مسئول اعلام هشدار صرف است و با بي توجهي مردم به اخطارها، ديگر وظيفه اي بر دوش آنها نيست!

چادر جايگزين تهيه کرديم مردم نخواستند!

پس از وقوع سيلاب در منطقه زلزله زده و زير اب رفتن کانکس ها و چادرهاي زلزله زدگان فرماندار سرپل ذهاب به عنوان يک مقام مسئول به بيان برخي توضيحات در مورد وضعيت پيش آمده پرداخت.

فرماندار سرپل ذهاب با اشاره به بارندگی‌های شدید چند روز اخیر و مشکلاتی که برای زلزله زدگان رخ داده گفت: کمپ‌هایی را برای جابجایی چادرهای مردم در نظر گرفتیم، اما بیشتر مردم حاضر به جابجایی نشدند. چرا که مردم همچنان تمايل دارند در نزديکي خانه هاي مخروبه شان باشند!

اکبر سنجابی با بيان اينکه شدت بارندگی روزهاي اخير بسیار زیاد بود و چون برخی از چادرها و کانکس‌ها در محل خوبی برپا نشده بودند، آب وارد آنها شده است تعداد خانوارهایی که اکنون در اسکان موقت به سر می‌برند را حدود ۲۵ هزار خانوار اعلام کرد که در چادر و کانکس به سر می‌برند.

پس از گذشت دو روز از ووقوع سيلاب در سرپل ذهاب هنوز هيچ خبري از تمهیدات ستاد بحران و دستگاه های امداد رسان مخابره نشده و تنها حضور نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و ارتش در اين منطقه مشاهده مي شود .

نه از کمک هاي مردمي خبري هست نه از ساخت خانه!

در حالي که چند روز پس از وقوع زلزله مسئولان سازمان هاي بنیاد مسکن، سازمان مدیریت بحران، وزارت مسکن و شهرسازی، هلال‌احمر و.. ساخت و بازسازي خانه هاي تخريبي منطقه زلزله زده سرپل ذهاب را اولويت اصلي شان دانستند و با اشاره به تجربه هاي کشور ژاپن در بازسازي چند ماهه خانه هاي زلزله زده در خصوص استفاده از فناوري هاي نوين براي ساخت خانه هاي سريع و مقاوم وعده هاي بسيار دادند ، گزارشات رسيده از منطقه مذکور نشان مي دهد حتي ابتدايي ترين مرحله براي خانه سازي در سرپل ذهاب برداشته نشده است.

اين در حالي است که چند روز پس از ووقع زلزله 7-3 ريشتري کرمانشاه معاون وزیر کشور اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت ۷-۸ ماهه با همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم کار نوسازی و بازسازی منازل مسکونی زلزله‌زدگان را به انجام خواهیم رساند. اسماعیل نجار با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد، گفت: همچنین ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیرات با تامین اعتبار از سوی دولت، نوسازی و بازسازی مي شوند!

حالا سه ماه از مدت زمان تعيين شده گذشته و مردم هنوز چشم انتظار تحقق وعده ها هستند! ضمن اينکه از هزينه کرد کمک هاي ميلياردي مردمي نيز که به منظور تهيه مسکن و سرپناه براي زلزله زدگان جمع اوري شده بود نيز خبري نيست .

موضوعي که چندي پيش مورد انتقاد فرماندار سرپل ذهاب هم قرار گرفت. اکبر سنجابي با انتقاد از اينکه خبری از سلبریتی‌ها نیست و معلوم نیست کمک‌های مردمی را کجا هزینه کرده‌اند گفت: در شهرستان برای ساماندهی و هدایت کمک های مختلف به زلزله زدگان در مسیر درست و برای رفع نیازها، شورای معتمدین متشکل از بزرگان و مسئولین تشکیل شده است و قرار نیست هر کس منابع در اختیارش را صرف اقداماتی با اهداف نا مشخص و بی ربط کند.

وي افزود: تقاضا داریم که این افراد با سرعت عمل بالاتری بیایند و کمک‌ها را تقسیم کنند و از ما حتما اطلاعات بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار