کد خبر: 895327
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان با تشدید جنگ لفظی آنکارا علیه واشنگتن و حملات ارتش ترکیه علیه متحدان امریکا در عفرین، روسیه نیز بار دیگر سیاست‌های کاخ سفید را مورد حمله قرار داد...
همزمان با تشدید جنگ لفظی آنکارا علیه واشنگتن و حملات ارتش ترکیه علیه متحدان امریکا در عفرین، روسیه نیز بار دیگر سیاست‌های کاخ سفید را مورد حمله قرار داد و اعلام کرد امریکا به دنبال ایجاد شبه دولت در شمال سوریه است تا در روند دستیابی به صلح در این کشور مانع ایجاد کند. 
رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌‌‌‌شنبه اعلام کرد تصمیم واشنگتن برای حمایت از یگان‌های کُرد (در سوریه) بر تصمیم‌های آنکارا تأثیر خواهد گذاشت. اردوغان ادامه داد: «امریکا چه کمکی در مسیر مبارزه با داعش غیر از کمک و حمایت مالی از این گروهک انجام داده است. واشنگتن از محل پرداخت‌های مالیات مردم کشورش، گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کند.» طی چند هفته گذشته تنش در روابط امریکا و ترکیه افزایش یافته است. پس از پایان داعش واشنگتن گفته نه تنها قصد ترک سوریه را ندارد بلکه می‌خواهد به مدت نامعلومی در این کشور بماند. گفته می‌شود امریکا حدود 2 هزار نیروی ویژه در بخش‌هایی از شمال سوریه مستقر کرده است. این نیرو‌‌‌ها عمدتاً در مناطق کردنشین فعال هستند که عمدتاً در قالب یگان‌های مدافع خلق یا «نیروهای دموکراتیک سوریه‌» گردهم آمده‌اند. آنکارا این گروه را شاخه سوری حزب کارگران کردستان می‌داند که از نظر ترکیه یک گروه تروریستی محسوب می‌شود. آنچه باعث نگرانی جدی مقامات ترکیه شده افزایش حمایت امریکا از این گروه است که با هدف آنچه مهار نفوذ ایران می‌خوانند صورت می‌گیرد. آنکارا نگران است افزایش قدرت کرد‌‌‌ها در امتداد مرزهای جنوبی ترکیه باعث تجزیه بخش‌هایی از این کشور شود. اردوغان روز گذشته گفت: «برخی به دنبال تقسیم منطقه و حتی ترکیه هستند اما ما به آنها اعلام می‌کنیم که ما به هیچ کس یک وجب خاک نمی‌دهیم و حتی یک فرزندمان را قربانی نمی‌کنیم.»‌ مقامات امریکا تلاش کرده‌اند از طریق دیپلماسی از نگرانی‌های ترکیه بکاهند. دو روز قبل مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ به آنکارا سفر کرد و قرار است رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا نیز روز جمعه به ترکیه برود اما به نظر نمی‌رسد این تحرکات دیپلماتیک رضایت مقامات آنکارا را در پی داشته باشد. دولت ترکیه اعلام کرده خیابانی را که سفارت امریکا در آن قرار دارد، به «شاخه زیتون‌» تغییر خواهد داد. شاخه زیتون نام عملیاتی است که ترکیه برای اقدامات نظامی خود در عفرین گذاشته است.  اما تنها ترکیه نیست که به شدت نسبت به فعالیت‌های امریکا در شمال سوریه نگران است. مقامات روسی با انتقاد از تحریک احساسات جدایی‌طلبانه کرد‌‌‌ها در سوریه گفتند واشنگتن به دنبال ایجاد شبه دولت در آن کشور است.  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌‌‌‌شنبه گفت که مسکو سؤالات بسیاری درباره اقدامات امریکا در سوریه دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی تأکید کرد، به نظر می‌رسد که امریکا در تلاش است یک شبه کشور در شرق فرات تأسیس‌‌‌ کند. وی ادامه داد: امریکا به صورت یکجانبه و خطرناک در سوریه فعالیت می‌کند و همین مسئله نیز تمامیت ارضی سوریه را به خطر انداخته است. پیش‌تر نیز «میخائیل بوگدانوف‌» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود: ما معتقدیم که برخی اقدامات نامناسب شرکای امریکایی ما، احساسات جدایی‌طلبانه در میان کردهای سوریه را برانگیخته است». این دیپلمات ارشد روسیه افزود: «واشنگتن توهمی در میان مردم کرد به وجود آورده که کردهای شمال سوریه هر اقدامی که صورت دهند، در امریکا از آنها حفاظت خواهد شد.»
  
لیبرمن: پارس نمی‌کنیم، گاز می‌گیریم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به سقوط یک جت اسرائیلی توسط پدافند هوایی سوریه گفت: «اکنون زمان پارس کردن نیست بلکه زمان گاز گرفتن است.»  به گزارش جروزالم پست، لیبرمن مدعی شد: «هیچ محدودیتی وجود ندارد، ما هیچ محدودیتی را قبول نمی‌کنیم. ما مصمم اقدام کردیم و به هر تحریکی پاسخ دادیم. به دفاع از منافع امنیتی حیاتی خود ادامه می‌دهیم.» وزیر جنگ اسرائیل در ادامه با توضیح یک ضرب‌المثل گفت: «زمان پارس کردن نیست، زمان گاز گرفتن است. ما به سختی گاز گرفته شدیم، امیدوارم مجبور به انجام آن نباشیم». وی این سخنان را در شهری در پنج کیلومتری جنوب لبنان بیان داشت. رژیم صهیونیستی مدعی است که روز ‌‌‌‌شنبه یک پهپاد ایرانی از سوریه وارد بلندی‌های جولان اشغالی شده و هدف یک بالگرد اسرائیلی قرار گرفته است. در پی این حادثه، جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی سوریه، مناطقی را هدف قرار داده‌اند. در جریان این عملیات یک جنگنده اف-16 اسرائیل هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفت و ساقط شد. یک مقام اسرائیلی تأیید کرد که جنگنده این رژیم پس از عملیات در سوریه، هدف اصابت موشک پدافند هوایی سوریه قرار گرفت و سرنگون شد. این اولین بار از سال 1982 است که اسرائیل تأیید می‌کند که یک جنگنده‌اش هدف سامانه دفاعی سوریه قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت‌» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.  در واکنش به صحبت‌های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه المنار گفت: سامانه‌های دفاع هوایی ارتش همواره آماده ناکام گذاشتن هرگونه حمله و تجاوزی به سوریه هستند؛ چه از سوی جنگنده‌های اسرائیلی و چه جنگنده‌های امریکایی یا ترکیه یا هر جنگنده دیگری که بخواهد به حقوق مردم سوریه لطمه بزند. 
   
هشدار مسکو به توطئه شیمیایی جدید

وزارت دفاع روسیه شواهدی در اختیار دارد که از احتمال توطئه‌ای شیمیایی به دست تروریست‌های جبهه‌ النصره و کلاه‌سفید‌‌‌ها در سوریه حکایت دارد.  وزارت دفاع روسیه روز سه‌‌‌‌شنبه اعلام کرد اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که تروریست‌های جبهه ‌النصره با همکاری نیروهای موسوم به کلاه‌سفید‌‌‌ها قصد دارند مخازن گاز کلر وارد شهرکی در سوریه کنند و اقدامات تحریک‌آمیزی را صورت دهند. بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، روز دو‌‌‌شنبه یک تماس تلفنی با این مرکز گرفته شده که یکی از ساکنان شهرک «سراقب» در استان ادلب از این توطئه‌های تروریست‌‌‌‌ها خبر داده است. به گفته این منبع محلی، تروریست‌های جبهه ‌النصره بعدازظهر روز گذشته 12 فوریه (23 بهمن‌ماه) سه خودرو حامل بیش از 20 سیلند گاز کلر وارد این منطقه کرده‌اند که تجهیزات حفاظت فردی نیز به همراه این سیلندر‌‌‌ها بوده است. مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این شواهد از این امر حکایت دارد که تروریست‌های جبهه ‌النصره به همراه کلاه‌سفید‌‌‌ها در حال توطئه برای انجام اقدام تحریک‌‌آمیز دیگری با استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب هستند و قصد دارند مقامات دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنان محلی متهم کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار