مديرعامل ايراناير در گفتوگو با رويترز گفت: ايراناير در تأمين مالي هواپيماهايي كه از بوئينگ و ايرباس ميخرد، مشكلي ندارد و نخستين بوئينگ را اواخر امسال دريافت خواهد كرد، اما اين شركت هنوز سفارش ايران را منتشر نكرده است.
فرزانه شرفبافي، مديرعامل هواپيمايي ملي ايران (ايراناير) به رويترز گفت: ايراناير در تأمين مالي هواپيماييهايي كه از بوئينگ و ايرباس ميخرد، مشكلي ندارد، اما درصورتي كه امريكا مجوز صادرات را تمديد نكند، تحويل اين هواپيماها با مانع مواجه ميشود.
وي در حاشيه كنفرانس يوروماني ايران در پاريس گفت: ايراناير نخستين هواپيماي مسافربري بوئينگ را اواخر امسال دريافت خواهد كرد. همچنين انتظار ميرود كه هواپيماهاي ايرباس سفارشي ايران (سفارش داده شده مطابق با نيازهاي ايران) را از سال آينده دريافت كند. شرفبافي ادامه داد: تحويل از سوي بوئينگ در سال 2018 و از سوي ايرباس در سال 2019 صورت خواهد گرفت. ما هيچ مشكلي براي تأمين مالي اين قراردادها نداريم. ايراناير با بوئينگ براي خريد 80 فروند هواپيما و با ايرباس براي خريد 100 هواپيما توافق كرده است، اما تاكنون تنها چند فروند از اين هواپيماها را در ميان آنچه بانكداران كمبود تأمين مالي براي ايران ميخوانند، دريافت كرده است. اين مشكل نيز ناشي از ترس بانكهاي غربي براي مواجه شدن با جريمههاي امريكاست. منابع صنعتي ميگويند يك دليل اصلي پيشرفت نكردن اين موضوع اين است كه ايراناير در پرداخت پيشپرداختها كند عمل ميكند كه بوئينگ و ايرباس براي آغاز ساخت جتهاي جديد به آن نياز دارند. منابع صنعتي با توجه به مدت زمان بين دادن سفارش و دريافت آن كه براي سفارش قطعات اين هواپيماها به خصوص مدل دوربرد 777 اس موردنياز است، نسبت اينكه آيا هواپيماهاي بوئينگ در اوايل سال 2018 تحويل داده خواهند شد، ابراز ترديد ميكنند. جان ليهي، مدير فروش سابق ايرباس در ماه ژانويه با اشاره به اهميت پيشپرداختها گفته بود برنامهريزي براي تحويل به ايران ممكن است انجام نشود. بوئينگ هنوز سفارش ايران را به صورت رسمي منتشر نكرده است، گامي كه اين شركت ميگويد زماني انجام ميشود كه پيشپرداختي صورت بگيرد. ايراناير تاكنون سه جت ايرباس كه در اصل براي شركتهاي هواپيمايي ديگر ساخته، اما تحويل داده نشده بود و هشت هواپيماي ايتيآر دريافت كرده است.