کد خبر: 891936
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
سران کشورهای سازشکار عربی در تلاش هستند از فرصتی که ترامپ به آنها داده است، بهره بجویند و فعلاً دست کم با تأکید بر اینکه بیت‌المقدس شرقی پایتخت فلسطین باشد، عملاً پایتخت بودن قسمت غربی قدس برای صهیونیست‌‌‌ها را به رسمیت شناخته باشند. در همین زمینه اخباری از تماس فتح با عربستان و همین‌طور سرمایه‌گذاری آل‌سعود در قدس غریی منتشر می‌شود که هدف آن تشدید روند سلفی‌سازی و جلوگیری از نفوذ جریان مقاومت در میان مردم آنجا و طبعاً زمینه‌سازی برای پذیرش حضور ابدی اسرائیل در بخش غربی قدس است.
پادشاه اردن در دیدار با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با ابراز نگرانی نسبت به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس گفت: بیت‌المقدس شرقی باید پایتخت کشور آتی فلسطین باشد.
پادشاه اردن همچنین از پنس خواست نسبت به امکان اجرای راه‌حل دو کشوری برای حل مسئله فلسطین اعتمادسازی کند.  پنس نیز طبق معمول رویه وعده‌دهی امریکایی‌‌‌ها در طول چند دهه گذشته سعی کرد به پادشاهی اردن تضمین دهد که دولت ترامپ به احیای تلاش‌های صلح خاورمیانه متعهد است و اردن را بازیگری محوری در این راستا می‌داند. 
تلویزیون رژیم صهیونیستی شنبه‌شب از تماس تلفنی نخست‌وزیر این رژیم با شاه اردن خبر داد و گفت این گفت‌وگو به تازگی انجام شده است. 
مسئولانی در دولت اسرائیل که کانال 10، نام‌شان را فاش نکرد، گفته‌اند که این دو اخیراً گفت‌وگویی تلفنی کرده‌اند اما نه محتوای گفت‌وگو را فاش کردند نه زمان دقیق این تماس تلفنی را. 
از سوی دیگر دبیر کمیته اجرایی ساف در گزارش سیاسی جزئیات معامله قرن ( نام طرح صلح جدید امریکایي‌ها برای صلح میان فلسطین و اسرائیل) را فاش کرد و گفت: طی دو تا سه ماه موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و قدس شرقی اعلام خواهد شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل الحاق ۱۵ درصد اراضی فلسطین را مطرح خواهد کرد. ترامپ نیز ۱۰ درصد آن را پیشنهاد می‌دهد. 
 به گزارش  روزنامه الشرق‌الاوسط، در گزارش ۹۲صفحه‌ای صائب عریقات آمده است: دولت ترامپ پایتختی برای کشور فلسطین در حومه قدس اختراع کرده و بعد از آن مفهوم امنیتی مشترکی برای کشورهای اسرائیل و فلسطین به عنوان دو شریک صلح اعلام خواهد کرد که شامل کشور فلسطین عاری از سلاح با نیروی پلیس قوی و همکاری امنیتی دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور اردن، مصر و امریکاست. مفهوم امنیتی شامل حضور نیروهای اسرائیلی در طول رود اردن و جبال الوسط از کرانه باختری برای حمایت از دو کشور است اما اختیار افزایش تدابیر امنیتی در وضعیت فوق‌العاده به دست اسرائیل خواهد بود. 
 سلفی‌سازی قدس و انحراف مقاومت
در چنین شرایطی عربستان هم در تلاش است با پول‌پاشی میان مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و همین‌طور سرمایه‌گذاری روی نهادهای دینی و اجرای فرآیند سلفی‌سازی جریان مقاومت فلسطین را به جریان شیعه ستیزی تبدیل کند.
روزنامه رأی‌الیوم از تماس‌های رهبران جنبش فتح از جمله یکی از اعضای کمیته مرکزی برای مقدمه‌چینی انجام سفرهای هیئت‌‌‌‌هایی از نمایندگان شهر قدس به ریاض و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خبر داد. 
پیش‌تر در گزارش‌های رسانه‌ای مطرح شده بود که تماس‌‌‌‌هایی میان دفتر ولیعهد عربستان با شخصیت‌های دینی اداره اوقاف شهر قدس در جریان است. 
پیش‌تر محمد بن سلمان کمک‌های مالی را برای تشکیلات خودگردان فلسطین برای «‌حمایت و پشتیبانی از ساکنان قدس‌» فرستاده بود. این در حالی است که این گزارش‌‌‌‌ها به خرید املاک اشاره کرده‌اند. 
دو هفته قبل رئیس مخالفان پارلمان رژیم صهیونیستی از ایفای نقش بیشتر عربستان در پرونده شهر قدس و مدیریت این شهر در آینده سخن گفت که این امر جنجالی را به پا کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار