کد خبر: 891898
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
بلاتر: به اوباما گفتم قطر ميزبان مي‌شود
كسب ميزباني رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال رؤيايي است كه بسياري از كشورهاي جهان به دنبال تحقق آن هستند.
فريدون حسن

كسب ميزباني رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال رؤيايي است كه بسياري از كشورهاي جهان به دنبال تحقق آن هستند. تاريخ كسب اين امتياز البته تاريخ پاكي نيست و امروز ثابت شده كه اخذ ميزباني‌هاي زيادي در جام‌هاي گذشته همراه با پرداخت رشوه و لابي‌هاي كثيفي بوده است.

سپ بلاتر، رئيس سابق فيفا كه به دليل فساد مالي از كار بركنار شده و تا شش سال نمي‌تواند هيچ‌گونه فعاليت فوتبالي داشته باشد، حرف‌هاي جالبي در اين خصوص زده است، حرف‌هايي مربوط به اعطاي ميزباني جام جهاني 2022 به قطر در حالي‌كه امريكا يكي از كانديداهاي بزرگ برگزاري اين جام جهاني بود. بلاتر مي‌گويد: «طبق قرارهاي قبلي جهام جهاني 2018 به روسيه مي‌رسيد، انتخابي كه تغييرناپذير بود و ما قصد داشتيم جام جهاني 2022 را به امريكاي شمالي بدهيم. امريكا براي ما خيلي خوب بود؛ اسپانسرها، هواداران و رسانه‌ها هم استقبال ‌كردند، اما من مي‌دانستم قطر پيروز مي‌شود، زيرا از پلاتيني شنيده بودم كه رأي او و اروپا به سمت قطر تغيير كرده است، اين اتفاق بعد از جلسه ساراكوزي، رئيس‌جمهور وقت فرانسه با مسئولان اروپايي افتاد.» بلاتر ادامه مي‌دهد: «من هم بعد از صحبت با محمد بن‌همام و اطمينان از اينكه او در انتخابات رياست فيفا در سال 2011 عليه من عمل نمي‌كند، قبول كردم تا قطر را از فهرست كانديداهاي ميزباني حذف نكنند.» به اين ترتيب و در حالي‌كه امروز پرونده ساركوزي و بلاتر و تأثير رفتارهاي اين دو در رأي‌گيري براي تعيين ميزباني جام جهاني 2022 به سود قطر باز است، امريكا با تمام امكانات از گردونه خارج شد، ضمن اينكه همان زمان بلاتر در تماس با اوباما از سخت بودن انتخاب امريكا براي ميزباني جام جهاني 2022 گفته و اعلام كرده بود قطر برنده اين انتخابات است.

امريكايي‌ها كه در ميدان لابي‌گري و البته پرداخت رشوه، ميزباني جام جهاني 2022  را به قطري‌ها باخته‌اند، حالا در انديشه به دست آوردن ميزباني جام جهاني 2026 هستند و مذاكرات و لابي‌هاي خود را هم از خيلي وقت پيش آغاز كرده‌اند، اما آنها حالا با يك مشكل جديد روبه‌رو هستند، مشكلي به نام «دونالد ترامپ». در حالي كه فيفا خرداد‌ماه آينده ميزبان جام جهاني 2026 را معرفي مي‌كند، مسئولان فوتبال امريكا بيم آن دارند كه به خاطر موضع‌گيري‌هاي رئيس‌جمهور كشورشان عليه بسياري از كشورهاي جهان، شانسي براي كسب ميزباني نداشته باشند. سونيل گولاتي، رئيس فدراسيون فوتبال امريكا در اين خصوص مي‌گويد: «اصلاً بحث امكانات، استاديوم، هتل‌ها و شرايط ميزباني مطرح نيست. الان بحث پيش‌فرضي است كه مردم دنيا در اين برهه نسبت به امريكا پيدا كرده‌اند. ما بايد برويم و 104 نفر را پيدا كنيم كه به ما رأي مثبت بدهند. اين كار با توجه به شرايط امروز و حرف‌هاي ترامپ عليه كشورهاي مختلف اصلاً كار آساني نيست. ما حتي نمي‌توانيم اميدوار به نظر مثبت كشورهاي قاره امريكا باشيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار