کد خبر: 891851
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
در حالي معاون رئيس‌جمهور در امور زنان از بهبود چشمگير اوضاع اشتغال زنان در پنج سال گذشته خبر مي‌دهد كه آمارهاي رسمي خلاف اين ادعا را ثابت مي‌كند.
عليرضا سزاوار
 
در حالي معاون رئيس‌جمهور در امور زنان از بهبود چشمگير اوضاع اشتغال زنان در پنج سال گذشته خبر مي‌دهد كه آمارهاي رسمي خلاف اين ادعا را ثابت مي‌كند.
معصومه ابتكار در شش ماه مديريتش در معاونت زنان بيش از 10 سفر استاني داشته است. وي در سفر به بوشهر سخناني بيان كرده كه يك بررسي اجمالي هم نشان مي‌دهد منطبق با واقعيت نيست. وي با بيان اينكه دولت‌های يازدهم و دوازدهم طرح‌هاي مهم فرابخشي در حوزه‌هاي مختلف اجرا كرده‌اند، گفت: سياست كلان دولت در حوزه اقتصادي، اشتغالزايي، كارآفريني، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و ديگر بخش‌ها حائز اهميت است كه در سطح ملي، استاني و محلي اجرا شده است. معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينكه در دولت دوازدهم در حوزه زنان طرح‌هاي مهمي تدوين شده است، خاطر نشان كرد: اين پروژه‌ها بر اساس شاخص‌هاي اجتماعي، فرهنگي و ظرفيت مناطق مورد توجه قرار گرفته است تا همه آحاد جامعه از فرصت‌هاي ايجاد شده براي تعالي فردي و جامعه از آن بهره‌مند ‌شوند.
ابتكار با بيان اينكه در حوزه مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نگاه ويژه‌اي به حوزه زنان سرپرست خانوار شده است، بيان كرد: در حوزه بهداشت نيز زنان با مشكلات بهداشت باروري مواجه مي‌شوند كه توجه خاصي به حل مشكلات اين بخش شده است.
معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجراي فاز دوم توانمندسازي زنان افزود: طرح توانمند‌سازي زنان سرپرست خانوارها و ارتقاي توان‌افزايي سازمان‌هاي مردم‌نهاد از ديگر مواردي است كه اجراي آن در اولويت قرار دارد.
  شغل نامناسب 70درصد زنان سرپرست خانوار
اظهارات ابتكار در حالي است كه اخيراً رئيس سازمان بهزيستي كشور به خبرگزاري دولت گفت: «در حال حاضر بيش از ٧٠درصد زنان سرپرست خانوار در كشور شغل مناسبي ندارند. »
انوشيروان محسني بندپي افزود:« 21ميليون خانوار در كشور وجود دارد كه ٨٨درصد مردها و ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار هستند. وضعيت زنان سرپرست خانوار به دليل شكننده بودن اقتصاد و شرايط خاص وضعيت اقتصادي با مشكلات بيشتري مواجه است. البته روز به روز شاهد افزايش زنان سرپرست خانوار هستيم. در واقع حلقه مفقوده ما ضعف در آموزش و توانمندسازي است. »
همچنين مطابق آمارهاي رسمي، 55 درصد زنان سرپرست خانوار، بي‌سواد و 19درصد از آنها كم‌سواد (تحصيلات ابتدايي) هستند كه به خوبي معلوم مي‌شود 74‌درصد از زنان سرپرست خانوار كل كشور تا چه اندازه به علت بي‌سوادي، ‌شكننده‌اند.
 
  اشتغالزايي گسترده براي زنان
معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده از افزايش طرح‌هاي اشتغالزايي در حوزه زنان خبر داد و تصريح كرد: در دو سال گذشته 67درصد طرح‌هاي اشتغالزايي ايجاد شده در حوزه بانوان و دختران بوده كه تحقق اين مهم به سبب اجراي طرح‌هاي مشاغل خانگي است.
ابتكار با اشاره به اينكه 30درصد پست‌هاي مديريتي تا پايان دولت دوازدهم در اختيار بانوان شايسته و كارآمد قرار مي‌گيرد، گفت: بر اساس برنامه تدوين شده، 30درصد پست‌ها در سطوح عالي، مياني، استاني و محلي بر اساس شايستگي و توانمندي تا پايان دولت دوازدهم بايد در اختيار بانوان قرار بگيرد.
ابتكار توسعه اشتغالزايي، كارآفريني و مشاغل سبز را از ديگر طرح‌ها دانست و گفت: توسعه مشاغل مرتبط و سازگار با محيط‌زيست از برنامه‌هاي كارآفريني و مشاغل سبز است كه ويژه جوانان تحصيلكرده از جمله دختران است.
 
  دغدغه‌اي كه اولويت زنان نيست
اين در حالي است كه زهرا شجاعي، فعال حقوق زنان و استاد دانشگاه با بيان اينكه اختصاص سهميه 30 درصدي براي مديريت زنان عملاً امكان اجرايي ندارد و بر اساس يافته‌های علمي مطرح نشده است، گفت: اين سهميه 30 درصدي قرار نيست تا بر تعداد پست‌هاي مديريتي موجود در كشور اضافه كند، بنابراين بايد مردان را از مناصب خود كنار بگذارند تا اين سهميه محقق شود. اين در حالي است كه اين امكان به شكل عملي وجود ندارد. معاون امور زنان دولت اصلاحات در ادامه با بيان اينكه در مجموع پرسش‌هاي اين پژوهش اشاره مستقيمي به مسئله مديريت زنان نشده است، افزود: در بهترين حالت مي‌توان موضوع رفع تبعيض و باور به توانايي‌ها را به دغدغه‌هاي حضور زنان در پست‌هاي مديريتي مرتبط دانست. اين مسئله نشان مي‌دهد دغدغه مديريت زنان موضوع اصلي اكثريت زنان جامعه نيست و اگر چيزي از تريبون‌هاي رسمي كشور زياد شنيده مي‌شود، الزاماً اولويت زنان نخواهد بود.
 
  45درصد زنان درآمد ندارند
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده هم به تازگي از افزايش روند نرخ بيكاري زنان خبر داده است. به گفته فهيمه فرهمندپور، نرخ بيكاري زنان با تحصيلات عالي ٢٣ درصد است، ضمن اينكه بيش از ٨٠ درصد زنان سرپرست خانوار بالاي ۵٠ سال سن دارند كه اين مسئله ضرورت توجه به ارائه خدمات به اين جمعيت را پررنگ‌تر مي‌كند. فرهمندپور همچنين گفته ۴۵درصد زنان فاقد درآمدند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان يزد هم با بيان اينكه طبق سرشماري‌ها سال ۹۵ بيش از ۴۴ هزار نفر در استان يزد بيكار بودند، گفت:«۱0هزار نفر از زنان تحصيلكرده در استان يزد بيكار هستند.» يعني تنها در اين استان يك‌چهارم بيكاران خانم‌هاي تحصيلكرده‌اند. در حالي كه خانم ابتكار با صراحت از اجرايي شدن سياست‌هاي كارآفريني و اشتغالزايي خبر داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار