کد خبر: 890768
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
با مصوبه عصر كميسيون تلفيق بودجه۹۷
افزايش حقوق كاركنان با دريافتي کمتر از 5‌ میلیون 10 تا 18درصد و بيش از ۵‌ ميليون تومان در ماه هیچ...
هادی غلامحسینی

در حالي بودجه جاري ماهانه كشور به بيش از 17هزار ميليارد تومان رسيده و بخش اعظمش مربوط به حقوق و دستمزد بيش از 2ميليون 400هزار نيروي كار دولت است که كميسيون تلفيق بودجه افزايش هر گونه حقوق مقامات از جمله نمايندگان مجلس در سال آينده را ممنوع كرد و حقوق بگيران دولتي زير 5ميليون تومان نيز بين 10 تا 18درصد افزايش دستمزد خواهند داشت. 
به گزارش «جوان» در شرايطي كه بودجه جاري كشور سر از 17هزار ميليارد تومان درآورده است و بودجه‌هاي عمراني در ماه به 3هزار ميليارد تومان هم نمي‌رسد، كميسيون تلفيق ممنوعيت افزايش حقوق مقامات در سال 97 را به تصويب رساند كه اگر اين مصوبه در صحن رأي بياورد لازم الاجراست، اين در حالي است كه سال 95 در پي رسوایي انتشار فيش‌هاي نجومي مقامات دولتي، حقوق و دستمزد مديران و مسئولان در سامانه‌اي به شكل عمومي انعكاس یافت كه تا كنون برای سال 96 چنين اتفاقي رخ نداده است. 
روز گذشته جبار كوچكي نژاد عضو كميسيون تلفيق بودجه سال ۹۷  نحوه افزايش حقوق در سال آينده را تشريح كرد و گفت: در جريان نشست كميسيون تلفيق بودجه سال 97، با الحاق بندي به تبصره 12 لايحه بودجه سال 97، حقوق و مزاياي كاركنان دولتي كه زير 5ميليون تومان است به صورت پلكاني از 10 تا 18درصد افزايش پيدا مي‌كند.
 كوچكي نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، گفت: همچنين مصوب شد بر حقوق‌بگيران بالاي 5ميليون تومان در سال 97 افزوده نشود. اين بند الحاقي شامل حال موارد مذكور قانون خدمات كشوري، قانون برنامه ششم توسعه، هيئت علمي و قضات مي‌شود. 
    
پاداش پايان خدمت بازنشستگان چندبرابر حقوق و مزايا خواهد بود؟

وي در خصوص افزايش پلكاني توضيح داد: حقوق‌هاي پايين تا 18درصد افزايش خواهد يافت و حقوق‌هاي بالاتر تا 10درصد، به عبارتي دولت مجوز دارد كه حقوق 4ميليوني را حداكثر 10درصد افزايش دهد. كوچكي نژاد در خصوص پاداش پايان خدمت گفت: همچنين پاداش پايان خدمت بازنشستگان هفت برابر حداقل حقوق و مزايا خواهد بود، يعني كسي كه حداقل 10ميليون تومان دريافتي داشته است در زمان بازنشستگي تنها 70ميليون تومان پاداش دريافت مي‌كند و مانندگذشته با اعداد و ارقام 200ميليوني مواجه نمي‌شويم. 
   
ممنوعيت افزايش حقوق كاركنان با دريافتي بيش از ۵ ميليون تومان در ماه

همچنين سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه در مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق، حقوق و مزاياي مستمر كاركناني كه در سال ۹۶ ماهانه بيش از ۵ميليون تومان است، افزايش نمي‌يابد. 
علي اصغر يوسف نژاد درگفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، گفت: بر اساس مصوبات دیروز كميسيون دولت مكلف شد حقوق و مزاياي مستمر گروه‌هاي مختلف حقوق‌بگير دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و اعضاي هيئت علمي و قضات را به گونه‌اي افزايش دهد كه متوسط رشد حقوق و مزاياي مستمر كاركناني كه در سال 96 كمتر از 50 ميليون ريال است به صورت پلكاني نزولي به ميزان 10درصد باشد به نحوي كه ميزان رشد 18درصد خواهد بود. 
سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه در مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق، حقوق و مزاياي مستمر كاركناني كه در سال 96 ماهانه بيش از 50 ميليون ريال است و حقوق و مزاياي مستمر مقامات موضوع 71‌قانون مديريت خدمات كشوري و مديران عامل و اعضاي هيئت مديره، رؤساي دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و شهرداران مراكز استان‌ها و دريافتي اعضاي شوراهاي اسلامي شهر- مركز استان‌ها در سال 96 افزايش نمي‌يابد. 
يوسف‌نژاد افزود: هرگونه افزايش حقوق و مزايا، فوق‌العاده‌ها و كمك هزينه‌ها و ايجاد كمك‌هزينه‌هاي جديد تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غيرقانوني در اموال عمومي محسوب مي‌شود و مرتكبين مشمول مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) خواهند بود. 
   
نحوه محاسبه حقوق كارمندان در سال آينده مشخص شد

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه با بيان اينكه حداكثر افزايش حقوق كاركنان در سال آينده 18درصد خواهد بود، افزود: افزايش حقوق كارمنداني كه ماهانه زير 5ميليون تومان دريافت مي‌كنند به صورت پلكاني نزولي خواهد بود، به نحوي كه اشخاصي كه حقوق آنها نزديك به رقم 5ميليون تومان ر ماه است با 10‌درصد از رشد روبه‌رو مي‌شود اما حقوق كساني كه پايين‌تر از اين مبالغ است با رشد نسبي بيشتري در سال آينده همراه خواهد شد. 
   
چه افرادی بیش از 5‌میلیون دریافتی دارند

يوسف‌نژاد افزود: كساني كه بالاي 5ميليون تومان در ماه حقوق مي‌گيرند،شامل رؤساي قواي سه‌گانه، اعضاي شوراي نگهبان، معاونين رئيس‌جمهور، وزرا، مقامات، قضات، هيئت علمي، نمايندگان مجلس، سفرا، استانداران، معاونين وزرا، مديران دستگاه‌هاي اجرايي، رؤساي مؤسسات و دانشگاه‌ها، رؤساي شركت‌هاي دولتي، رؤساي مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت و بانك‌ها، مؤسسات اعتباري و شركت‌هاي بيمه دولتي، رؤساي مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي، بنيادها، رؤساي مؤسسات و نهادهاي انقلابي صدا و سيما، ستاد اجرايي و  قرارگاه‌هاي سازندگي مي‌شود که در سال آينده بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق افزايش حقوق نخواهند داشت. 
  
سقف پاداش پايان خدمت كاركنان 252ميليون تومان تعيين شد

اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: بر اساس مصوبه ديگر كميسيون تلفيق پاداش پايان خدمت كاركنان پس از 30سال كار، حداكثر 252ميليون تومان تعيين شد كه نحوه محاسبه اين پاداش به اين شرح است: هفت برابر حداقل حقوق ماهانه است كه در حال حاضر ماهانه حداقل حقوق يك‌ميليون و 200‌هزار تومان است كه اين رقم پس از گذشت 30سال خدمت به 252ميليون تومان مي‌رسد. 
گفتني است بند الحاقي به تبصره 12 لايحه بودجه سال 97 كه در كميسيون تلفيق به تصويب رسيد به شرح ذيل است: موضوع قانون پرداخت پاداش پايان خدمت و بخشي از هزينه‌هاي ضروري كاركنان دولت مصوب 1375/2/26 و اصلاحات آن و پاداش‌هايي مشابه به مقامات، رؤسا، مديران و كاركنان تمامی دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه از جمله وزارت اطلاعات، نيروهاي مسلح و سازمان انرژي اتمي ايران، حداكثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزاياي موضوع ماده 76 قانون مديريت خدمات كشوري در ازاي هر سال خدمت (تا سقف 30سال) كه از لحاظ بازنشستگي و وظيفه ملاك محاسبه قرار مي‌گيرند، خواهد بود. 
هر گونه پرداخت خارج از ضوابط اين بند تحت هر عنوان در حكم تصرف غيرقانوني در اموال عمومي محسوب و مرتكب مشمول مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) مي‌شود. اين در حالي است كه پيش از اين رشد 70درصدي حقوق نمايندگان خبرساز شده بود كه در صورت تبديل شدن اين مصوبه به قانون موضوع منتفي است اما در عين حال برخي از كارشناسان افزايش نيافتن حقوق و دستمزد برخي مقامات را هم به رشد درجه مفسده صحيح نمي‌دانند. 
   
247هزار مدير دولتی براي كنترل 2/4 ميليون كارمند!

پيش از این جمشيد انصاري رئيس سازمان اداري و استخدامي گفته بود دولت حدود 2ميليون 400هزار نيروي كار دارد كه از ميان اين افراد 97هزار مدير تا سطح رئيس اداره مي‌باشند، اگر واحدهاي عملياتي مانند رئيس يك بيمارستان و مدير مدرسه را هم به آنها اضافه كنيم، 247 هزار مدير اجرايي از سطح عالي تا عملياتي داريم. گفتني است بودجه جاري كشور در ماه حدود 17هزارميليارد تومان است كه عموم آن را حقوق و دستمزد تشكيل مي‌دهد و دولت سالانه بايد حدود 40تا 50هزار ميليارد تومان نيز براي حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران به صندوق‌هاي بازنشستگي كمك كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
1
خدا کند روزی بیاید که حرفها و عملکردها دو جور نباشد . انشاالله
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
به نظر من کمیسیون تلفیق باید با حساسیت بیشتری این موضوع رامورد بررسی قرار دهد زیرا افراد بسیار زیادی وجود دارند که گرچه حقوق بالای 5 میلیون دریافت می کنند ولی از نظرمالی دچار مضیغه شدید هستند. همچنین با توجه به اینکه افزایش حقوق سالیانه متناسب با نرخ تورم بر اساس قانون حق همه مردم است اینکه تعدادی از مردم را به بهانه داشتن حقوق به اصطلاح بالا از این حق محروم نماییم خلاف قوانین جاری کشور است. با این کار عملا قدرت خرید افرادی از جامعه که بعضا جزء نخبگان و اقشار فرهیخته جامعه محسوب می شوند را به بهانه برقراری عدالت کم می کنیم حال آنکه بسیاری از مفاسد اقتصادی و رانت خواری هایی که ریشه اصلی تبعیض و اختلاف طبقاتی محسوب می شوند همچنان به قوت خود باقی هستند. دولت باید برای تقویت اقشار محروم جامعه هزینه های خود را کاهش دهد و جلوی مفاسد اقتصادی را بگیرد نه اینکه دست در جیب افراد دیگر نماید. این کار از نظر قوانین اسلام نیز شرعا دارای مشکل است و نه تنها باعث از بین رفتن اختلاف طبقاتی نمی شود بلکه باعث ایجاد نارضایتی در قشر نخبگان جامعه نیز خواهد شد.
ابراهیم
|
Romania
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
باسلام مگر فضایی در فیش مانده که بخوان حقوق مسئولان را بالاببرند در حکومت اسلامی وزیرو وکیل ومدیران که حقوقی بالای 10میلیون میگیرندباید در دینشان شک بکنن اما به کارگر 960تومان حقوق میدن باید مردم کسانی راکه حقوق ان چنانی وحقوق این چنینی تعیین میکنن درفرستادنشون به مجلس ودولت ووزارتخانه تجدید نظربکنن. راه درمان ساختن کشور انتخاب افراد با تفکر انقلابی است وبس
میرسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
سلام۰بارهاچنین خبرهای پرطمطراق شنیدیم اماعمل نشدمخصوصا برای فرهنگیان زحمتکش که بافقردست وپنجه نرم میکنندبیایندازیک لیسانسیه بالای۲۵سال سابقه بپرسندچه قدردریافتی داردوبیمه اش چطوراست و۰۰۰۰۰خدارحم کند
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
راستی آقای حسن فریدون و یا آقای قفل ساز ! بهتر نیست کمی شفاف باشید و حقوق ماهیانه خود را اعلام کنید ! اگر حقوق ماهیانه جنابعالی 25 میلیون تومان باشد معادل یارانه 549 نفر در ماه است ! آیا این زندگی طلبگی است ؟ آیا بهتر نیست برای شفافیت هم شده لباس روحانیت را از تن در آورید ؟ بیا و جان برجام عزیزت این لطف را در حق مردم ایران فرموده و با مردم رو راست باش !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
دقیقا معلوم نیس پاداش بازنشستگی چجور میشه؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار