کد خبر: 890728
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
هر مسافردر متروی تهرانبه طور متوسط 35 دقیقه در قطار برای رسیدن به مقصد خود حضور دارد، زمانی که می توان از آن برای خواندن کتاب استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی مترو تهران؛ وقتی در ایران صحبت از سرانه مطالعه روزانه می‌شود آمارهای متعدد و متناقضی مطرح می‌گردد که از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است. البته آمار 12 تا 18 دقیقه دارای بیشترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده است. اگر به این آمار 18 دقیقه‌ای استناد کنیم، باید گفتکه حال مطالعه در کشورمان خوش نیست و در مقایسه با هندی‌ها که 112 دقیقه، روسیه‌ای ها که 61 دقیقه و ژاپنی‌ها که ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه‌روز به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند، سرانه مطالعه ما کم است.

هرچند ما ایرانی‌ها طبق آمارهای جهانی به شاخص‌های استقبال از مطالعه نزدیک نیستیم ولی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی رتبه بالایی را در سطح جهان به خودمان اختصاص داده‌ایم. شاید دلیل این ماجرا هم راحتی دسترسی به گوشی‌های همراه هوشمند در هر وقت و هر مکانی باشد. مثلاًوقتی‌که ما در مترو نشسته‌ایم، سریع گوشیهمراه خود را از جیبمان در می‌آوریم و گشتی در شبکه‌های اجتماعی می‌زنیم تا زمان فراغت خودمان را پرکنیم.

بر اساس آمار شرکت بهره برداری متروی تهرانو حومه؛ هر مسافربه طور متوسط 35 دقیقه در قطارهای این شرکت حضور دارد که اگر این زمان را در آمار میلیونی مسافران مترو ضرب کنیم زمان بسیار ارزشمندی به دست می‌آید.

آیا شما هم مسافرروزانه مترو هستید؟ از زمان حضور خود در قطارهای مترو چگونه استفاده می‌کنید؟ آیا تابحال به کتابخوانیدر مترو فکر کرده اید؟ حالا که کتابهای الکترونیک در دسترس هستند آیا تابحال با همین گوشیهای هوشمند، یک کتاب الکترونیکی را در زمان سفرهای درون شهری خود خوانده اید؟

کتابخوانی در متروی سایر کشورهای جهان

جالب است بدانیدکه در برخی از کشورهای جهان فرهنگ کتابخوانیدر مترو جای خود را بازکرده است، مثلاً در روسیه بسیاری از مسافران به‌محض سوارشدن به واگن‌هاکتاب می خوانند حتی اگر صندلی برای نشستن پیدا نکنند.

در برخی دیگر از کشور ها هم کمپین مردمی در خصوص اهدا کتاب های خوانده شده به صورت رایگان در مترو راه افتاده است و افراد پس از خواندن کتاب، آنها را به مترو می برند و برای استفاده سایر مسافران آن را در قفسه های تعیین شده قرار می دهند.یکی دیگر از امکاناتی که در برخی از متروهای جهان برای گسترش فرهنگ کتابخوانیوجود دارد دسترسی مسافران به کتابخانههای مجازی است. در این طرح شهروندان به محض ورود به ایستگاه های مترو ، می توانند توسط گوشیو یا تبلت های خود به کتابخانه های مجازی وصل شوندو کتابهای الکترونیکی مورد نظر خود را بخوانند. متروی مکزیکو سیتی، نیویورک، فیلادلفیا،بخارست و مسکو از جمله متروهای جهان هستند که امکان دسترسی مسافران خود به کتابخانه های دیجیتالی را مهیا کرده اند.

متروی تهراندر این زمینه چه کرده است؟

بحث کتابخوانیدر متروی تهرانهم از سالها پیش مطرح بوده است؛ مثلا در سال 1385 طرح «کتاب مسافر» در این شهر زیرزمینی اجرایی شد که طی آن کتاب های مختلف به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می گرفت.بعد ها نیز طرح های مختلف دیگری به منظور نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانیدر اینناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری اجرایی شد که از آن میان می توان به طرح دورهم خوانی کتاب اشاره کرد که با حضور هنرمندان در مناسبت های مختلف برگزار می شدتا مسافران شهر زیرزمینی لذت مطالعه کتاب و کتاب خوانی را در کنار چهره‌های مطرح و مردمی تجربه کنند.همچنین روزنامه ها و هفته نامه های مختلفی در ایستگاه های خطوط مترو برای مطالعه شهروندان وجود دارند که از آن میان می توان به روزنامه همشهری اشاره کرد.

اما باوجود این طرح‌ها هنوز هم اقبال مسافران مترو در کشورمان به کتاب‌خوانی کم‌رنگ است. شاید باید اقدامی جدی‌تر برای ترغیب مسافران مترو به کتاب و کتاب‌خوانی صورت گیرد.

منتظر اتفاقی جدید برای کتابخوانیدر مترو باشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار