کد خبر: 890686
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
به پيام‌رسان داخلی اطمينان كنيم
پس از فيلتر تلگرام پيش‌بيني مي‌شود كه پيام‌رسان‌ آي‌گپ بتواند گوي سبقت را از ديگر نمونه‌هاي مجازي ربوده و به يكي از پيام‌رسان‌هاي محبوب بدل شود.
    فرزين ماندگار
پس از فيلتر تلگرام پيش‌بيني مي‌شود كه پيام‌رسان‌ آي‌گپ بتواند گوي سبقت را از ديگر نمونه‌هاي مجازي ربوده و به يكي از پيام‌رسان‌هاي محبوب بدل شود.
پيام‌رسان‌هاي ايراني از آنجا كه از طراحي خوب و قابل قبولي برخوردارند، اگر دو تا سه سال زودتر ظهور مي‌كردند مي‌توانستند خيلي بيشتر از اين جاي خود را در ميان كاربران ايراني باز كنند. ‌آي‌گپ يكي از پيام‌رسان‌هاي ايراني است كه اتفاقاً طي همين چند روزي كه تلگرام فيلتر شده توانسته بخش عمده‌اي از كاربران ايراني را به خود جذب كند.
پس از آنكه پيام‌رسان تلگرام به دليل فعاليت تيم‌هاي تروريستي و رسانه‌هاي حامي آنها در ايران فيلتر شد، پيام‌رسان‌هاي ايراني مي‌توانند جانشين‌هاي مناسبي قلمداد شوند.
رقابت سنگين پيام‌رسان‌هاي داخلي در دوران ‌گذار از وابستگي محض به نمونه‌هاي خارجي به اندازه‌اي رسيده كه يكي از نسخه‌هاي بومي اين پيام‌رسان‌ها اين روزها هكرهاي جهاني را مشغول خود كرده است. كاربران فضاي مجازي كشورمان روز به روز با رونق رقابت بين پيام‌رسان‌هاي داخلي درصدد تست نمونه‌هاي مختلف حاضر در بازار هستند و به نقد و بررسي آنها مي‌پردازند. همانطور كه بسياري از كارشناسان معتقدند رفتار مردم در پيام‌رسان‌ها و سرويس‌هاي وب، نشان‌دهنده موفقيت يا عدم‌موفقيت خدمات‌دهندگان است، بايد چگونگي تعامل كاربران را در اين فضا در نظر بگيريم.
به‌عنوان مثال پيام‌رسان «آي‌گپ» يكي از نمونه‌هاي جوان با قابليت حاضر در بازار ارتباطي كشور است كه اين روزها در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف حرف و حديث‌هاي مختلفي از آن به گوش مي‌رسد. اين پيام‌رسان با در اختيار داشتن تمامي پلتفرم‌هاي ارتباطي مشابه تلگرام نظير وب، دسكتاپ و موبايل به يكي از رقباي سرسخت بازار تبديل شده است.
با وجود اينكه در مقايسه با ديگر پيام‌رسان‌ها، تبليغات كمتري از آي‌گپ به‌ چشم مي‌خورد اما كاربران و حتي متخصصان بسياري در حوزه ICT به‌ دنبال تحليل و كالبدشكافي ساختار اين برنامه هستند.
   مبارز طلبيدن از ميان هكرها
يكي از نكات ويژه و قابل توجه اين پيام‌رسان بر خلاف ديگر رقبايش كه مدام از خود و سرويس‌هايشان تعريف مي‌كنند، اين است كه تمامي منتقدان و حتي هكرها را به ميدان مبارزه دعوت كرده تا بتوانند با نفوذ به ساختار آن برنده جايزه يك‌ميليارد توماني شوند اما تاكنون كسي موفق به دريافت اين جايزه نشده است. اين روحيه كه نشئت‌گرفته از خودباوري متخصصان داخلي است، نشان مي‌دهد كه متخصصان ايراني حرف‌هاي بسياري براي گفتن در كشور دارند، هرچند كه آي‌گپ با تعريف رسالتي بالاتر، موفق به جذب كاربراني خارج از كشور از جمله آلماني‌ها نيز شده است.
  پلتفرمي مبتني بر آخرين تكنولوژي
محمدرسول كاظمي، مدير پيام‌رسان آي‌گپ اخيراً در نشست تخصصي «كسب و كار مجازي، فيلترينگ تلگرام و وضعيت پيام‌رسان‌هاي بومي» كه با حضور رقبايش برگزار شد، به‌صراحت عنوان كرد: تخصص بنده در زمينه رايانه است و با تكيه بر همين موضوع، اقدام به رفع يكي از دغدغه‌هاي هميشگي‌ام كه ساختن پيام‌رساني بومي با قابليت جهاني است، كرده‌ام و در اين مسير يك ريال حمايت از جايي دريافت نكرده‌ام.
وي تصريح كرد: تمام كساني كه مي‌گويند داخلي‌ها توان پاسخگويي به نياز و تعداد كاربران ايراني را ندارند، به‌صراحت مي‌گويم كه آي‌گپ قادر به پاسخگويي به تمام نيازهاي 40 ميليون كاربر ايراني است. اين پيام‌رسان كه تمام تأكيد خود را بر ارائه پلتفرمي مبتني بر آخرين تكنولوژي مطرح دنيا با حفظ حريم خصوصي (امنيت در بالاترين سطح) قرار داده، كاملاً متن‌باز است و اسناد جامع نحوه كار با متن آن نيز در دسترس است.
   لايه امنيتي كه شكستني نيست
از جمله كليدي‌ترين ويژگي‌هاي اين پيام‌رسان بومي كه اين روزها به ‌گفته كاظمي، هكرهاي بسياري را روي پلتفرمش آوار كرده تا با شكستن لايه امنيتي آن برنده جايزه يك ميليارد توماني شوند، امكان برقراري تماس صوتي به‌صورت P2P از طريق بستر اينترنت براي كاربران است كه با قطعي اينترنت نيز تماس را پايدار نگه مي‌دارد.
امنيت در اين پيام‌رسان به‌اندازه‌اي است كه كاظمي به‌صراحت عنوان مي‌كند:«در صورت درخواست قاضي شنود براي ارائه اطلاعات كاربران، تنها آي‌پي و مشخصات كاربر را مي‌توانيم ارائه دهيم و به‌دليل رمزنگاري كه در آي‌گپ وجود دارد، امكان در اختيار گذاشتن متن چت‌ها را نداريم.»
رمزنگاري در اين پيام‌رسان به‌اندازه‌اي است كه تماس صوتي آن نيز رمزنگاري شده است. با اين حال مديرعامل اين پيام‌رسان روز گذشته حرف جالبي را در ارتباط با ترس مردم از استفاده پيام‌رسان‌هاي داخلي زد كه بارها توسط متخصصان ارتباطي كشور نيز مطرح شده است. وي مي‌گويد:« نهادهاي دولتي نمي‌توانند به حريم خصوصي و پيام‌هاي مردم دسترسي داشته باشند، مگر اينكه جرم طرف ثابت شده باشد.»
به نظر مي‌رسد با وجود طراحي خوبي كه براي پيام‌رسان ‌آي‌گپ انجام گرفته و به دليل ايراني بودن اين پيام‌رسان در آينده با استقبال كاربران ايراني از آن روبه‌رو باشيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
سایت جوان " به بیان شما چرا؟ ای گپ چند سال زودتر در فضای مجازی قرارنگرفت ایا؟ مقامات کشورمان صدماتی که کشور زمانی از ویدئو " ماهواره و... کم کشید " که کافی نبود " در مقابل هدف گذاری های دشمن درداخل کشورمان "انقدر دیر عملکرد مناسب را انجام می دهد " وقتی که صدمات زده شد " اذهان مردم درگیر شد . مطمئنا دشمن راه های جدیدی پیدا
می کند" هوشیاری مقامات امنیتی کشور واقدام به موقع " برای سلامت مردم و جلوگیری از صدمات به کشور " مهم می باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار