کد خبر: 889498
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در پنجمين كنفرانس ملي پژوهش‌هاي كاربردي مهندسي
وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان در دستور كار دولت قرار دارد...
وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان در دستور كار دولت قرار دارد، گفت: در آيين‌نامه كنترل ساختمان تفكيك نظارت از بازرسي، تنظيم‌كنندگي امور مهندسان در سازمان نظام‌مهندسي‌ساختمان و اينكه مهندسي حق مطلق مهندسان است، مورد توجه ويژه قرار گرفته است. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در پنجمين كنفرانس ملي پژوهش‌هاي كاربردي در مهندسي عمران، معماري و مديريت شهري گفت: نياز داريم تا در حوزه مهندسي تغييرات ساختاري ايجاد كنيم زيرا هم اكنون مشكلي كه ما در ايران در حوزه مهندسي داريم مربوط به پذيرش مسئوليت حرفه‌اي است. 

آخوندي ادامه داد:هم‌اكنون اينگونه است كه اگر تخلفي، ثابت شود به عنوان تخلف اداري محسوب مي‌شود در حالي كه نتيجه تخلف در طراحي ميلياردها تومان سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد كه در بحث نظارت و اجرا نيز با اين مشكلات روبه‌رو هستيم. اين مقام سياستگذار ارشد حوزه مسكن و ساختمان كشور گفت: مشكلي كه در نظام فني- اجرايي داريم اين است كه از مرحله تأييد صلاحيت تا اجرا، نظارت و بهره‌برداري، اساسا سيستم بر اساس مسئوليت حرفه‌اي بنيان‌گذاري نشده است بلكه بر اساس كار بوروكراتيك طراحي شده كه اين آفتي است كه بايد در صدد حل آن باشيم. 

۵ نكته مهم در آيين نامه جديد كنترل ساختمان

وزير راه و شهرسازي يادآور شد: سه سال است كه مي‌خواهيم آيين نامه كنترل ساختمان را تغيير دهيم كه هنوز اين اقدام به سرانجام نرسيده است. در آيين نامه جديد پنج مورد را مدنظر قرار داده ايم: ۱- تفكيك نظارت از بازرسي، ۲- سازمان نظام مهندسي بايد تنظيم كننده و تنسيق كننده امور مهندسان باشد، ۳- مهندسي حق مطلق مهندسان و نه سازمان نظام مهندسي ساختمان است، ۴- مهندس مسئوليت اقدام خود را بپذيرد و ۵- مهندس مسئوليت اقدام خود را در موسسه بيمه معتبر، بيمه كند. آخوندي گفت: معتقدم وقتي مهندس طراحي را انجام داد بايد مسئوليت طراحي خود را بپذيرد و مسئوليتش را نيز با بيمه تضمين كند. همچنين مالك هم حق دارد ناظر و مجري را انتخاب كند و در مقابل شهرداري‌ها نيز بايد نظارت داشته باشند. 
  
مسكن ارزان قيمت رونق مي‌گيرد

مشاور وزير راه و شهرسازي همچنین در حاشیه این همایش گفت: با توجه به اينكه سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسكن يكم سه برابر شده است، مسكن ارزان قيمت در آينده رونق مناسبي را تجربه خواهد كرد. 

حسين عبده تبريزي در جمع خبرنگاران گفت: خانه‌هاي ارزان قيمت در آينده بازار خوبي خواهند داشت. در مقابل، معتقدم همچنان خانه‌هاي گران قيمت با سرعت بسيار كمي فروخته خواهند شد و خانه‌هاي خالي لوكس به راحتي به فروش نخواهند رفت. اما مسكن ارزان قيمت بازار رشد مناسبي را پيش رو دارد و وزارت راه و شهرسازي هم كمك كرده تا اين رشد ادامه پيدا كند. 

وي افزود: در حال حاضر در هفته سه برابر ماه مشابه سال قبل در صندوق مسكن يكم افتتاح حساب انجام مي‌شود كه سبب نگراني بانك مسكن بابت تأمين منابع تسهيلات مسكن شده است. عبده تبريزي همچنين درباره تسهيلات حوزه مسكن اظهار كرد: تشخيص وزارت راه و شهرسازي مبني بر افزايش قدرت خريد مسكن از سوي مردم برنامه درستي است. 
مشاور وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: سالانه در ايران ۶۵۰ هزار ازدواج صورت مي‌گيرد كه رقم قابل ملاحظه‌اي است و اين افراد وارد بازار مسكن مي‌شوند. از سوي ديگر مي‌توانند در صندوق پس انداز مسكن يكم حساب افتتاح كنند. نگراني بانك مسكن بابت كمبود منابع با حمايت برطرف مي‌شود؛ به شرطي كه بانك مركزي بپذيرد مطالباتي كه از بانك مسكن دارد را ديرتر وصول كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار