کد خبر: 885672
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تصميم رئيس‌جمهور امريكا براي اجراي قانون انتقال سفارت امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به قدس كه اسلاف وي 22 سال جرئت اجراي آن را نداشتند...
محمد جواد اخوان
تصميم رئيس‌جمهور امريكا براي اجراي قانون انتقال سفارت امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به قدس كه اسلاف وي 22 سال جرئت اجراي آن را نداشتند، موجي عظيم در سراسر دنياي اسلام و بلكه در ميان آزادگان جهان ايجاد كرده كه مي‌توان آن را «موج جديد انتفاضه قدس» تلقي كرد. البته مبارزه مردم فلسطين سابقه‌اي طولاني و به درازاي اشغال اين سرزمين مقدس دارد و پيش‌ازاين نيز شاهد امواج انتفاضه مردمي اين ملت در سال‌هاي 1987 و 2000 بوده‌ايم. بااين‌حال موج جديد انتفاضه قدس ويژگي‌هايي خاص دارد كه تفاوت‌هايي اساسي با امواج پيشين آن ايجاد مي‌كند. برخي از اين ويژگي‌ها عبارت‌اند از: 

1ـ انتفاضه جديد، برخلاف امواج پيشين كه مختص داخل فلسطين بود، محدود به مرزهاي جغرافيايي اين سرزمين نمانده و اقصي‌نقاط جهان اسلام را درمي‌نوردد. اين در حالي است كه تمام تلاش محور عبري-عربي-غربي در طول سال‌هاي گذشته بر مشغول‌سازي امت اسلامي به جريان تكفير و به فراموشي سپرده شدن مسئله اول جهان اسلام – يعني اشغال فلسطين از سوي غده سرطاني صهيونيسم ـ بوده است. اينك به بركت مقاومت مدافعان حرم، ستاره بخت تكفير در منطقه غروب كرده و اين جريان در حال احتضار قرار دارد. در اين شرايط صهيونيست‌ها نمي‌توانند توطئه عليه قدس شريف را در غبار فتنه پنهان كنند. بر اين اساس شايد بتوان موج جديد انتفاضه را، «انتفاضه امت اسلامي» دانست. 

2ـ در موج جديد انتفاضه، تشت رسوايي همه حكام مرتجع منطقه كه پيش‌تر مدعي حمايت عربي از فلسطين بودند، از بام افتاده است. وقاحت هيئت بحريني در سفر به سرزمين‌هاي اشغالي ـ كه با استقبال معنادار مردم فلسطين مواجه شدـ و تلاش بي‌محابا و آشكار وليعهد جوان سعودي براي عادي‌سازي رابطه با رژيم‌صهيونيستي، حجت را بر همه و حتي ساده‌لوح‌ترين افراد (همچون سازشكاران ساف) تمام كرده است. اينك تمام كساني كه قلبشان براي قدس شريف مي‌تپد مي‌دانند كه نه‌تنها نبايد اميدي به ارتجاع منطقه داشته باشند، بلكه بايد منتظر شرارت و همكاري محور عبري-عربي براي پايمال كردن حقوق مردم فلسطين نيز باشند. نااميد شدن از حمايت اين كشورها (كه البته قبلاً هم در واقع وجود خارجي نداشت) خود گام مهمي است كه موجب مي‌شود ملت فلسطين و مستضعفين حامي آنها روي پاي خود بايستند. 

3ـ از آغاز اشغال اين سرزمين مقدس، رژيم ايالات‌متحده امريكا -كه مجري تصميمات شبكه بين‌المللي صهيونيسم است ـ مهم‌ترين حامي اين رژيم اشغالگر قدس بوده و هست. در تمام سال‌هايي كه تلاش مي‌شد با شعارهاي فريبنده‌اي همچون «صلح خاورميانه» مقاومت مردم فلسطين به ميرايي رود، دولت امريكا مدعي بي‌طرفي و ميانجي‌گري در آشتي ميان طرفين بود، اما در عمل مسير مذاكرات را به سود صهيونيست‌ها پيش مي‌برد. اكنون نقاب از چهره امريكا نيز افتاده و ادعاي بي‌طرفي و ژست ميانجي‌گري را نيز كناري نهاده است. اكنون حتي ساده‌لوح‌ترين افراد نيز مي‌توانند بفهمند كه چگونه امريكا مهم‌ترين دشمن مردم فلسطين و مانع اصلي احقاق حق آنها بوده و هست. ازاين‌رو مي‌توان يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي انتفاضه جديد را «استكبارستيزي» آن دانست. 

علاوه بر موارد فوق، آنچه شرايط جديد قدس و فلسطين را از گذشته متمايز مي‌سازد، قدرت بيش‌ازپيش حاميان آزادي قدس شريف است. اكنون جبهه قدرتمندي از مقاومت در منطقه شكل‌گرفته كه از تهران تا بيروت و از خليج‌فارس تا باب‌المندب امتداد يافته و در جنگ تمام‌عيار تروريسم تكفيري را شكست داده و نبرد نيابتي را ناكام نهاده است. ديگر ملت فلسطين تنها نيستند و آزادگان جهان اسلام و سراسر كره خاكي را در كنار خود مي‌بينند. محور مقاومت نيز در حمايت تمام‌عيار از آزادي قدس هيچ ابا و رودربايستي ندارد و به‌زودي اشغالگران قدس طعم تلخ شكست مفتضحانه و اضمحلال را خواهند چشيد؛ ان‌شاءالله. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار