کد خبر: 885669
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
توافق 49 ساله برای حمایت نظام مسکو از دمشق امضا شد
پس از آنكه امریکا اعلام كرد نیروهای خود را در شمال سوریه حفظ می‌كند، روسیه نیز گزینه حمایت از دولت سوریه را روی میز قرار داده است...
پس از آنكه امریکا اعلام كرد نیروهای خود را در شمال سوریه حفظ می‌كند، روسیه نیز گزینه حمایت از دولت سوریه را روی میز قرار داده است. رئیس‌جمهور روسیه موافقتنامه بهره‌برداری 49 ساله از پایگاه دریایی طرطوس را برای تأیید به مجلس دوما ارائه کرده که در آن پیش‌بینی شده این پایگاه بیش از پیش گسترش یابد و حق مسكو برای ارسال پرسنل مورد نیاز به این پایگاه نظامی در سوریه محفوظ می‌ماند. 

به گزارش «جوان»، روسیه كه از حضور نیروهای امریکایی در سوریه نگران است، برای افزایش حمایت‌های خود از دولت سوریه سعی در توسعه پایگاه‌های نظامی خود دارد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روز چهار‌‌‌شنبه طرح توسعه پایگاه طرطوس سوریه را به مجلس دوما ارسال کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، براساس این لایحه پایگاه نیروی دریایی روسیه در طرطوس به مدت ۴۹ سال باقی خواهد ماند و در صورت توافق دو کشور به طور خودکار برای ۲۵ سال آینده آن نیز تمدید خواهد شد. با گسترش این پایگاه دریایی در طرطوس، در این مرکز نظامی می‌توان تا 11 ناو و کشتی پشتیبانی مستقر کرد. مطابق قوانین روسیه، طرح‌های قانونی و موافقتنامه‌های این کشور با کشورهای خارجی، پس از تأیید مجلس دوما، شورای فدراسیون و امضای رئیس‌جمهور اعتبار اجرایی می‌یابند. 

روسیه بهمن ماه سال 95 موافقتنامه بهره‌برداری 49 ساله از پایگاه دریایی طرطوس سوریه را در چارچوب همکاری دفاعی با این کشور امضا کرد. برپایه این توافق، نیروی دریایی روسیه اجازه گسترش و تجهیز پایگاه دریایی طرطوس را برای استقرار ناوهای بزرگ خود کسب می‌کند. مطابق توافق، روسیه محافظت از مرزهای دریایی پایگاه طرطوس و محدوده ساحلی سوریه را برعهده خواهد داشت و همچنین اجازه استقرار هر نوع تسلیحات و تجهیزات دفاعی و ارائه خدمات به ناوهای خود را دارد. امضای این توافقنامه در چارچوب تقویت یگان دریایی روسیه در دریای مدیترانه صورت می‌گیرد که تاکنون در اجرای عملیات ضد تروریستی علیه داعش و جبهه النصره فعالیت داشته است. براساس این طرح تمامی نیروهای نظامی، اموال و تجهیزات نظامی روسیه در این پایگاه از مصونیت کامل مدنی و اداری سوریه برخوردار هستند. به گفته رسانه‌های روسیه، این اقدامات با توجه به برنامه امریکا و انگلیس برای افزایش حضور نظامی در دریای مدیترانه صورت می‌گیرد.

طرطوس تنها مرکز نظامی مسکو در دریای مدیترانه به شمار می‌رود که بر اساس توافقنامه سال 1971 و اعزام ناوگان دریایی روسیه در مدیترانه شکل گرفت. این ناوگان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از بین رفت اما همچنان روسیه موقعیت خود را در این مکان حفظ کرد و از سال 2015 و در راستای مقابله با تروریست‌ها، این پایگاه را توسعه داد. روسیه در دو سال گذشته بار‌‌‌ها از این پایگاه به مواضع تروریست‌های داعش و جبهه النصره حمله كرده و تلفات زیادی را به گروه‌های تكفیری وارد كرده است. توسعه این پایگاه ساحلی درحالی است كه به دستور پوتین، روسیه از روز سه‌‌‌‌شنبه بخشی از نیروهای خود را از خاك سوریه خارج كرد. طرح رئیس‌جمهور روسیه برای حضور در پایگاه طرطوس، درحالی انجام شده است كه مقامات امریکایی به‌رغم نابودی داعش در سوریه و همچنین درخواست روس‌‌‌ها برای خروج امریکایی‌‌‌ها از سوریه، مدعی شده‌اند كه در دوران پساداعش هم نیروهای امریکایی در شمال سوریه باقی خواهند ماند. اخیراً برخی مقامات امریکایی گفته‌اند كه بیش از 2 هزار نیروی این كشور در سوریه حضور دارند كه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و امتیاز گرفتن از دولت دمشق، در سوریه باقی خواهند ماند. 
   
واشنگتن: اسد جایی در آینده سوریه ندارد

در شرایطی كه «نیویوركر‌» روز سه‌‌‌‌شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت كه دولت امریکا پذیرفته است بشار اسد تا 2021 یعنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در قدرت بماند، اما واشنگتن همچنان بر موضع سابق خود برای كناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه پافشاری می‌كند. هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا بار دیگر در سخنانی مدعی شد كه اسد جایی در آینده سوریه نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، نوئرت مدعی شد:« مردم سوریه خود باید تصمیم بگیرند که آیا بشار اسد در منصب خود باقی خواهد ماند یا خیر». وی با تكرار مواضع سابق واشنگتن علیه دمشق، مدعی شد:«این امر را امریکا تعیین نمی‌کند، بلکه خود مردم سوریه درباره آن تصمیم می‌گیرند. اما اسد جایی در آینده سوریه ندارد». امریکا بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تكفیری است كه با كمك‌های تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی، آنها را برای مقابله با دولت سوریه راهی این كشور كرد اما با گذشت هفت سال از بحران سوریه، امریکا و متحدانش شكست خورده‌اند. الكساندر لاورنتیف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه روز سه‌‌‌‌شنبه گفت كه هیچ دلیلی برای كناره‌گیری اسد وجود ندارد و او می‌تواند در انتخابات آتی شركت كند. روسیه كناره‌گیری بشار اسد را خط قرمز خود اعلام كرده و گفته است كه تنها مردم سوریه حق دارند درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری كنند. ادعای امریکایی‌‌‌ها برای كناره‌گیری اسد از قدرت در شرایطی است كه دولت سوریه و هم‌پیمانانش در ماه‌های اخیر با پیروزی در جبهه‌های مختلف، دست برتر را در تحولات میدانی دارند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار