کد خبر: 885665
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
فلسطین دوباره محور جهان اسلام شد
جهان اسلام با کنار گذاشتن اختلافات و زخم‌های چند سال گذشته در ترکیه گردهم آمدند تا یکصدا علیه تصمیم ترامپ اعتراض کنند، هرچند عربستان سعودی در سطح پایینی در این نشست شرکت کرده بود.
اردوغان: اسرائیل کشور نیست یک رژیم تروریستی است

عصر روز گذشته سازمان همکاری اسلامی به نشست اضطراری خود با صدور بیانیه‌‌ای درباره قدس پایان داد. 48 کشور عضو این سازمان در بیانیه پایانی نشست تأکید کردند که جامعه ‌جهانی باید قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد. 
در این بیانیه از امریکا خواسته شده است که تصمیمش درباره قدس را لغو کند زیرا این تصمیم به معنی عقب‌نشینی از نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح خاورمیانه است. سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد، تأکید کرد:‌« تصمیم رئیس‌جمهور امریکا درباره قدس پوچ و بی‌اعتبار است، آن را نمی‌پذیریم و به شدت محکوم می‌کنیم.»‌ در ادامه این بیانیه آمده است: «درصورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم امریکا در مورد قدس اقدامی نکند این پرونده را به مجمع عمومی خواهیم برد.»

این اولین بار است که در طول چند سال گذشته این سطح از اتحاد و هماهنگی در میان کشورهای اسلامی دیده می‌شود. از زمانی که ترامپ اعلام کرده قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل می‌شناسد اعتراضات گسترده و قابل‌توجهی در جهان اسلام علیه این تصمیم صورت گرفته است. علاوه بر بیانیه پایانی، سران کشورهای اسلامی در نشست روز گذشته مواضع تندی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کردند. رجب طیب اردوغان به عنوان میزبان این نشست بیت‌المقدس را خط قرمز دانست و اعلام کرد «اسرائیل یک حکومت تروریستی است و هیچگاه یک کشور نیست اما فراتر از یک کشور عمل می‌کند. آنها باید بدانند با بمب و موشک هسته‌ای قوی نیستند.» رئیس جمهور ترکیه افزود:‌« آنچه اسرائیل با فلسطینیان می‌کند گرگ با گوسفندان نمی‌کند.»‌ اردوغان تأکید کرد که سرزمین فلسطین تجزیه شده است و اسرائیل گام به گام به اشغال این سرزمین ادامه می‌دهد.»

محمود عباس‌، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سپس به عنوان سخنران بعدی، گفت: «100 سال از بیانیه بالفور می‌گذرد، انگلیس، سرزمین فلسطین را به جریان صهیونیسم تقدیم کرد و امریکا این جریان را ادامه داد تا اینکه اکنون وعده دیگری فرا رسیده و دونالد ترامپ قدس را به عنوان هدیه‌ای به جریان صهیونیسم داد.»‌ عباس افزود:«ترامپ گویا شهری از شهرهای امریکا را به صهیونیست‌‌‌‌ها هدیه می‌دهد. برای اولین بار، جهان یک موضع واحد علیه تصمیم ترامپ درباره قدس اتخاذ کرده است. انگلیس اکنون موضعی خلاف با موضع زمان صدور بیانیه بالفور اتخاذ کرده اما این موضع، از جرم لندن در تأسیس‌‌‌ اسرائیل نمی‌کاهد.» ‌وی ادامه داد: «امریکا خودش انتخاب کرد تا شایستگی‌اش به عنوان یک میانجی (در مذاکرات سازش) را از دست بدهد و ما دیگر نمی‌پذیریم که این کشور در روند سیاسی نقشی داشته باشد.»
   
طرح 7 بندی ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم در این اجلاس گفت که «امریکا احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست و باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت امریکا شویم.» روحانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچ‌گونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری کند.»رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه طی هفت بند پیشنهاد عملی را برای مقابله با صهیونیسم ارائه داد، که عبارتند از:

1- ضروری است تصمیم اخیر امریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط این اجلاس محکوم شود. 2- در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی بسیار ضروری است. اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف‌نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت‌وگو قابل‌حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توانیم از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم. 3 - دولت امریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود. 4 - کشورهای اسلامی به طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر امریکا را در گفت‌وگو با شرکای امریکا به ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشور‌‌‌ها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تأکید کنند. 5 - باید موضوع فلسطین به موضوع اول جهان اسلام برگردد. با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه‌های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌ای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد غافل باشیم. 6 - سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفت با تصمیم اخیر امریکا دارند. ۷ - باید تحرکات رژیم صهیونیستی به طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد.
   
عربستان در سطح پایین

نمایندگانی از 48 کشور از جمله 16 «سر‌» شامل رئیس‌جمهور، شاه و شاهزاده در نشست سران سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند. اما نکته قابل توجه، غیبت «ملک سلمان‌» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان‌» ولیعهد او در این نشست بود و نزار مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به این نشست فرستاده شده بود. حضور سطح پایین آل‌سعود در حالی صورت می‌گیرد که طی چند هفته گزارش‌های زیادی از همدستی ریاض با تل‌آویو و واشنگتن منتشر شده است. پایگاه خبری «امریکن کانزرواتیز‌» طی گزارشی نوشت: اعلامیه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس حتی از بیانیه بالفور که حق تشکیل دولت یهودی را به رسمیت شناخته بود نیز مهم‌تر است. 

اما طبق خبرهایی که به تازگی فاش شده این اعلامیه می‌تواند بخشی از یک طرح بزرگ‌تر باشد که به اسرائیل کمک می‌کند تا قدس، همینطور کرانه باختری را از چنگ فلسطینی‌‌‌‌ها خارج سازد و اعراب را تنها با دولتی کوچک در غزه تنها بگذارد. در همین حال، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل با انتشار مقاله‌ای در سایت «دیفنس‌نیوز» اسرائیل خطاب به عربستان سعوی، از این کشور خواست تا در برابر ایران با تل‌آویو متحد شود. لیبرمن در ادامه مدعی شد:« تفکرات افراطی در منطقه وجود دارد و در رأس آن ایران و حزب‌الله قرار دارند. بسیاری از رهبران منطقه درک می‌کنند که آینده مشترک ما با عمل‌گرایی محقق می‌شود نه با افراط‌گرایی. ما نیروهای عمل‌گرا در منطقه هستیم که می‌توانیم امنیت و ثبات منطقه را محقق کنیم.» ‌این ادعای مقام صهیونیستی در حالی است که بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده از آبشخور وهابیت تغذیه می‌کنند که تحت حمایت عربستان و امریکا قرار دارد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
ان چیز که جهان اسلام از ان رنج می برد وجود همین به اصطلاح سران کشورهای اسلامی در تصویر است
اقای اروغان اگر اسرائیل کشور نیست و یک رژیم تروریستی است (که هست) پس چرا در خاک شما سفارت و سفیر دارد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| -
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
اردوغان عادت داره هم از آخور می خوره هم از توبره .. به این زرنگی تا حالا ندیده بودم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
اقای روحانی " چرا؟ اصرار دارید برگفتمان خود که تمامی مشگلات دنیا با مذاکره قابل حل ست را " در صحن بین المللی تکرار کنید ؟ کمی به شجاغت اردوغان فکر کنید " اردوغانی که تا دیروز وقت چزئ کشورهای مهم ناتو بود " وقتی غیر قابل اعتماد بودن غرب را در باره کشورش حس کرد " اکنون درحال تغییر مسیر می باشد " اسرائیل را یک کشور ندانسته " اورا یک رژیم تروریستی بیان می کند . اقای روحانی اگر دنیای کنونی در قرن جاضر درمسیر مذاکره پیش می رفت " اینهمه موشک به سر کشورهای ضعیف نبود " کشتار و قحظی را در این کشورها ایجاد نمی کردند " حتی کشورهائی که سلاح هسته ای پیشرفته هم دارند " در مسیر ساخت دستاوردهای جنگی جدید وکاراتر
هستند ایا؟ دنیای کنونی دنیای قدرت نیست ؟ درعین قدرت در مسیر مذاکره قرارمی گیرند " نه در هنگام ضعیف بودن " بنابراین لازم ست " شما در دوران رئیس اجرائی کشور" پس از گذشت 4سال ونیم از دوران 8ساله خود " به فکر رفع مشگلات مردم کشور خود باشید " تا با تعامل با دنیا " از این طریق تاکنون غیراز سخنرانی کردن وگذاشتن جلسات مکرر " نصیبی برای مردم جهت رفع مشگلات داخلی نبوده " هنر خودرا در داخل کشور
داشته باشید " تا احساس شود.
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
اگر نگوییم همه انچه که مسجل است اکثرشان درعمل دروغ میگویند . وقتی با رژیم غاصب صهیونیستی همه جور روابط اقتصادی و سیاسی دارند و حتی همین الان سفارتهایشان کاملا فعال دایر است , انچه را که بر زبان می اورند واقعا خودشان باور میکنند تا ما هم باور کنیم !؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
این ورژن (نگارش)جدید اسلام آمریکائی در منطقه اگر تو عمرش یک حرف درست زده باشد همین است. البته اسرائیل یک گروهی مانند داعش یهودی است.
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
0
بسم الله.باسلام. بگذریم از اینکه شاید طرح هفت بندی بسته شده دراین سطح که تمام راهکارش صرف مذاکره است همراه توجه دادن به امریکا ازطریق دستمال کاغذی اش سازمان ملل وشورای امنیت واشاره به قدرتمندی نظامی هسته ای رژیم نجس صهیونی در حال اضمحلال وحواله هر تصمیمی به تشکیل جلسه انهم با اجماع کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از دولت کشور دیگری مثلا" مصر یا الجزایر یا اندونزی ومالزی وامثال ذالک هم قابل شنیدن هست چه اینکه در اخبار شما هم خبری نبود از موضع گیری جماعت خواب زده چرتی سازمان همکاری غیر از ترکیه انهم اردوغان .شریک دزد ورفیق قافله ای که فریاد میزند با حمله ضعیف وبستن از پشت مشغول موج سواری وکاسبی از هردو طرف وسدسازی در مقابل هر حرکت غیر دمکراتیک است( شما بخوانید سازشکارانه هدفمند وطبق برنامه شیطان بزرگ).اینجاست که ارزش واقعی سپاه قدس برای نه تنها ایران اسلامی وجهان اسلام که برای اسلام عزیز برای هر انسان ازاده ای روشنتر از روشن میشود وصاحب هر قلب پاک از عین الیقین میبیند که به حق حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه را أحیاگر اسلام نامیده اند و بیشتر قدر میداند نعمت عظیم وجود نازنین امام خامنه ای حفظه الله تعالی را که تقدیر خداوند منان سبحانه وتعالی بود بر تدبیر وضوی خون امت ایران پس ای عاشقان ندای قدقامت الصلواة نماز صبح امید است بشتابید که تا طلوع دولت معشوق عجل الله تعالی فرجه الشریف یک سلام درقدس مانده ألیس الصبح بقریب. والسلام .شهرک اندیشه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار