کد خبر: 885640
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همگرا نبودن نهادهای مختلف در حوزه ادبیات کودک، گفت: این مسئله باعث عدم موفقیت جدی در این حوزه شده است و امیدواریم کانون نخ تسبیح حوزه ادبیات کودک شود.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سالن سینمای این کانون برگزار شد، با بیان اینکه این مراسم در حالی برگزار می‌شود که خانواده آموزش و پرورش سوگوار فوت دانش‌آموزان در اردوی دیروز است، اظهار داشت: مدرسه به عنوان رکن اصلی برای یادگیری تلقی می‌شود و دانش‌آموزان، دانش و مهارت‌هایی که نیاز دارند را می آموزند و این محیط آنقدر فراگیر و پرمسئولیت است که همه توقعات تربیتی و آموزشی متوجه مدرسه است.
 
وی افزود: مدارس با شرایطی مواجهند که امکان پاسخگویی به همه توقعات را ندارند؛ زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه محدود است و محتوا و اهدافی که از مدرسه توقع داریم در یک گستره وسیع پراکنده است و یکی از دلایلی که مدارس ما نمره خوبی نمی‌گیرد، محدودیت‌هایی است که در برنامه رسمی آموزش و پرورش وجود دارد.
 
بطحایی اضافه کرد: ما انتظار داریم دانش‌آموز در مدرسه صبوری، مهارت، آزادگی و صداقت را تمرین کند اما مدارس به دلیل محدویت‌ها نمی‌تواند همه هدف‌های تربیتی را محقق کند.
 
وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که از مدارس فارغ التحصیل می‌شوند مهارتهای کافی را ندارند، گفت: مدرسه تنها محیط یادگیری نیست و تنوع در محیط های یادگیری از اصول آموزش و پرورش مترقی است و در سند تحول هم به آن اشاره شده است.
 
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: با اتکای به یک محیط یادگیری نمی‌توانیم موفق باشیم و کانون پرورش فکری می‌تواند و باید به عنوان محیط دوم یادگیری بیش از گذشته در خدمت تربیت دانش‌آموزان قرار بگیرد و کانون این ظرفیت را دارد نه به عنوان پشتیبان بلکه به عنوان شریک مدرسه این نقش را ایفا کند زیرا بسیاری از محدودیت‌های مدرسه را ندارد.
 
وی بیان داشت: اگر هم‌افزایی بین 2 نهاد آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اتفاق بیفتد به بسیاری از اهداف تربیتی دست پیدا می‌کنیم.
 
بطحایی گفت: ویژگی شریک این است که امکانات و تجهیزات به شراکت بگذارد و این شرط لازم شراکت است.
 
وی با بیان اینکه کانون یک محیط یادگیری انعطاف پذیر است، افزود: این مسئله به شرط آن است که قالب‌های تصمیم گیری را در آن کاهش دهیم و اجازه دهیم کانون در خدمت کودکان و نوجوانان قرار بگیرد و کانون قابلیت رسیدن به این هدف را دارد و می‌تواند با انباشتی از تجربه و سرمایه به عنوان سرعت بخش حرکت تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کانون در میان محیط های آموزشی ثانوی جایگاه بسیار فاخر و پایگاه اجتماعی ارزشمندی دارد و شاید ریشه تأکیدات موکد مقام معظم رهبری در موضوع نقش کانون و تأثیر آن در تربیت ناشی از همین جایگاه اجتماعی باشد.
 
وی ادامه داد: کانون علاوه بر مأموریت‌های که تاکنون داشته، این ظرفیت را دارد که در زمینه مهارت آموزی همچون پرسشگری و کارآفرینی هم وارد شود.
 
بطحایی با بیان اینکه تولیدات چند رسانه ای داخلی در حوزه کودک و نوجوان نتوانسته با تولیدکنندگان خارجی رقابت کند، گفت: یکی از مأموریت‌های جدی کانون حمایت از تولیدکنندگان چند رسانه‌ای در حوزه کودکان در برابر تولیدکنندگان خارجی است.
 
وی بیان داشت: کانون به عنوان یک محیط یادگیری وظیفه دارد اهداف تربیتی که بنا به نقایص مدرسه در آن محقق نمی‌شود، با جاذبه‌های هنری ایجاد کند و در آن سهم فراوانی داشته باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کودک و نوجوان ایرانی باید شاداب با اعتماد به نفس و تلاشگر تربیت شود و در آینده ارزیابی ما از موفقیت کانون، در تحقق این اهداف بیان شده برای کانون است.
 
وی با اشاره به همگرا نبودن نهادهای مختلف در حوزه ادبیات کودک گفت: این مسئله باعث عدم موفقیت جدی در این حوزه شده است و امیدواریم کانون نخ تسبیح حوزه ادبیات کودک شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار