کد خبر: 885592
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص):
«10ميليارد دلار معادل 30 هزار میلیاردتومان از دولت طلبكاريم». اين عبارت متعلق به فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) است كه دیروز در نشست خبري مطرح شد.
به گزارش «جوان»، سردار عبادالله عبداللهي در نشست خبري به مناسبت بيست و هشتمين سالروز تأسيس قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) اظهار داشت: در دستاورد توليد بنزين بايد گفت كه با افتتاح فاز اول ستاره خليج‌فارس، امسال 21ميليون ليتر فرآورده داشته‌ايم كه 12 ميليون ليتر آن بنزين بوده است؛ تاكنون اين پالايشگاه 3/5 ميليارد ليتر فرآورده داشته است كه 1/5 ميليارد ليتر آن بنزين بوده است.  وي ادامه داد: در بحث توليد گاز از همين فاز روزانه 52 ميليون مترمكعب گاز به شبكه و در بنزين روزانه 12/5ميليون ليتر تحويل مي‌دهيم و خودكفا هستيم. 
سردار عبداللهي با اشاره به ساخت فاز يك بندر‌شهيد ‌بهشتي چابهار و بندر‌شهيد رجايي توسط قرارگاه خاتم گفت: 23هزار كيلومتر خط فيبر نوري ايجاد كرده‌ايم و 320 ايستگاه براي پوشش 45 درصد كشور ساخته‌ايم.  وي ادامه داد: در قرارگاه خاتم 200 هزار نفر به صورت مستقيم و بيش از يك ميليون نفر به صورت غيرمستقيم فعاليت مي‌كنند و اين نمادي از اشتغالزايي است. 
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) به لزوم حضور قرارگاه خاتم در پروژه‌هاي بزرگ اشاره كرد و گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا شركت‌هاي توانمند فني و مهندسي، وابستگي به نيروهاي نظامي نيز دارند. 

هدف‌گذاري براي 10 هزار كانكس در مناطق زلزله‌زده

سردار عبداللهي بيان كرد: در منطقه كرمانشاه به واسطه پروژه‌هايي كه در اختيار داريم 10 هزار نفر نيرو و 5‌هزار دستگاه ماشين‌آلات مستقر كرده‌ايم. پس از وقوع زلزله بلافاصله به واحدهاي اجرايي خود آماده‌باش داديم و روز بعد از زلزله كرمانشاه نيز توجه خود را به روستاها معطوف كرديم. وي با اشاره به توزيع روزانه 22 هزار غذاي گرم بين زلزله‌زدگان كرمانشاه گفت: براي اسكان موقت، قرارگاه مسئوليت را پذيرفت و طي توافقنامه‌اي با بنياد مسكن و به درخواست آنها ظرف 18 روز اخير 6 هزار و 400 فوندانسيون آماده كرديم، 5 هزار و 900 سازه فلزي نصب شد، همچنين 5 هزار كانكس وارد منطقه كرديم كه 2 هزار و 500 دستگاه از اين كانكس‌ها نصب شده است. 
  
معافيت مالياتي نداريم

سردار عبداللهي اظهار داشت: رقم 10 هزار ميليارد توماني كه در لايحه بودجه 97 به عنوان بودجه قرارگاه خاتم در نظر گرفته شده است، ‌در واقع سقف گردش خزانه ماست، يعني تا اين حد مجاز هستيم گردش خزانه داشته باشيم؛ براساس قانون، بايد فعاليت پروژه و درآمد حاصل از پروژه وارد خزانه شود. وي تأكيد كرد: در مورد پرداخت ماليات، ما تابع مقررات هستيم و به اذعان رئيس سازمان امور مالياتي، قرارگاه خاتم بهترين مؤدي مالياتي بوده است و نشنيده‌ايم كه معاف از ماليات باشيم. 
 
جاي توتال

سردار عبداللهي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر قرارداد وزارت نفت و توتال و توانايي قرارگاه خاتم به عنوان شركتي داخلي توضيح داد: در اين حوزه دو مبحث توسعه و تقويت فشار مطرح است، ما در اين حوزه‌ها توانايي كامل را داريم، در بخش توسعه، امروز دكل‌هاي حفاري ما بيكار هستند و در حوزه تقويت فشار نيز اين كار قابل انجام است. وي با اشاره به روند كند اين قرارداد گفت: از آن زمان تاكنون مي‌توانستيم كارهاي بزرگي انجام دهيم، در ساخت پالايشگاه بخش خشكي و دريا وجود دارد و در خشكي، ساخت پالايشگاه را به صورت EPC قرارگاه انجام داده است. 
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا افزود: در ساخت سكو نيز هم‌اكنون 10 سكوي عظيم توسط شركت صدرا در حال ساخت است و يك دستگاه از آن تا چند روز آينده منتقل مي‌شود. 
وي بيان كرد: 30 هزار ميليارد تومان معادل 10 ميليارد دلار بابت اجراي پروژه‌ها از دولت طلب داريم، در واقع اين به نوعي سرمايه‌گذاري قرارگاه خاتم در پروژه‌هاي دولت محسوب مي‌شود. 
  
قرارگاه چگونه به كمك كشور آمد؟

اظهارات سردار عبداللهي در شرايطي مطرح مي‌شود كه منتقدان سياسي با دستمايه كردن فعاليت‌هاي اين نهاد انقلابي معتقدند ورود قرارگاه به بخش عمراني و صنعتي غيرقانوني و فاقد خروجي مؤثر است.  اين در حالي است كه با پايان جنگ هشت ساله، كشور با انبوهي از خرابي‌ها و ويراني‌ها در شهرهاي مختلف روبه‌رو بود. از سوي ديگر تعداد زيادي ماشين‌آلات، تجهيزات و امكانات عمراني در حوزه مهندسي رزم سپاه وجود داشت كه نوشدارويي براي اين زخم عميق بود. 

بي‌توجهي به اين مهم، مي‌توانست براي كشور خسارت‌هاي فراواني به دنبال داشته باشد كه علاوه بر ناديده گرفتن كوله‌باري از تجارب، فرسايش روز‌به‌روز ماشين‌آلات را نيز سبب مي‌شد. 
معاونت اجرايي رياست‌جمهوري و مسئولان بازرسي كشور به همراه فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تعدادي از كارشناسان سپاه به منظور آشنايي با موضوعات بازسازي، از دو شهر آبادان و خرمشهر بازديد كردند كه حاصل آن توافق بر سر مشاركت سپاه در امر بازسازي مناطق جنگي بود، اما عقد قرارداد منوط به ابلاغ رهبر معظم انقلاب شد. 
سپاه نيز طي گردش‌كار شماره 2948 به تاريخ 22/9/1368 محضر فرمانده كل قوا، درخواست مشاركت سپاه را مطابق اصل 147 قانون اساسي مبني بر مشاركت نيروهاي مسلح در امر بازسازي كشور مطرح كرد كه رهبر انقلاب با آن موافقت كردند. 
تا اينكه در 23 آذر ماه سال 1368 بخشي از توان مهندسي سپاه تحت عنوان «قرارگاه بازسازي خاتم‌الانبيا(ص)» وارد عرصه سازندگي كشور شد. 
 
دهه اول و دوم

قرارگاه در ابتداي فعاليت خود به بازسازي كشور به ويژه بازسازي مناطق جنگي و اجراي پروژه‌هاي كوچك و متوسط روي آورد و در دهه دوم حيات خود به حوزه سازندگي و اجراي پروژه‌هاي عمومي در گرايش‌هاي مختلف عمراني و صنعتي وارد شد و به «قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص)» تغيير نام داد. 
ساخت سد عظيم كرخه به ظرفيت 7/3 ميليارد و طول تاج 3 هزار و 100 متر توسط قرارگاه در اين دوران اتفاق افتاد و يكي از پروژه‌هاي تأثيرگذار در آ‌ينده كاري اين مجموعه بود. سد كرخه در استان خوزستان از نوع خاكي با هسته رسي است كه از لحاظ حجم عمليات خاك، حجم مخزن و طول تاج، يكي از بزرگ‌ترين سدهاي خاكي دنيا محسوب مي‌شود. رهبر معظم انقلاب هم ‌در جريان بازديد از اين سد گفتند: « ما وقتي كه مي‌بينيم اعضاي سپاه شانه خود را زير بارها مي‌دهند و آن را تحمل مي‌كنند، در دل احساس مي‌كنيم كه حقيقتاً سرافراز هستيم... ايراني بسازيد كه هر كس از هر جاي دنيا به اين كشور نگاه كرد، معجزه اسلام را در سازندگي يك كشور و ملت به چشم ببيند.»

پروفسور راسكازوف، پدر سدهاي خاكي جهان و طراح بزرگ‌ترين سد خاكي در روسيه هم در سفر به ايران و بازديد از اين سد در ضمن توصيفاتش، كمال تعجب خود را از ساخت چنين سدي توسط متخصصان ايراني ابراز داشت. پروژه سد كرخه توانست انگيزه و خودباوري بالايي را براي انجام پروژه‌هاي بزرگ ايجاد كند. با انجام پروژه‌هايي از اين دست و با توجه به شرايط بين‌المللي و موقعيت كشور، دولت‌هاي مختلف نيز تقاضاي بيشتري براي همكاري با قرارگاه ارائه كردند. 
 
دهه سوم

اين دهه مصادف بود با تلاش غرب براي وادار كردن خروج شركت‌هاي خارجي از ايران. از اين رو قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) با درك اين مهم سعي كرد در سومين دهه فعاليت خود با گذر از پروژه‌هاي عمومي كه پيمانكاران زيادي در كشور قادر به انجام آن بودند، به سمت ابرپروژه‌هايي كه پيش از اين توسط شركت‌هاي خارجي انجام مي‌شد، حركت كند و با نگاه به توان درون‌زاي كشور قدم در مسير مهم‌تري گذاشت. 

رصد گلوگاه‌هاي اقتصادي و كسب شايستگي‌هاي حرفه‌اي از ويژگي‌هاي دهه سوم فعاليت قرارگاه به شمار مي‌رود تا جايي كه امروز اين قرارگاه در راستاي «اقتصاد مقاومتي» توانسته است در امر سازندگي كشور، كمك بزرگي به دولت كند. 

28 سال تلاش در عرصه سازندگي

سه دهه مديريت جهادي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) سپاه در اجراي ابرپروژه‌هاي ملي در اوج تحريم‌هاي همه‌جانبه، دستاوردهاي مهم، تأثيرگذار و نقش‌آفريني در گرايش‌ها و عرصه‌هاي مختلف عمراني و صنعتي در بر داشته است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:  اجراي پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان و هدف خودكفايي كشور در توليد بنزين، اجراي فازهاي 15 و 16 پارس‌جنوبي به عنوان اولين پالايشگاه با مهندسي تمام ايراني، اجراي فاز 13 و فازهاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي، اجراي بيش از 4 هزار كيلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در نقاط مختلف كشور، ايجاد 6‌ميليارد ليتر مخزن بتني و فلزي نفت و فرآورده‌هاي نفتي و افزايش ظرفيت مخازن ذخيره‌ساز استراتژيك كشور تا دو برابر، اجراي 60 سد در كشور با حجمي بالغ بر 24‌ميليارد مترمكعب ذخيره آب يعني 50 درصد كل حجم مخازن آب كشور، طراحي و اجراي بيش از 6 هزار و 300 كيلومتر خط انتقال آب در 15 استان كشور، طراحي و اجراي بيش از 400 كيلومتر تونل طويل انتقال آب، طراحي و اجراي بيش از 2 هزار و 600 كيلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلي، طراحي و اجراي 4هزار كيلومتر راه‌آهن، اجراي بيش از هزار و 500 كيلومتر راه روستايي در 9 استان كشور، اجراي شبكه سراسري فيبر نوري به طول 23 هزار كيلومتر، به زير كشت بردن 35 هزار هكتار از اراضي نقاط محروم و مرزي و... 

ابتكارات نوين و گرانبها در زمينه تأمين كالا، ساخت، مهندسي، راه‌اندازي و ثبت ركوردهاي مختلف در عرصه اجراي پروژه‌هاي مختلف و در بستر تحريم‌هاي غرب، نشان از ثبات قدم اين قرارگاه براي تحقق اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي است؛ به‌گونه‌اي كه امروز بسياري از قطعات، تجهيزات و لوازم مورد‌نياز پروژه‌هاي مختلف در داخل كشور تأمين مي‌شود و بدين صورت علاوه بر رونق توليد در كشور، باعث ايجاد بارقه اميد در دل صنعتگران، مبتكران و مخترعان اين حوزه شده است.  قرارگاه در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراكز علمي سعي كرده است بستر مناسبي براي جذب فارغ‌التحصيلان، نخبگان و آموزش نيروهاي متخصص، متعهد و با تجربه فراهم نمايد؛ به‌گونه‌اي‌كه در حال حاضر در حدود 145هزار نفر در پروژه‌هاي اين قرارگاه مشغول به فعاليت هستند كه از اين تعداد 45 هزار نفر داراي مدرك مهندسي، كارشناسي ارشد و دكترا هستند. 

چشم‌انداز حضور قرارگاه در عرصه اقتصادي، كمك و مشاركت با دولت و بخش‌هاي غيردولتي در توسعه همه‌جانبه مناطق مستعد و مناطق كمتر توسعه‌يافته داخلي با استفاده از امكانات، تجهيزات و منابع نيروهاي مسلح، بخش‌هاي دولتي، عمومي و خصوصي در زمان صلح و بحران از طريق طراحي، اجرا و راهبري پروژه‌هاي زيرساختي، عمراني، صنعتي، دفاعي، امنيتي و محروميت‌زدايي با حفظ آمادگي رزمي، با رويكرد جهادي و در راستاي عمق‌بخشي و پيشبرندگي انقلاب اسلامي است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار