کد خبر: 885585
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گذري بر زندگي شهيد عثمان فرشته در گفت‌وگو با همرزمانش
كردستان سرزمين رزمندگان بابصيرتي است كه اسلام‌خواهي را بر تمامي وسوسه‌هاي دنيايي ترجيح مي‌دادند. شهداي اين خطه اغلب از برادران اهل سنت هستند، اما به فرمان امامي رهسپار نبرد مي‌شدند كه مرجع تقليد شيعيان بود.
  غلامحسين بهبودي
كردستان سرزمين رزمندگان بابصيرتي است كه اسلام‌خواهي را بر تمامي وسوسه‌هاي دنيايي ترجيح مي‌دادند. شهداي اين خطه اغلب از برادران اهل سنت هستند، اما به فرمان امامي رهسپار نبرد مي‌شدند كه مرجع تقليد شيعيان بود. پيشمرگه‌هاي كرد مسلمان به خوبي مي‌دانستند كه نهضت حضرت امام در پي استقرار اسلام ناب محمدي است و به همين دليل جان خودشان را فداي آرمان‌هاي نهضت اسلامي امام مي‌كردند. شهيد عثمان فرشته يكي از شهداي شناخته شده كردستان است. بصيرت در زندگي او تأثير فراواني داشت و عاقبت نيز شهيد راه بصيرت و آگاهي‌رساني شد. سرداري كه سابقه همرزمي با شهداي بزرگي چون بروجردي و حاج‌احمد متوسليان را داشت. مروري كوتاه بر زندگي او را در گفت‌وگو با دو تن از همرزمانش به نام‌هاي حاجي‌سلام محمدي و محمدصالح عبدي در پيش داريد.
  فعاليت انقلابي در اهواز
شهيد فرشته متولد سال 1332 بود. در خانواده‌اي مستضعف كه باعث شد از كودكي طعم فقر را بچشد و انساني خودساخته بار بيايد. عثمان كه دوران خدمتش را در زمان طاغوت سپري كرده بود، بعد از خدمت سربازي براي كار به اهواز رفت و همان جا وارد فعاليت‌هاي انقلابي شد.  نكته‌اي كه در زندگي شهيد فرشته حائز اهميت است، آگاهي او از مسائل سياسي روز بود. اطلاعات بالاي او باعث شد تا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، ضد انقلاب تلاش زيادي براي جذب عثمان در تشكيلات خودشان بكنند. حتي به او پيشنهاد اعطاي امكانات رفاهي كردند ولي شهيد فرشته كه به خوبي ريشه‌هاي ضد انقلاب را مي‌شناخت، با پيشنهاد آنها مخالفت كرد و در خط انقلاب باقي ماند.
  تهديد ضد انقلاب
عدم پذيرش پيشنهاد گروهك‌هاي جدايي‌طلب توسط عثمان فرشته، باعث شد خانواده‌اش از سوي آنها مورد تهديد قرار بگيرند. عثمان در ميان مردم به عنوان فردي مطلع، مؤمن و معتقد شناخته مي‌شد و چون نفوذ زيادي در ميان توده‌ها داشت، حضورش در خط انقلاب مي‌توانست جوان‌ها را جذب انقلاب كند. تهديد ضدانقلاب از همين ترس نشئت مي‌گرفت و عاقبت آن‌قدر او را تهديد كردند كه عثمان براي مدتي به همراه خانواده‌اش به روستاي دله‌مرز رفت و براي مدتي نيز ساكن كرمانشاه شد. عاقبت در سال 1359 به عضويت سازمان پيشمرگان كرد مسلمان درآمد.
  همنشين بروجردي
شهيد عثمان فرشته دوستي عميقي با شهيد بروجردي داشت. شجاعتش باعث شده بود تا سردار بروجردي شخصاً او را به عنوان مسئول گروه ضربت سپاه در پاوه منصوب كند. شهيد فرشته كه همرزم جاويدالاثر حاج‌احمد متوسليان بود، علاوه بر مبارزه فيزيكي با ضد انقلاب، به خاطر بيان فصيحي كه داشت، به هر روستايي وارد مي‌شد، مردم را عليه ضد انقلاب تهييج مي‌كرد. قدرت استدلالش باعث شده بود جوان‌هاي زيادي از روستاهاي كردستانات جذب انقلاب شوند. او و نيروهايش به هر روستايي كه وارد مي‌شدند، باعث ترس ضد انقلاب بودند. عثمان فرشته شجاعتي بي‌نظير داشت و حتي شنيدن نامش ترس بر دل دشمنان مي‌انداخت. رشادت‌هاي او و گروه تحت امرش بارها در جبهه‌هاي جنگ به اثبات رسيده بود و هر جايي كه با ضد انقلاب درگير مي‌شد، تلفات زيادي به آنها وارد مي‌كرد. با اين وجود عثمان در تمامي مأموريت‌ها به همراهانش تأكيد مي‌كرد كه مراقب مردم غيرنظامي باشند تا مبادا در درگيري‌ها به آنها گزندي برسد.
  تنش ارباً اربا شد
شهادت عثمان فرشته در 28 ارديبهشت سال 61 اتفاق افتاد. در اين روز گروهي از همرزمانش كه در دامنه كوه «تفين» قرار داشتند از طريق بيسيم با شهيد تماس مي‌گيرند و موقعيت خطرناك‌شان را به او گزارش مي‌دهند. عثمان كمتر از يك ساعت خودش را به محل مي‌رساند و پشت توپ 106 كه روي جيپ مخصوص شهيد قرار داشت مستقر مي‌شود، اما بعد از يك بار شليك كردن به طرف قله كوه كه محل تجمع نيروهاي ضدانقلاب بود، توپ گير مي‌كند. شهيد براي رفع مشكل پشت توپ مي‌رود، كه ناگهان توپ عمل مي‌كند و آتش عقبه آن، شهيد فرشته را دربر مي‌گيرد و پيكرش را تكه‌تكه مي‌كند. عثمان فرشته بال در بال فرشتگان پرواز مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار