کد خبر: 885559
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
روحانی در نشست ویژه سران سازمان همکاری اسلامی:
رئیس جمهور گفت: باید از همه راه‌های ممکن، مانع اجرای اقدام غیرقانونی دولت آمریکا به انتقال سفارت این کشور به قدس شریف شویم. این سؤال وجود دارد که چه عواملی باعث شد رئیس جمهوری آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟!

جوان آنلاین: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز (چهارشنبه 22 آذر) در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو «سازمان همکاری‌ اسلامی» که با موضوع قدس شریف در ترکیه در حال برگزاری است با قدردانی از اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری این نشست مهمّ اظهار داشت: موضوعی که باعث گردهمایی ما شده، تبادل نظر درباره فاجعه غم‌انگیز و زخم کهنه امّت اسلام در صد سال گذشته است که با توطئه بالفور شروع شد و اینک با اقدام ناصحیح و غیر قانونی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف فصل جدیدی در آن پدید آمده است.

روحانی با بیان اینکه امروز از قدس سخن می‌گوییم که اولین قبله‌گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین به آن شناخته می‌شود اظهار داشت: انتفاظه مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه آمریکا و اشغالگران صهیونیست یک بار دیگر آشکار ساخت که فلسطینیان به طرح‌های پوچ دل نبسته، و بر خواسته بحق خود پافشاری می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه کشورهای اسلامی در قبال رویکرد دولت آمریکا نسبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف به قرائت درست کشورهای اسلامی از اقدام نادرست رئیس جمهور آمریکا است.

روحانی با بیان اینکه باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم اظهار داشت: اما جای طرح این سؤال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس جمهور آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟!

وی افزود: به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدیدهای صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

روحانی ادامه داد: امروز دیگر همه می‌دانند که بزرگترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است. ما مسلمانان و مسیحیان و یهودیان، صاحبان تاریخی این منطقه هستیم. این صهیونیست‌ها هستند که در این جمع غریبه‌اند و خود را بر این منطقه تحمیل کرده‌اند؛ آنهایی که بذر تروریسم و خشونت‌گرایی را از سال‌های آغازین قرن گذشته به منطقه ما آوردند، صهیونیست‌ها هستند.

وی، رژیم صهیونیستی را مسئول کشتار و آوارگی فلسطینیان و بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی در طول چند دهه گذشته دانست و خاطرنشان کرد: در تمامی این جنایات، ایالات متحده آمریکا با آن همراه، و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروز از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متأسفانه برخی آمریکا را در طول سالها مذاکره، داور گرفتند و یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن سپردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایالات متحده هیچگاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود تصریح کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها است، و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

روحانی با بیان اینکه برای مقابله با این اقدامات ظالمانه و کوته نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملی را در سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم اظهار داشت: ضروری است تصمیم اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط این اجلاس محکوم شود.

وی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی را بسیار ضروری عنوان کرد و تصریح کرد: اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نیست تصریح کرد: به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

روحانی در بیان چهارمین پیشنهاد عملی خود در مورد مقابله با اقدام آمریکا اظهار داشت: به طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر آمریکا را در گفتگو با شرکای آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.

وی با بیان اینکه موضوع فلسطین باید به موضوع اوّل جهان اسلام برگردد خاطرنشان کرد: با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌ای این رژیم که کلّ جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد غافل باشیم.

روحانی، نقش سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا را کلیدی توصیف کرد و تصریح کرد: لازم است هیأت‌های نمایندگی کشورهای اسلامی در سازمان ملل به طور فعّال در مباحثات شرکت نمایند.

وی با بیان اینکه باید تحرکات رژیم صهیونیستی به طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد اضافه کرد:جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار