کد خبر: 885502
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
دراتاق بازرگانی استان اصفهان مطرح شد
روند تغییرو اصلاح آیین نامه ها و قوانین مانع تولید و صادرات طلا به کندی انجام می شود و نبود شمش یکی از مسایل تولیدکنندگان طلا و جواهرات کشور است

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، میز کشوری توسعه صادرات طلا و جواهرات با حضور معاون سازمان توسعه صادرات ایران و جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکننده و صادرکننده طلا و جواهرات استان ها  در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان  برگزار شد. در این نشست مسایل و مشکلات پیرامون صادرات طلا و جواهر مطرح و راهکارهای حل آن عنوان  شد.

محمد رضا مودودی  معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست گفت:کاهش صادرات طلا و جواهرات از رقم 750 میلیون دلار سال 90 به 60 میلیون دلار سال 95 زنگ خطری است که باید بخش دولتی و خصوصی را به تکاپو برای احیای مجدد  آن بیندازد.

معاون سازمان توسعه صادرات ایران  گفت :÷مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا ، عامل اصلی کاهش صادرات و تولید طلاست قیمت تمام شده مصنوعات طلا ایران در بازارهای جهانی بالاست

وی افزود:اتاق بازرگانی،انجمن های تخصصی و تشکل های صادراتی بایستی در بخش طلا جدی تر و فعالانه وارد شوند تا از گردش هزار میلیارد دلاری این صنعت در جهان بخشی از آن به ایران تعلق پذیرد.

مودودی خواستار مطالعه دقیق رفتار کشورهای همسایه در زمینه طلا و جواهرات و توسعه این بخش  شد و گفت:تشکیل میزهای  تخصصی صادراتی در استان ها با هدف شناسایی چالش ها و ارایه راهکارهای اجرایی برای توسعه صادرات بخش های تخصصی است.

وی تاکید کرد:نتایج و مصوبات نشست های تخصصی میزهای صادراتی به عنوان دستور جلسه شورای عالی صادرات کشور به شمار می آید .

وی حمل و نقل را یکی از چالش های صادرات طلا و جواهرات برشمرد و گفت:برندسازی تولیدات ایرانی در بازارهای هدف می تواند جلوی رقابت منفی و محصولات تقلبی را بگیرد.

اسرافیل احمدیه مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست گفت:میزهای تخصصی صادراتی سازمان توسعه تجارت بر اساس مزیت هر استان به همان استان تفویض شده است.

وی افزود:میز شیرینی جات سنتی،فرش ماشینی،نساجی،روغن صنعتی و  طلا و جواهرات  به استان اصفهان تفویض شده است تا با راهبری  و ارایه راهکاره های اجرایی زمینه توسعه صادرات این بخش ها را فراهم سازند.

در ادامه این نشست مراد امیری مدیرکل مالیاتی استان اصفهان گفت:صادرکنندگان طلا و جواهر می توانند ظرف یک ماه از صادرات کالای خود مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را دریافت کنند.

وی تاکید کرد:در موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده کوچک ترین مشکلی وجود ندارد و این در شرایطی است که تکالیف مالیاتی صادرکننده و تولید کننده به درستی انجام شده باشد .

وی اضافه کرد: در راستای شفافیت اقتصادی صندوق های الکترونیکی فروش در کلیه واحدهای صنفی از سوی دولت نصب خواهد شد.

وی افزود:واحدهای صنفی و تولیدی طلا و جواهرات چنانچه بر اساس ماده 132 قانون مالیات های مستقیم ،اظهارنامه و دفاتر قانونی را به موقع ارایه کنند می توانند از معافیت های مالیاتی  استفاده کنند.

امیری از ادغام پرونده های مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد مودیان در استان اصفهان خبر داد.

سپس روحانی نیا رییس کمیته فلزات و سنگهای گرانبهای  وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت:سند راهبردی توسعه صادرات طلا،جواهرت و سنگ های قیمتی در دست تدوین است.در این سند پتانسیل ها و ظرفیت ها تولید و صادرات طلا و جواهرات همراه با استراتژی حضور در بازارهای هدف طراحی شده است .

وی افزود:استفاده از دستگاه های مکانیزه برای عیارسنجی  طلای صادراتی یکی از چالش های این بخش است که نیاز به حمایت  از واحدهای تولیدکننده مصنوعات طلا و واردکنندگان شمش دارد.

اصغر خودسیانی مدیر گمرگ فرودگاه اصفهان نیز ابراز داشت :صادرات طلا و جواهرات و واردات شمش از طریق گمرک فرودگاه اصفهان قابل انجام است و فعالان اقتصادی بخش طلا می توانند از این فرودگاه مصنوعات خود را در کمتر از یک ساعت با انجام امور گمرکی  صادرکنند.

محسن طلا مینایی رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان دراین نشست گفت: انگیزه خریدار داخلی و خارجی به علت گران شدن قیمت مصنوع داخلی در مقایسه با مصنوعات خارجی که مالیات بر ارزش افزوده ندارد،پایین می آید.

وی تصریح کرد: کاهش شدید اشتغال به علت کاهش تقاضا و پیامدهای منفی آن از قبیل سرخوردگی و خانه نشین شدن سرمایه گذار در امر تولید و صادرات که نهایتا منجر به تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی و کاهش شدید صادرات شده است.

رضا چینی نایب رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان در این نشست خواستار ورود قانونی شمش طلا برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شد و گفت:تولیدکنندگان خواستار محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت طلای ساخته شده اند و محاسبه آن بر اصل طلا قیمت تمام شده آنرا چندین برابر می کند.

در ادمه ابراهیم حبیب الهی مسوول کمیته طلا،جواهرات و سنگ های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد :روند تغییرو اصلاح آیین نامه ها و قوانین مانع تولید و صادرات طلا به کندی انجام می شود .

وی افزود:اصلاحیه آیین نامه صادرات و واردات طلا از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان  ارایه شده است، ولی اقدامی در این راستا صورت نگرفته است

اصغر صالحی تولیدکننده ماشین آلات طلا و جواهرات در این نشست خواستار ایجاد بانک طلا و خالص سازی این محصول برای تولیدکنندگان شد و گفت:استفاده از طلای مستعمل برای تولید مصنوعات طلا باعث کاهش کیفیت می شود و استفاده از شمش می تواند محصولات با کیفیتی را برای بازارهای خارجی تولید کند.

حمید رضایی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان در این نشست گفت:9 درصد ارزش افزوده از اصل طلا  باعث گران شدن قیمت محصول برای صادر کننده می شود زیرا از ابتدای ورود شمش به کشور  9  درصد به قیمت تمام شده افزوده می شود.

رضایی عطف به ماسبق نمودن قوانین و عدم تطابق قوانین گمرکی، بانک مرکزی و اداره امور مالیاتی از دیگر چالش های صادرات طلا و جواهرات برشمرد.

وی سلیقه ای عمل نمودن ممیزی در دارائی را یکی دیگر از چالش های این بخش برشمرد و گفت: تشخیص غیر منطقی مالیات و  اعمال مالیات و جرایم سنگین برای واحدهای تولیدی را از چالش های پیش روی این صنعت است .

رضایی نبود تسهیلات ریالی در حد نرخ سود بین المللی برای بخش تولید طلا و جواهرات،نبود طلای شمش در کشور برای تولید کننده و صادرکننده،هدر رفتن زمان تولید جهت آزمایش طلاهای موجود در بازار که دارای فلزات مضر یا عیار اشتباه  از دیگر مشکلات پیش روی فعالان طلا و جواهرات دانست .

وی ممنوع کردن داد و ستد طلاهای غیر استاندارد پس از به وجود آوردن کارخانه های تولیدی شمش به اندازه کافی در کشور،تسهیل در امر ورود شمش از خارج بدون  هرگونه موانع  و ارزش افزوده یا هزینه های اضافی، عدم به روز رسانی و بررسی کارشناسانه قوانین و آئین نامه های مربوط در امر تولید و صادرات طلا،به روز کردن قوانین و آئین نامه ها به صورت کارشناسی و هماهنگ با میز تخصصی طلا جهت جلوگیری از تغییر زود هنگام قوانین را از دیگر چالش های تولیدکننده و صادرکنندگان طلا و جواهر عنوان کرد.

در پایان این نشست راهکارهای پیشنهای فعالان عرصه طلا و جواهرات کشور در قالب پیشنهاد و  دستور  جلسه به سازمان توسعه تجارت ایران ارایه شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار