کد خبر: 883691
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تپل‌سازي، چاقي مزمن و كم‌تحركي ايرانيان از همان كودكي و نوجواني فصل اول خود را آغاز مي‌كند
نيره ساري

به اين آمار دقت كنيد: «ايران در رده هفتادوهفتم چاقي دنيا قرار دارد»، «نزديك به 50درصد مردم اضافه‌ وزن دارند»، «96درصد از زنان و 83 درصد از مردان كمبود فعاليت فيزيكي دارند»، «دليل اصلي چاقي و اضافه وزن ايراني‌ها كم تحركي است.» و در نهايت اينكه گزارش‌هاي رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان مي‌دهد كه بيش از 20 درصد از كودكان ايراني دچار اضافه وزن هستند. از يك‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعاليت بدني در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي غيرواگير تأكيد مي‌كند و از سوي ديگر اين آموزش‌و‌پرورش است كه بر فقدان چشمگير معلمان تربيت بدني در مدارس كشور تأكيد دارد؛ كمبود 3 هزار و 700 نفري كه طبق گفته معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش از سال گذشته آغاز شده و كماكان ادامه دارد. 

تأمين كميتي معلم در بدنه آموزش‌و‌پرورش تنها يكي از معضلات موجود و نقايص جاري در بحث پويايي و فعاليت ورزشي دانش‌آموزان در مدارس است و آنچه سهم بسزايي در كم‌تحركي ايراني‌ها از همان شروع دارد، كيفيت فعاليت دانش‌آموزان در زنگ‌هاي ورزش بوده كه خود تدابير جدي مي‌طلبد. حال آنكه يكي از ساحت‌هاي شش‌گانه سند تحول بنيادين تربيت زيستي و بدني دانش‌آموزان است كه سيستم آموزش‌و‌پرورش كشور و مدارس را ملزم به سياستگذاري در اين جهت مي‌كند، اما در جواب به جاي نو‌آوري و پويايي آنچه ديده مي‌شود، آماري بوده كه نشان مي‌دهد نه‌تنها تحولي در امر ورزش دانش‌آموزي صورت نمي‌گيرد، بلكه همچنان در اصول اوليه و بديهياتي چون تأمين نيروي انساني هم مشكل وجود دارد!
   
كمبود معلم ورزش هزينه‌تراشي مي‌كند

آنچه قابل اهميت بوده اين است كه بي‌توجهي و بي‌اهميتي به ورزش دانش‌آموزي در آينده نه‌چندان دور علاوه بر آنكه به لحاظ سلامت هزينه‌هاي زيادي به وزارت بهداشت و درمان وارد مي‌كند، بلكه خانواده‌ها را نيز متحمل هزينه زياد مي‌كند؛ چراكه عدم آموزش صحيح و الزام يك دانش‌آموز به ورزش باعث ايجاد آسيب جسمي و روحي مي‌شود. يكي از پيامد‌هاي اين كم‌تحركي، چاقي و اضافه وزن است كه در پي آن شيوع بيماري‌هايي مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي، افزايش ريسك سكته قلب در ميان افراد داراي اضافه‌وزن افزايش خواهد يافت. در همين راستا وزير بهداشت در روزهاي پاياني سال گذشته در مراسم رونمايي از اطلس بيماري‌هاي شايع كشور از كم‌تحركي 90درصد ايراني‌ها سخن گفت و هشدار داد كه 29/7 درصد زنان و 15/29 درصد مردان ايران در معرض شيوع چاقي هستند و نزديك به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند. 

وزير بهداشت گفته است طبق بررسي‌هاي جهاني، ايران در رده هفتادوهفتم چاقي دنيا قرار دارد. در رده‌بندي‌اي كه چندي پيش توسط فوربس منتشر شد، يك‌سوم ايراني‌ها چاق تشخيص داده شده و 53درصد افراد نيز داراي اضافه وزن تخمين‌زده شده‌اند. همچنين 24درصد از مردم ساكن در مناطق شهري و 19درصد از مردم ساكن در مناطق روستايي دچار چاقي هستند. همچنين بر اساس آخرين آمار اعلام شده توسط وبدا، 96درصد از زنان و 83درصد از مردان كمبود فعاليت فيزيكي دارند. 92درصد از مردم در مناطق شهري و 82درصد از مناطق روستايي كمبود فعاليت فيزيكي دارند. 
  
تأكيد وزارتين بهداشت و آموزش!

جالب اين است كه از يك‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعاليت بدني در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي غيرواگير تأكيد مي‌كنند و رسانه‌ها را ملزم به تبليغ به اين در اين زمينه معرفي مي‌كنند و از سوي ديگر آموزش‌و‌پرورش بر فقدان چشمگير مربيان آموزش تربيت بدني كه نسبت به سال قبل افزايش بيشتري هم يافته است، تأكيد دارد. طبق گفته مهرزاد حميدي، معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش‌و‌پرورش كمبود دبير تربيت بدني از جمله مشكلات آموزش‌و‌پرورش به ويژه از سال گذشته بوده كه از اضافه شدن دو ساعت درس تربيت‌بدني براي دوره پيش دانشگاهي و يك ساعت درس تربيت بدني به پايه يازدهم ناشي شده و بر همين اساس آموزش‌و‌پرورش با مشكل كمبود 3 هزار و 700 نفري دبير روبه‌رو شده است. 

به گفته وي هر دانش‌آموزی در دوره تحصيلش ۳۰۲ ساعت در كلاس تربيت بدني حضور پيدا مي‌كند كه رضايت‌بخش نيست و بايد فعاليت‌هاي ورزشي در حوزه دانش‌آموزي گسترش يابد. 
اين آمار نشان مي‌دهد كه آموزش‌و‌پرورش كشور در فقر ورزشي و سلامت ايراني‌ها سهم بسزايي دارد، گويي تپل‌سازي، چاقي مزمن و كم‌تحركي ايرانيان از همان كودكي و نوجواني فصل اول خود را آغاز مي‌كند. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
بسم الله.باسلام بعنوان یک دبیر بازنشسته با سی وپنج سال سابقه در تمامی مقاطع از مرفه ترین مناطق تا مناطق محروم کشور عرض میکنم که بدون توجه به موضع سیاسی دولتها در تمام دوره ها مشکل اصلی نظام تعلیم وتربیت فعلی کشور مضاف بر رایگان بودن بلا وجه تحصیل که جز ضرر اندر ضرر نیست.خود ساختار وزارت اموزش وپرورش و رسوب نهادینه شده منفعت طلبی در مناسبات سازمانی ان میباشد که باعث شده از الف اموزش تاشین پرورش این هزار جزیره صدور دستورالعمل دچار ویروس شیفتگان قدرت وتشنگان ثروت بشود مگر در نقاطی که هنوز عطر وجود ایثارگران تالی تلو مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی استشمام میشود از مسیر شهیدان عابدوعارف این سلسلة الذهب مانند شهید ان مطهری.مفتح.رجایی .باهنرووو رضوان الله تعالی علیهم اجمعین .والسلام.شهرک اندیشه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار