کد خبر: 882239
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گفت‌و‌گوي «جوان» با كارگردان فيلمي كه قرار است داستان متلاشي‌شدن سايت مستهجن اينترنتي را روايت كند
عمليات پيچيده اطلاعاتي سپاه در متلاشي‌كردن يك سايت مستهجن فارسي فعال در كانادا كه در آن تصاوير و عكس‌هاي غير‌اخلاقي در داخل ايران توليد و منتشر مي‌شد، دستمايه نگارش فيلمنامه‌اي با عنوان«كانادا دراي» شد

محمدصادق عابديني

عمليات پيچيده اطلاعاتي سپاه در متلاشيكردن يك سايت مستهجن فارسي فعال در كانادا كه در آن تصاوير و عكسهاي غيراخلاقي در داخل ايران توليد و منتشر ميشد، دستمايه نگارش فيلمنامهاي با عنوان«كانادا دراي» شد؛ فيلمنامهاي كه قرار بود داوود مراديان آن را كارگرداني كند، اما بعد از چند سال هنوز اين فيلمنامه ملتهب ساخته نشده است. با انتشار خط داستاني فيلم «لاتاري» كه قرار است توسط محمدحسين مهدويان، ساخته شود، تشابههاي انكارناپذيري در خط داستاني دو فيلمنامه مشاهده ميشود. به همين منظور سراغ داوود مراديان رفتيم و از وي درباره سرنوشت فيلم «كانادا‌‌دراي» و شباهتش با «لاتاري» پرسيديم.

چند سال پيش خبري منتشر شد با اين عنوان كه فيلم «كانادا دراي» با محوريت عمليات سايبري سپاه براي مقابله با سايتهاي مستهجن فارسيزبان ساخته ميشود، درباره فيلم و فيلمنامهاش بيشتر توضيح دهيد.

فيلمنامه «كانادا دراي» بر اساس ديتاهاي اطلاعاتي نوشته شده بود كه در قلب ماجراي آن مقابله و زدن سايتهاي مستهجن توسط سپاه بود، در كنار آن نيز خرده داستانهايي گنجانده شده بود كه همگي مربوط به عمليات سپاه در مبارزه با سايتهاي پورنوگرافي بودند.

طرح كلي داستان «كانادا دراي» چيست؟

پدري كه استاد دانشگاه در شمال است از طريق سايتهاي مستهجن متوجه ميشود دخترش كه براي تحصيل به تهران آمده جذب گروههاي فساد شده است. پدر از شمال به تهران ميآيد و درگير فساد دخترش ميشود و در اين ميان با لايههاي فساد جنسي سايتهاي مستهجن روبهرو ميشود كه سپاه به دنبال عمليات عليه آنهاست. پدر دختر در اين ميان با افرادي مواجه ميشود كه مانند دخترش دچار منجلاب سايتهاي غيراخلاقي شدهاند.

اين خط داستاني شباهت زيادي به آنچه قرار است در «لاتاري» ساخته شود، دارد!

تم داستاني هر دو فيلمنامه شبيه هم است. در «لاتاري» گفته ميشود، دختري براي تحصيل از تهران به دوبي رفته است و پدرش متوجه فعاليت وي در سايتهاي مستهجن ميشود و براي پيدا كردن دخترش به دوبي ميرود. من فيلمنامه فيلم «لاتاري» را نخواندهام، ممكن است تشابههایي ميان اين دو فيلمنامه صرفاً به خاطر فضاي ذهني مشابه بوده باشد، البته خيليها فيلمنامه
«كانادا
دراي» را خواندهاند. ميتوانم بگويم كه هفت يا هشت تهيهكننده آن را خوانده و حتي دو، سه نفر از آنها براي ساخت فيلم پاي كار آمدهاند. شايد از طريق آنها خط داستاني درز كرده باشد. نميتوانم در اين مورد با قطعيت صحبت كنم، چون چيزي از داستان فيلم آقاي مهدويان نميدانم.

«كانادا دراي» قرار بود در چه سالي ساخته شود؟

سال 91 بود كه تقاضاي ساخت فيلم را داديم و تا اواخر سال 92 هم پيگيري كرديم، آن زمان بودجه ساخت فيلم 800 ميليون محاسبه شده بود، البته ماجراي تقاضاي ما مربوط به دولت قبل بود و آقاي مهدي عظيمي معاون نظارت و ارزشيابي وقت سازمان سينمايي بر ساخت فيلم اصرار داشت، آقاي سيد محمود رضوي هم پاي كار آمدند، اما در نهايت نشد. در اين دولت هم كه كلاً اتفاقي نيفتاده است. اگر در اينترنت جستوجو كنيد هنوز خبر درخواست پروانه ساخت فيلم
«كانادا دراي» موجود است.

چه شد كه برادرتان، عباس مراديان نگارش فيلمنامه را بر عهده گرفت؟

عباس آخرين نفري بود كه براي نگارش فيلمنامه سراغ وي رفتيم. ابتدا سراغ چند تن از فيلمنامهنويسان شناختهشده رفتيم. آنها ميگفتند نبايد اسمي از كانادا، اتحاديه اروپا و مسئله غرب در فيلمنامه آورده شود و همه آنها باید از فيلمنامه حذف شود. در كنار آن دستمزدهاي چندين ميليوني نيز در خواست كردهبودند، اما در نهايت عباس مراديان آمد و فيلمنامه را نوشت كه واقعاً فيلمنامه خوب و انقلابيای شده است.

قضيه حضور كانادا و اتحاديه اروپا در فيلمنامه «كانادا دراي» چيست؟

فيلمنامه قرار بود بر اساس اطلاعات مستندي كه سپاه به ما داده بود، نگاشتهشود. آن سايت مستهجن كه متلاشي شد و اعضايش توسط سپاه بازداشت شدند، در كانادا قرار داشت و از سوي اتحاديه اروپا حمايت ميشد. غربيها از اين سايت پشتيباني كاملي ميكردند.

چه اتفاقي افتاد كه «كانادا دراي» ساخته نشد؟

ساخت اين فيلم از سوي بخش دولتي غير ممكن است. بسياري از تهيهكنندههاي بخشخصوصي نيز از ترس اينكه فيلم ممكن بود به خاطر پرداختن به مسئله سايتهاي مستهجن دچار مميزي يا توقيف شود، از همكاري سر باز زدند. بودجه فيلم قرار بود از طريق يك نهاد پرداخت شود. آنها گفتند كه بودجه را در اختيار مؤسسه شهيد آويني قرار ميدهند. مؤسسه فكر ميكرد فيلمنامه نيز به آنها سپرده ميشود و با كارگردانان ديگري از جمله آقاي صباغزاده براي ساخت فيلم صحبت كرد. من حتي قبول كردم به عنوان كارگردان دوم در كار باشم و با فرزاد مؤتمن براي كارگرداني صحبت كردم، اما در نهايت مؤسسه آويني هم با ما به تفاهم نرسيد و ما كار را خوابانديم.

فيلمنامه موضوع خاصي دارد، شايد همين خط قرمزي بودن باعث شد كسي پاي كار نيايد!

فيلمنامه به شدت انقلابي است و ميتوانم ادعا كنم يكي از بهترين فيلمنامههايي است كه تا به حال نگاشته شدهاست. خيليها سؤال ميكردند كه چطور ميخواهيد صحنههاي اروتيك را در فيلم بسازيد؟ چون بخشي از فيلم درباره اين است كه آن دختر دانشجو در اينترنت ويدئوي زنده پورن از خودش منتشر ميكند، من به آنها اطمينان ميدادم كه اين فيلمنامه قرار است زير نظر عدهاي آدم خاص ساخته شود، ما به آنها قول دادهبوديم بر اساس نظر آنها فيلم را بسازيم و اصولاً فيلمي كه از سوي يك نهاد حمايت ميشود، چيزي نيست كه در آن مورد مميزي وجود داشته باشد. قصه فيلم ملتهب است، اما قرار نيست چيزي كه ساختهميشود، غيراخلاقي باشد. محمد قهرماني كه قرار بود تهيهكننده فيلم باشد، يكي از بهترين و پاكترين تهيهكنندههاي سينماست و هرگز فيلمي كه او آن را تهيه كرده باشد، فيلمي نيست كه به ضرر نظام باشد.

هنوز هم به دنبال ساخت «كانادا دراي» هستيد؟

خيلي. هر كسي از دوست و دشمن اين فيلمنامه را خوانده گفته است كه فيلمنامه خيلي قويای است. اميدوارم شرايط ساخت فيلم فراهم شود. به نظرم موضوع فيلم هرچه ميگذرد، بيشتر در جامعه ديدهميشود. آن زمان يك سايت مستهجن بود و اكنون چندين كانال در شبكههاي اجتماعي و صفحات اينستاگرام وجود دارد كه همان محتواي غيراخلاقي را ارائه ميدهند. ما آن زمان به ارائه ويدئوهاي لايو غيراخلاقي اشاره كرده بوديم؛ چيزي كه اكنون در لايوهاي اينستاگرام مشاهده ميكنيم، حتي معتقدم اگر آن زمان فيلم «كانادا دراي» ساخته ميشد، امروز ديگر نيازي به ساخت «لاتاري» نبود و آقاي مهدويان براي ساخت فيلمش سراغ موضوع ديگري ميرفت. در جريان روشنفكري اگر يك فيلم كوتاه خوب ساخته شود، همه جريان پشت كارگردان ميآيند و از وي ميخواهند آن فيلم را به فيلمي بلند تبديل كند، اما در اين طرف حتي برخيبه دنبال اين هستند كه فيلمنامههايي مانند «كانادا دراي» اصلاً ساخته نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار