کد خبر: 882202
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اسد، روحانی و پوتین امروز در سوچی نشست برگزار می‌کنند
کار داعش تمام شده و جنگ اصلی به میدان دیپلماتیک منتقل شده تا دستاوردهای امنیتی به دستاوردهای سیاسی تبدیل شوند.
کار داعش تمام شده و جنگ اصلی به میدان دیپلماتیک منتقل شده تا دستاوردهای امنیتی به دستاوردهای سیاسی تبدیل شوند. روز گذشته پوتین میزبان بشار اسد در سوچی بود، دیداری که یک روز قبل از نشست رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفت و همزمان پوتین با سران امریکا و عربستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد، تحولاتی که می‌تواند حاکی از نزدیک بودن صلح در سوریه باشد. 

به گزارش «جوان»، امروز (چهارشنبه) حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی دیدار می‌کنند تا درباره سوریه گفت‌وگو کنند. دیروز هم پوتین میزبان بشار اسد همتای سوری خود بود. این دومین سفر برون‌مرزی بشار اسد از زمان شروع بحران سوریه است که هر دو به مقصد روسیه بوده است. اولین سفر بشار اسد اواخر مهرماه 1394 صورت گرفت درست 10 روز پس از شروع عملیات نظامی روسیه در سوریه و حالا دومین سفر بشار اسد همزمان با پایان داعش در سوریه صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت ریاست جمهوری روسیه، پوتین و اسد توافق کردند که عملیات نظامی در سوریه به مرحله پایانی نزدیک شود. سران دو کشور همچنین بر ضرورت آغاز فرآیند سیاسی در سوریه تأکید کردند.  تحولات دیپلماتیک در سوریه با پایان داعش وارد مرحله‌ جدید و پرشتابی شده است. سرنوشت بعضی مناطق از جمله استان شمالی ادلب و همچنین وضعیت کرد‌‌‌ها تا حدودی نامعلوم است اما انتظار می‌رود ثبات و صلح به اکثر مناطق سوریه بازگردد. ناظران معتقدند برای دستیابی به این اهداف باید به یک توافق سیاسی در سوریه دست یافت و حالا که دمشق و متحدانش گروه‌های تروریستی تحت حمایت غربی را شکست داده‌اند و نظام سوریه تثبیت شده زمان آن فرا رسیده تا از طریق سیاسی دستاوردهای نظامی و امنیتی را تثبیت کرد. بشار اسد روز گذشته در دیدار با پوتین گفت: «خیلی خوشحالم که پس از گذشت دو سال با شما دیدار می‌کنم. چند هفته پس از آغاز عملیات روسیه که بسیار موفقیت‌‌آمیز پیش می‌رود، باید اعتراف کنم که این عملیات اجازه پیشرفت روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه را به ما داد.»‌ وی افزود:« ما از کسانی که واقعاً به راه‌حل سیاسی در سوریه علاقه‌مند هستند، استقبال می‌کنیم. بسیاری از مناطق سوریه از دست تروریست‌‌‌‌ها آزاد شده است.»
   
تماس‌های پوتین پس از اسد
به نظر می‌رسد مسکو مصمم است تا هر چه سریع‌تر دستاوردهای نظامی و امنیتی در سوریه را به دستاوردهای سیاسی تبدیل کند. روز گذشته کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به زودی ملک سلمان‌ پادشاه، عربستان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا را در جریان نشست اخیر با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه قرار خواهد داد. همه این تحولات یک روز قبل از نشست روحانی، اردوغان و پوتین در سوچی صورت گرفت و می‌تواند حکایت از موفقیت در دستيابی به توافق سیاسی درباره بحران سوریه باشد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت سفر اخیر اسد به روسیه تضمین می‌کند که وی با طرح‌های صلح که میان روسیه، ایران و ترکیه حاصل شده، موافق است. وی افزود: «دیدار پوتین و اسد پیش‌زمینه توافقات سه‌جانبه میان روسیه، ایران و ترکیه را فراهم می‌کند.» سخنگوی کاخ کرملین همچنین درباره آینده اسد تأکید کرد: «تنها ملت سوریه هستند که نقش بشار اسد در آینده را مشخص می‌کنند.» 
   
استعفایی که روسیه از آن استقبال کرد
یکی دیگر از مهم‌‌ترین تحولاتی که در آستانه نشست روز گذشته صورت گرفت استعفای بعضی از شخصیت‌های سیاسی معارض تحت حمایت عربستان سعودی از جمله «ریاض حجاب» بود. وی از ژوئن تا آگوست 2012 نخست‌وزیر دولت سوریه بود و سپس از دولت جدا شد و به مخالفین پیوست. شایعات بسیاری حول رشوه هنگفت عربستان به او برای جدایی از دولت سوریه وجود دارد. اما آنچه مهم است استقبال روسیه از استعفای حجاب بود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: استعفای چهره‌های افراط‌گرای معارض سوری می‌تواند به اتحاد معارضان داخلی و خارجی سوریه کمک کند. لاوروف همچنین از حمایت امریکا از تروریسم انتقاد کرد و گفت:« اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه امریکا از گروه‌های افراط‌گرا که باید نابود و منزوی شوند، برای اهداف خود و پیشبرد برنامه‌هایش استفاده می‌کند و این در حالی است که امریکا مدعی است که صرفاً برای نابودی گروه‌های تروریستی در سوریه حضور دارد.»
   
شکست تل‌آویو
وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی دیدار رؤسای جمهور سوریه و روسیه در سوچی را نشانه شکست سیاست خارجی تل‌آویو دانست.  به گزارش فارس، ایهود باراک‌، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین‌ همتای روسی خود گفت این نشانه شکست سیاست خارجی اسرائیل است. باراک در توئیتر خود با مقایسه کردن دیدارهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و اسد با پوتین، نوشت: «سه ماه قبل نتانیاهو با پوتین در کنار دریای سیاه دیدار کرد. دیروز نیز اسد با پوتین در کنار دریای سیاه دیدار کرد.» ‌وی در ادامه خواستار استعفای نتانیاهو از نخست‌وزیری شد: «دریا همان دریا و پوتین همان پوتین است. اما این (دیدار اسد با پوتین) نشانه شکست بزرگ سیاست خارجی اسرائیل است. نتانیاهو باید استعفا دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار