کد خبر: 882162
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از تأثير مثبت يك پايگاه 2 هزارنفري در يك محله جنوب شهري
پايگاه مقاومت شهيد عبدالهادي در خياباني شلوغ در يك منطقه جنوب شهري تهران قرار دارد. خياباني نه چندان بلند با بافتي سنتي كه متأسفانه بخش‌هايي از آن آلوده به بزهكاري‌هاي متعددي است.
 عليرضا محمدي
پايگاه مقاومت شهيد عبدالهادي در خياباني شلوغ در يك منطقه جنوب شهري تهران قرار دارد. خياباني نه چندان بلند با بافتي سنتي كه متأسفانه بخش‌هايي از آن آلوده به بزهكاري‌هاي متعددي است. در اين گزارش نگاهي به تأثير يك پايگاه مقاومت روي مردم و جوانان محله‌اي جنوب شهري مي‌اندازيم.
 
ميدان جليلي در واقع ميدان نيست، چهارراهي دايره‌اي شكل است كه هيچ علامت و الماني از يك ميدان در خود ندارد. اين ميدان در محله فلاح قرار دارد كه از قديم به عنوان يكي از محلات جرم خيز مطرح است. ميدان جليلي  از شلوغ‌ترين محلات خزانه فلاح به شمار مي‌رود و خيابان اصلي آن (مطهري جنوبي) مملو از مغازه‌هاي ميوه فروشي، خواروبار، عطاري و... است. در واقع اين خيابان نه چندان بلند بازاري تمام عيار و سنتي به شمار مي‌رود.
انتهاي خيابان مطهري جنوبي مسجد امام زمان و پايگاه عبدالهادي قرار دارد. پايگاهي با چند صد بسيجي در رده‌هاي نونهالان، نوجوانان ، جوانان و حتي ميانسالان. در صحن مسجد امام زمان با اكبر مقدم فرمانده پايگاه عبدالهادي گفت‌وگو مي‌كنيم. او كه از جانبازان دفاع مقدس است در خصوص شرايط محله جليلي مي‌گويد: همانطوركه ديديد اين محله شلوغ و پرتردد است. متأسفانه در بخش هايي از اين خيابان شاهد جرائمي مانند توزيع مواد مخدر، مصرف آن و... هستيم، اما در عين حال در همين محله جوانان بسياري چه در دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم در جبهه حضور يافتند و شهدا و جانبازان بسياري داده‌ايم.
به گفته مقدم پايگاه عبدالهادي توانسته است در جذب نوجوانان و جوانان اين محله موفق عمل كند. وي مي‌گويد: به جرئت مي‌توانم بگويم وجود پايگاه ما و جذب جوان‌ها در بسيج توانسته است از آمار جرائم در اين منطقه بكاهد. شايد اگر اين جوان‌ها عضو بسيج نمي‌شدند، جذب گروه‌هاي خلافكار مي‌شدند و بر مشكلات اين محله مي‌افزودند.
حدود 2 هزار بسيجي در رده‌هاي نونهالان، نوجوانان، جوانان و حتي ميانسالان در پايگاه شهيد عبدالهادي فعاليت مي‌كنند. مقدم مي‌گويد: شايد ما تنها پايگاهي باشيم كه حتي براي پيرمردها و ميانسال‌ها رده تشكيل داده‌ايم. اين عزيزان در گردان حبيب بن مظاهر فعاليت مي‌كنند و نونهالان ما هم در گردان شهيد موسوي و هيئت عبدالله بن حسن(ع) فعال هستند.
فرمانده پايگاه شهيد عبدالهادي در خصوص اشتغالزايي بسيج براي اعضاي پايگاه و همين طور ديگر جوانان محله نيز مي‌گويد: شايد باور كردني نباشد كه ما در همين پايگاه به برخي از افراد معتاد كمك مي‌كنيم تا اعتياد خود را ترك كنند. حداقل چند مورد را مي‌توانم نام ببرم كه با كمك و مشاوره ما چند جوان به كمپ‌هاي معتبر ترك اعتياد راهنمايي شدند. بعد از ترك نيز رهايشان نكرديم و سعي كرديم در مورد اشتغالشان در حد وسعمان تلاش كنيم.
مؤسسه خيريه دارالرحمان از ديگر ابتكارهاي پايگاه شهيد عبدالهادي است كه 110 خانواده مستمند را تحت پوشش خود قرا‌ر داده است. فرمانده پايگاه عبدالهادي مي‌گويد: ما هر ماه براي اين 110 خانواده ارزاقي در نظر گرفته‌ايم و به صورت مرتب در اختيارشان قرار مي‌دهيم. همچنين در حد توانمان كمك هزينه‌هايي براي درمان، تهيه جهيزيه و... در اختيارشان مي‌گذاريم.
بين صحبت‌هايمان با اكبر مقدم، يكي از بسيجيان پايگاه به نكته جالبي اشاره مي‌كند. به گفته اين بسيجي، پايگاه عبدالهادي به نوعي رئيس‌جمهور محله جليلي است و مردم در بسياري از امور اجتماعي و فرهنگي به راهنمايي‌هاي اين پايگاه اقتدا مي‌كنند. مقدم در ادامه مي‌گويد: سعي ما در مواجهه با مردم و خصوصاً جوان‌ها اين است كه با رفتار حسنه آنها را جذب كنيم. كار مخلصانه، جوان را جذب مي‌كند و بسياري از مردم با رفتارهاي تند از گرد شمع بسيج و مسجد دور مي‌شوند.
تأمين امنيت رواني از ديگر تأثيرهاي مثبت پايگاه عبدالهادي در محله جرم خيز جليلي است. در پرس‌وجو با برخي از كسبه محله،آنها اذعان مي‌كردند وجود پايگاه عبدالهادي قوت قلبي براي آنهاست و امنيت رواني را برايشان به ارمغان آورده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار