کد خبر: 882138
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
روح الله صالحي
ديكته صهيونيستي با زبان عربينشست فوق العاده اتحاديه عرب به درخواست عربستان و با استقبال آمريكا و اسرائيل، برگزار شد در بيانيه پاياني خود بار ديگر اتهامات واهي عليه ايران و حزب الله را تكرار كرد، بيانيه اي كه ادبيات آن شباهت زيادي با اظهارات مقامات اسرائيلي عليه ايران داشت و نشان مي دهد اين اتهامات از سوي رژيم صهيونيستي بر نشست عربي ديكته شده است.

عربستان كه سياست تنش با ايران را به نقطه جوش رسانده است با كمك ديگر متحدان عربي اش همچنان بر طبل جنگ با ايران مي كوبد. عربستان سعودي در نشست اضطراري اتحاديه عرب كه روز يكشنه برگزار شد باز هم با صدور بيانيه اي، ايران را به مداخله در امور كشورهاي عربي و فتنه انگيزي در منطقه متهم كرد.

اظهارات وزراي خارجه كشورهاي عربي و دبيركل اتحاديه عرب سراسر اتهام عليه ايران بود و با اين لفاظي ها سنگ بناي آغاز جنگ جديد در منطقه را گذاشتند. عربستان سعودي كه در هفته هاي اخير با مداخله در امور لبنان، به دنبال زورآزمايي جديدي با ايران و حزب الله در منطقه است، تلاش مي كند با پرداخت مشتي دلار، كشورهاي عربي را براي اجراي سناريوي ضد ايراني با خود همراه كند.

عربستان و متحدانش در شرايطي ایران را به سیاست فرقه‌ گرایی و فتنه انگيزي در منطقه متهم مي كنند که خودشان به‌ عنوان مرکز صدور تفکر وهابی و سلفي بوده و بزرگترين تأمین ‌کننده مالی و تسلیحاتی به تروریست‌های القاعده، داعش و جبهه ‌النصره هستند. همچنین بخش عمده‌ ای از تروریست‌هایی که توسط نيروهاي مقاومت در سوریه و عراق به هلاكت رسيده اند، يا از اتباع عربستان هستند و یا در مکاتب و پایگاه‌های مورد حمایت آل سعود آموزش دیده‌اند.

شکست سعودی‌ ها در تجزیه عراق و سوریه، و ناتوانی آنها در جبهه یمن، و متعاقب آن ناکامی آل سعود در ایجاد آشوب در لبنان همان واقعیتی است که باید آن را دلیل اصلی نشست اخیر اتحادیه عرب برشمرد. سياست تشديد تنش عربستان با ايران را مي توان در اظهارات عادل الجبير وزير خارجه سعودي به خوبي مشاهده كرد. الجبير در نشست اتحاديه عرب با تكرار مواضع قبلي خود عليه ايران مدعي شد كه ثبات و امنیت منطقه در نتیجه موشک های بالستیک ایران و دخالت بی پرده ایران در امور کشورهای عربی مورد تهدید قرار گرفته است و عربستان مقابل این ساکت و دست بسته نمی نشیند و از امنیت ملی خود دفاع می کند.

سعودي ها معتقدند موشک بالستيك که یمني ها به رياض شلیک کردند، از سوی ایران تامین شده است. هرچند ايران اين مسئله را تكذيب كرده است اما تاکید عربستان بر روی تهدید موشکی ایران، قدم برداشتن در همان مسیری است که کشورهای غربي دنبال می کنند و در پي اين هستند تا برنامه موشکی ایران را مهار كنند.

همصدايي با اسرائيل

اين روزها هر سناريوي كه از سوي عربستان عليه ايران انجام مي شود، دست رژيم صهيونيستي در آن مشهود است. دشمني با ايران نقطه اشتراك جبهه سعودي و صهيونيستي است و آنها با پشتيباني آمريكا به دنبال تشكيل ائتلاف عبري-عربي هستند تا حلقه محاصره عليه تهران را تنگ تر كنند. مقامات اسرائيلي كه تا چندي پيش روابط مخفي با كشورهاي عربي را افشا نمي كردند، الآن به طور علني از برقراري روابط با كشورهاي عربي سخن مي گويند و به ديدارهاي محرمانه با مقامات عربي اعتراف مي كنند. رژيم صهيونيستي بلافاصله پس از بيانيه ضد ايراني اتحاديه عرب، از آن استقبال كرد و مدعي شد كه اسرائيل در بردن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل از آن حمايت مي كند. وزير انرژي اسرائيل هم گفته كه تل آویو بر اساس «نگرانی مشترک از ایران» تماس ‌های محرمانه با ریاض داشته است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم از کشورهای عربی خواست به منظور مقابله با ایران با این رژیم صلح کنند.

اينگونه اظهارات از سوي مقامات ارشد اسرائيلي بيانگر اين است كه سعودي ها و اعراب تا چه حد با رژيم صهيونيستي هماهنگ هستند. در ماه هاي اخير اخبار زيادي از عادي سازي روابط اعراب با اسرائيل منتشر شده است و حتي برخي اخبار منتشر شده حاكي از اين است كه محمد بن سلمان وليعهد سعودي دو ماه پيش براي ديدار با مقامات اسرائيلي به تل آويو سفر كرده بود. اتحاد عربي- عبري پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ با شيب تندي در حال انجام است و سفر ترامپ به رياض و تل آويو نيز براي نزديك كردن سعودي و صهيونيستي انجام شده است.

كشورهاي مرتجع عرب كه همسو با اسرائيل و در يك مسير گام بر مي دارند در حالي ايران را مورد هجمه تبليغاتي خود قرار داده اند كه در جنگ 33 روزه لبنان و همچنين در جنايات ارتش صهيونيستي در نوار غزه در سال 2014 و كشتار كودكان رگ عصبيت عربي شان نجنبيد اما اكنون كه توطئه هاي آمريكا و عمال منطقه اي آن براي ايجاد جنگ نيابتي در سوريه، عراق و يمن با شكست مواجه شده است، ايران را به عنوان مقصر اصلي قلمداد مي كنند و در نشست فوق العاده خود، بيانيه و ديكته صهيونيستي را با زبان عربي بيان مي كنند. ادبياتي كه در بيانيه ضد ايراني اتحاديه عرب قرائت شد همان ادبياتي بود كه از زبان مقامات صهيونيستي به ويژه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم بيان شده است.

سياست هاي ضد ايراني رياض و تل آويو با شكست گروه هاي تكفيري در منطقه ارتباط مستقيم دارد. نيروهاي مقاومت در روزهاي اخير توانستند آخرين پايگاه هاي داعش در سوريه و عراق را درهم شكسته و تومار اين گروه تروريستي را در منطقه برچينند و همين مسئله خشم آل سعود و اسرائيل را در پي داشته است. به همين منظور جبهه عربي- عبري براي جلوگيري از قدرت يابي ايران و حزب الله مواضع خود را هماهنگ كرده اند. به دلیل شکست داعش در عراق و سوریه جایگاه و نفوذ عربستان در منطقه به شدت تنزل یافته است و بيانيه ضد ايراني اعراب هم در راستای کمرنگ کردن فروپاشی داعش بود.

رسوايي براي اتحاديه عرب

مي توان گفت آنچه در نشست هاي اخير اتحاديه عرب روي داده است يك رسوايي بزرگ براي اعراب به شمار مي رود. این اتحادیه که هدف از شکل‌ گیری آن مقابله با ‌اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است، از زمان تاسیس هیچ واكنش موثري در مقابله با اين رژيم جعلي انجام نداده است و حتي با فشار هاي سعودي و در همسويي با اسرائيل، بيانيه هايي را عليه ايران و حزب الله كه تنها حاميان آرمان آزادي فلسطين هستند صادر كرده است. عربستان كه در جبهه هاي مختلف قافيه بازي در مقابل ايران را باخته است، اكنون به آمريكا و برقراري رابطه با اسرائيل دلخوش كرده است اما با نزديكي به رژيم كودك كش صهيونيستي نقاب نفاق از چهره سعودي ها خواهد افتاد و وجهه عربستان در بين كشورهاي اسلامي به ويژه فلسطيني ها بيش از پيش تضعيف خواهد شد.

سخن آخر

تداوم سیاست تنش آفرین عربستان در منطقه علیه ایران در نشست اخير اتحادیه عرب درحالی دنبال شد کهایران همواره بر دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی تاکید داشته است و ادعاهای مکرر سعودي ها و برخی کشورهای عربی در خصوص اتهام دخالت ایران در امور داخلی آنها بی اساس است و اين مسئله تنها به افزايش تنش ها و ايجاد جنگ هاي فرقه اي در منطقه دامن مي زند. پيروزي محور مقاومت در عراق و سوريه و افزايش نفوذ منطقه اي ايران، عرستان سعودي را خشمگين ساخته است و لذا قابل درك است كه با نشست هاي منطقه اي و صدور بيانيه هاي ضد ايراني عصبانيت خود را نشان دهد. اما اين لفاظي هاي كودكانه و حتي ائتلاف پوشالي با اسرائيل، هيچ كدام نمي تواند واقعيات صحنه سياسي در غرب آسيا را تغيير دهد و به رغم تهديدهاي توخالي، قدرت محور مقاومت روز به روز در حال افزايش است و مقامات غربي نيز به اين مسئله اذعان دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار