به گزارش خبرنگار جوان از اصفهان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان در گفت وگویی پیرامون بازار فرش دستباف اصفهان ، اظهار داشت: اصفهان قطب فرش دستباف ایران است ولی به علت رکود بازاروعدم خریدار بیشتر مغازهها و حجرههای فرش دستباف اصفهان تعطیل شدهاند، و اکنون بسیاری از فروشندگان فرش دستباف دچار مشکلات اقتصادی شده و به مرورتغییر شغل می دهند.
محمود دایی با بیان اینکه 80 درصد فرش اصفهان، فرش صادراتی است،گفت: در حال حاضر خریدار برای فرش دستباف اصفهان بسیار کاهش پیدا کرده و بازار در کما بسر می برد.
وی با اشاره به راهکار خروج از رکود در بازار فرش دستباف گفت: راهکار آن تبلیغ فرش ایرانی توسط دولت در خارج از کشور و جذب گردشگران از کشورهای قوی است چراکه اکنون گردشگرانی که به ما مراجعه میکنند از کشورهای ضعیفی هستند که قادر به خرید فرش دستباف ایرانی و اصفهانی نیستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه اکنون قیمت فرش دستباف پایینترازسالهای گذشته است و برخی حجره داران بهصورت قراردادی اقدام به فروش میکنند.
در این راستا یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به وضعیت خرید و فروش فرش دستباف اصفهان اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار فروش فرش دستباف دروضعیت خوبی نیست و انقدر که خریداران فرش دستباف برای فروش فرشهای از قبل خریده شده به بازار مراجعه میکنند برای خرید نمیآیند.
سعید عصاچییان گفت : صادرات فرش بسیار کاهش پیدا کرده و مصرف داخلی فرش دستباف نیزظرفیت و بازار محدودی دارد و از طرف دیگر دستمزد پائین باعث بی انگیزهگی بافندگان برای تولید شده است.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه بیان کرد : فرش دستباف اصفهان خواهان دارد ولی یکی از دلایل بیانگیزگی بافندگان فرش دستباف و عدم رغبت جوانان برای ورود به این حوزه، قیمت پایین دستمزدهای بافندگان فرش است ، به صورتی که دستمزدی که بافندگان برای فرش میگیرند نسبت به کار و هنری که خرج میکنند بسیار کم است.
عضو اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان درباره بیمه بافندگان فرش دستباف نیز ابراز نمود : قرار بود بیمه بافندگان فرش دستباف در مجلس به صورت مصوبه، تصویب شود اما هنوز این رویداد رخ نداد و ابلاغی برای بیمه بافندگان اعلام نشده است.
عصاچی با بیان اینکه فرش دستباف رنگ باخته و اولویت خود را از دست داده است،تصریح کرد: فرش دستباف یک کالای لوکس و ارزشمند است که متأسفانه به دلیل رکود اقتصادی هم در داخل کشور و هم درخارج خریداران کاهش پیدا کرده اند که برای بازگشت و رونق این بازارنیازمند تبلیغ و فرهنگسازی بینالمللی هستیم.