کد خبر: 881958
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
مديركل راه و شهرسازي با اشاره به طرح ايجاد كمربند سبز در جنوب مشهد مطرح كرد:
مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي از واگذاري 14 ميليون 469 هزار و 974 متر مربع اراضي ملي طي سال 91 تاكنون به شهرداري مشهد مقدس براي ايجاد كمر بند سبزجنوب خبرداد، كه 2 ميليون و 170 هزار متر مربع زمين به شهرداري از اين واگذاري طي سال 96 بوده است.

محمدرضا اخوان عبدالهيان با اشاره به تفاهم نامه اين اداره كل با شهرداري مشهد مقدس گفت: در راستاي افزايش سرانه فضاي سبز براي كاهش آلودگي هوا و با توجه به پيش بيني ايجاد كمربند سبز در جنوب مشهد در طرح جامع مشهد، طي تفاهم نامه اي بين اين اداره كل و شهرداري مشهد مقدس، اراضي ملي جنوب مشهد به شهردار تحويل شده است.

وي تصريح كرد: طي سال 91 تا پايان سال 95 به ميزان 12 ميليون و 299 هزار و 974 متر مربع زمين براي ايجاد كمربند سبز جنوبي به شهرداري واگذار شده است و طي سال 96 نيز 2 ميليون و 170 هزار مترمربع نيز پس از رفع تصرف به شهرداري مشهد تحويل شده است.

وي با بيان اين كه بخشي از اراضي ملي جنوب مشهد در تصرف بوده و بعد از آزاد سازي در اختيار شهرداري مشهد قرار گرفته است، درباره اقدامات انجام شده براي رفع تصرف اراضي ملي در ارتفاعات جنوبي مشهد اظهار كرد: برابر تصميم كميته پيشگيري شوراي حفظ حقوق بيت المال، رفع تصرفات از ارتفاعات جنوب مشهد در چند مرحله اجرا شده است.

اخوان عبدالهيان با بيان اينكه فاز اول  رفع تصرف در خرداد ماه سال 93 انجام و 33 هزار و 403 مترمربع رفع تصرف شد و در فاز دوم نيز ديماه سال 93 انجام و 13 هزار و 576 مترمربع از اراضي ملي رفع تصرف شد و در فازسوم كه از 18 تا 21 خرداد سال 94 انجام شد نيز 285 هزار مترمربع رفع تصرف شد، ادامه داد: مجموع اراضي ملي رفع تصرف شده طي اين 3 مرحله در ارتفاعات جنوبي51 مورد و به ميزان 33 هكتار بوده است.

اخوان عبدالهيان يادآور شد: 59 مورد تصرف اراضي ملي در محدوده ارتفاعات جنوبي مشهد شناسايي شده است كه 54 مورد آن مربوط به تصرفاتي است كه قبل از تحويل اراضي ملي به راه و شهرسازي بوده است.

وي تاكيد كرد: هم اكنون اجرائيه رفع تصرف 9 مورد به ميزان 62  هزار و 317 متر مربع در حال پيگيري است.

وي ادامه داد: هم چنين رفع تصرف  4 مورد به ميزان 20 هزار و 600 متر مربع نيز در حال رسيدگي قضائي است.

مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي به تفاهم نامه اين اداره كل و شهرداري مشهد اشاره كرد و گفت: با توجه به شرايط جغرافيايي شهر مشهد براي اين شهر كمربند سبز پيش بيني شده است.

در طرح جامع مشهد كمر بند سبز با اهداف جلوگيري از توسعه افقي شهر مشهد، تصرف ارتفاعات جنوبي توسط زمين خواران و ايجادفضاي سبز به عنوان عامل توليد كننده اكس‍ي‍‍ژن و كاهش دهنده آلودگي هوا پيش بيني شده است.

كمربند سبز در محدوده جنوبي از باغ وكيل آباد آغاز در ارتفاعات جنوبي امتداد يافته تا به منطقه نمونه گردشگري هفت حوض متصل مي شود.

ايجاد كمربند سبز جنوبي علاوه بر ايجاد فضاي سبز، فرصت استفاده عموم مردم از ارتفاعات را فراهم مي كند.

 

اراضي واگذار شده به شهرداري

اخوان عبدالهيان  با بيان اين كه برابر تفاهم نامه اداره كل و راه و شهرسازي اراضي ملي به شهرداري جهت ايجاد كمربند سبز و استفاده عموم مردم تحويل شده است، گفت: در مرداد ماه سال 91  قسمتي از پلاك  184 اصلي موسوم به «نه دره» به ميزان 2 ميليون و 380 هزار و704 متر مربع، قسمتي از پلاك 186 اصلي موسوم به كلاته نجفي به ميزان 679 هزار و 464 متر مربع و قسمتي از پلاك  187 اصلي مشهد موسوم به كلاته نجفي  به ميزان 2 ميليون و 993 هزار و 857 متر مربع براي ايجاد كمر بند سبز به شهرداري مشهد واگذار شد.

وي ادامه داد: هم چنين در پايان مرداد ماه سال 91 طي دو مرحله قسمتي از پلاك 186 اصلي در اراضي موسوم به چهار چشمه در مرحله اول به ميزان 2 ميليون و 915 هزار و 857 مترمربع و در مرحله دوم نيز 64 هزار و 362 متر مربع به شهرداري مشهد تحويل شد.

مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي افزود: بعد از اين واگذاري ها شهرداري مشهد، برابر تفاهم نامه امضا شده، ايجاد كمر بند سبز را در دستور كار خودد قرار داد و در راستاي ايجاد كمر بند سبز اقدام كرد.

وي افزود: اين اداره كل نيز برابر تفاهم نامه صورت گرفته در ارديبهشت سال 94، قسمتي از پلاك 184 اصلي مشهد موسوم به اراضي «نه دره» را به ميزان 430 هزار و 626 مترمربع به شهرداري مشهد واگذار كرد.

اخوان عبدالهيان به ادامه روند واگذاري اراضي ملي در ارتفاعات جنوبي اشاره كرد و گفت: در ارديبهشت سال 95 نيز قسمتي از اراضي ملي موسوم به چهار چشمه به ميزان 50 هزار و 179 مترمربع به شهرداري براي ايجاد كمربند سبز واگذار شده است.

وي گفت: در راستاي ادامه كمربند سبز در مسير جنوب مشهد، امسال نيز217 هكتار (2ميليون و 170 هزار مترمربع) به  شهرداري مشهد واگذار و تحويل شده است.

مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي تصريح كرد: در مجموع هزار و 230 هكتار ( 12 ميليون و 300 هزار و 328 متر مربع) جهت اجراي كمربند سبز از اراضي ملي ارتفاعات جنوبي به شهرداري مشهد تحويل شده است.

 وي درباره اراضي ملي تحصيل شده در ارتفاعات جنوبي طي سال هاي 92 تا 94 اظهار كرد:  تحصيل اراضي ارتفاعات جنوب مشهد در اراضي موسوم به چهار چشمه، خلج و قهوه خانه به ميزان 4 ميليون و 574 هزار و 663  مترمربع بوده است.

اخوان عبدالهيان درباره تحصيل اراضي در سطح استان نيز ياد آورشد: در سال 92 به ميزان 57  هكتار در محدوده و 436 هكتار در حريم شهر و سال 93 به ميزان 31 هكتار در محدوده و 500 هكتار در حريم شهرها و سال 94 نيز 48 هكتار در محدوده و 1520 هكتار در حريم شهرهاي استان تحصيل اراضي صورت گرفته است.

وي اظهار اميدواري كرد با واگذاري اين اراضي براي ايجاد كمربند سبز مشهد، شاهد هواي پاك تر و كاهش آلودگي هواي شهر مشهد باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار