کد خبر: 881203
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
مسئولان علوم پزشکی یزد: آلودگي هوا جان يزدي ها را به خطر انداخته است/ مدير کل حفاظت از محيط زيست يزد:آمار ارائه شده مربوط به 3 سال قبل است
چندسالي مي‌شود که ریزگردها و صنایع آلاینده به عنوان چالش‌هاي اصلي استان یزد شناخته مي‌شوند و در اين رابطه معاون‌بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از فوت ساليانه 230 يزدي در اثر آلودگي هوا خبر مي‌دهد. در اين راستا کارشناسان با توجه به اينکه تمام منشا آلودگي هواي يزد داخلي اعلام شده، لقب آلوده ترين استان کشور را به يزد داده‌اند. البته طي چند سال گذشته به گفته مدير کل حفاظت از محيط زيست يزد با اصلاح و لغو مجوز واحدهاي آلاينده، تعداد روزهاي آلوده هر ماه از 7 روز به 3 و نيم روز کاهش يافته است. با اين تفاسير اين مسئول معتقد است که آمار ارائه شده از سوي مسئولان علوم پزشکی یزد قديمي است و معضل آلودگي هوا درحال برطرف شدن است.

نويسنده: ميترا شهبازي

استشمام گازهاي سمي ناشي از فعاليت صنايع آلاينده در استان يزد، ‌سالانه جان 230 نفر را مي‌گيرد. آماري که چندي پيش از سوي مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد منتشر شده است و موجي از نگراني را در اين استان به راه انداخته است. در اين خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اينکه سهم هر فرد در حفظ سلامت خود تنها 25 درصد است، مي‌گويد:« سالانه 230 نفر در استان به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت مي‌کنند.» محمدحسن لطفی، مي‌افزايد:« متاسفانه استان یزد همواره با چالش‌های متعددي همچون خشکسالی، ریزگردها و صنایع آلاینده مواجه است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی دقيقي کرد.» در حال حاضر بر اساس آمار ارائه شده از سوي دانشگاه علوم پزشکی یزد، سالانه چهار هزار و 860 نفر در استان فوت می‌کنند که علت فوت 230 نفر از آنها، به عوارض ناشی از آلودگی هوا بر مي‌گردد. حالا با اين شرايط که ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگيردار در يزد حرف اول را مي‌زند، معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به سند سلامت استان، ادامه مي‌دهد: «این سند پنج ساله است و در آن به علل بیماری‌ها، ارتقای شاخص سلامت افراد و افزایش امید به زندگی توجه ویژه‌ای شده است.» گفتنی است، افزایش کیفیت زندگی، کاهش 15 درصدی بیماری‌های غیرواگیر و افزایش 25 درصدی سطح سواد سلامت از اهداف تدوین سند جامع سلامت استان است.

ابرهاي آلودگي هوا از يزد کنار مي‌رود

حالا با توجه به اينکه آلاينده‌هاي داخلي به عنوان اولين متهم در افزايش بيماري‌هاي غيرواگيردار شناخته مي‌شود، مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد مي‌گويد:« صرفاً آلودگی هوا فقط به بحث ترددها و رفت‌وآمد خودروها در سطح شهر مربوط نمی‌شود و منابع مختلف آلاینده طي اين سالها سبب آلودگی هوا شده‌اند و سهم ویژه‌ای در آلودگی هوا دارند.» مصطفی میرزاده در اين باره ادامه مي‌دهد:« در سال جاری برخوردهای قانونی با واحدهای آلاینده در استان یزد در دستور کار اداره محیط‌زیست استان قرارگرفته است.» در رابطه با برخورد با صنايع آلاينده‌اي همچون صنايع و معادن، مدير کل حفاظت از محيط زيست استان يزد در گفتگو با «جوان» مي‌گويد: «نظارت و سختگيري محيط زيست بر روي صنايع آلاينده افزايش يافته است و اغلب صنايعي که در سال‌هاي گذشته منجر به افزايش روزهاي آلوده مي‌شدند اکنون يا تعطيل شده‌اند يا با نصب فيلتر و جايگزيني سيستم سوخت گاز به جاي سوخت‌‎هاي آلاينده اصلاح شده‌اند.» بنابراين در حال حاضر تعداد روزهاي آلوده از 7 روز در ماه به 3 و نيم روز کاهش داده شده است. سيد حسين سادات موسوي با اشاره به اينکه آمار ارائه شده از سوي دانشگاه علوم پزشکی یزد مربوط به 3 سال گذشته است، مي‌افزايد:« همين آمار در سال گذشته هم از سوي اين مرکز ارائه شد و مستند نيست. »

درحال حاضر به گفته اين مسئول محيط زيست، مجوز واحدهاي آلاينده‌اي چون صنايع فولاد، کاشي و آجر پزي که به عنوان اصلي‌ترين صنايع آلاينده استان شناخته مي‌شدند، لغو شده است و با توجه به شدت معضلات آلودي هواي اين استان، برنامه تبديل يزد به قطب توليدکننده فولاد کشور هم منتفي شده است. گفته مي‌شود، در شش‌ماهه نخست سال جاری استان يزد 19 روز آلوده داشته است که طي بررسی مقایسه‌ای کیفیت هوای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 27 روز بوده است، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد کاهش يافته است. با اين تفاسير درصورتي که مسئولان مابقي واحدهاي آلاينده را هم شناسايي و استانداردسازي کنند، زمان زيادي نمي‌گذرد که معضل آلودگي هوا از اين استان به کنار برود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار