کد خبر: 880469
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
صيفي‌کاري موقت در باغ ملي سيب کرج بهانه‌اي براي تغيير کاربري
درحالي بحران آلودگي هوا و ريزگردها به استان البرز رسيده و طي چند روز گذشته مدارس شهر کرج را به تعطيلي کشانده است که اکنون خبرهايي در رابطه با تغيير کاربري باغ ملي سيب کرج به گوش مي‌رسد. باغي 350 هکتاری که سالها عنوان ريه تنفسي استان البرز را به خود اختصاص داده است و حالا مسئولان با بي‌مهري خود قصد از بين بردن آن را دارند. البته چندي پيش متوليان استاني با اين ادعا که درختان قطع شدند تا درختان جديدي در باغ کاشته شود روي اين موضوع سرپوش گذاشتند تا اينکه خبرهاي جديدي در خصوص تلاش صاحبان باغ براي لغو ثبت ملي آن منتشر شد.

نويسنده: ميترا شهبازي


+++

باغ ملي سيب کرج که هزاران درخت سيب براي سال‌هاي پياپي مهمان آن بود، از چندي پيش مورد توجه سودجوياني قرار گرفت که قصد تغيير کاربري آن را دارند. اين باغ که در ليست آثار ملي به ثبت رسيده و قدمتي بيش از 50 سال دارد، حالا با قطع درختانش بيشتر شبيه بيابان شده است. البته مسئولان استاني به ويژه اعضاي شوراي از چندي قبل وعده کاشت دوباره درختان سيب را به مردم داده اند. از اين رو انتظار مي‌رفت درختان سيب خشکيده قطع شوند و براساس وعده متوليان، درختان جديد جاي آنها را پر کنند، اما کشت صيفي‌جات جاي درختان را گرفت. در اين خصوص هم مسئولان مدعي شدند که اگر يکسال صيفي‌جات کاشته شود، براي تقويت خاک و داشتن باغي پر بارتر کمک بزرگي مي‌کند. اما حالا خبرهايي از تلاش صاحبان باغ براي لغو ثبت ملي به گوش مي‌رسد. خبري که ترس البرزي‌ها در خصوص تغيير کاربري را به واقعيت تبديل مي‌کند.

وعده احياي باغ سيب ادامه دارد

باغ سيب کرج که از اواخر سال گذشته در رديف آثار ملي به ثبت رسيد، سالهاست عنوان ريه تنفسي کرج را به خود اختصاص مي‌دهد. چرا که حضور هزاران درخت در سال‌هاي گذشته همواره کرجي‌ها و شهرهاي اطراف آن را از تشديد آلودگي هوا و حجوم ريزگردها مصون نگه‌ داشته بود. البته با توجه به اينکه از مدتي قبل درختان آن با بهانه کاشت درختان جوان، قطع شدند، طي هفته جاري در زماني که حتي مدارس تهران هم تعطيل نشده‌اند، مدارس شهر البرز با افزايش حجم گرد و غبار و آلودگي به تعطيلي کشيده شدند. حالا با اين شرايط بيم آن مي‌رود که خيلي زود باغ سيب تغيير کاربري يابد و ابر سياه ريزگردها هم بالاي شهر کرج  براي هميشه ماندگار شود. در اين خصوص رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج از احیا صد در صدی باغ سیب کرج تا پایان امسال خبر مي‌دهد و مي‌گويد:« پیش از این قرار بود در 30 درصد از باغ سیب ساخت و ساز صورت بگیرد، که اگر این کار انجام می‌شد هم بر تراکم جمعیت افزوده می‌شد و هم آلودگی بیشتری را به دنبال داشت.» حسین محمدی با اشاره به اينکه ممکن بود باغ سیب کارکرد خود را از دست بدهد، ادامه مي‌دهد:« برنامه احیا باغ سیب از دو سال گذشته تهیه و به تایید رسید و کار آن اکنون آغاز شده است.»

گفته مي‌شود احياي درختان باغ سيب کرج از سال 92 در کمیسیونی متشکل از جهاد کشاورزی، دانشگاه پردیس کشاورزی، فضای سبز، استانداری، محیط‌زیست و مرکز تحقیقات اصلاح و بذر به تصویب رسیده است و قطع درختان هم در همين راستا بوده است.  اما اگر قرار باشد، به جاي درختان، صيفي جات کاشته شوند و مجوز ساخت و ساز بنا در 30 درصد آن داده شود، زمان زيادي نمي‌گذرد که کل باغ از بين برود. بنابراين مسئولان به جاي سرپوش گذاشتن روي تغييرات ايجاد شده و بهانه تراشي براي تلاشي که در راستاي لغو ثبت ملي آن انجام شده است، بايد تمام تلاششان را به کار گيرند تا نه تنها فضاي سبز استان را افزايش دهند، بلکه از باغات مشابهي چون باغ سيب کرج هم در برابر تغيير کاربري محافظت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار