کد خبر: 867549
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
آتش تهيه شديد اصلاح‌طلبان و رسانه‌هاي غربي همسو – به‌خصوص بي‌بي‌سي- نشان از سناريويي است كه مي‌خواهد اولين ثمره انتخاب روحاني را رفع حصر معرفي كند...
دکتر عبد‌الله گنجی
نویسنده:‌ دکتر عبد‌الله گنجی
 
آتش تهيه شديد اصلاح‌طلبان و رسانه‌هاي غربي همسو – به‌خصوص بي‌بي‌سي- نشان از سناريويي است كه مي‌خواهد اولين ثمره انتخاب روحاني را رفع حصر معرفي كند. اما  رفع حصر الزاماً به پايان مدنظر اصلاح‌طلبان ختم نخواهد شد. بعد از هزاران توئيت، پست، موضع و برنامه تلويزيوني در رسانه‌هاي غربي درصدد ارائه چهره‌اي مثبت از نظام در فرداي رفع حصر برآمدند. انگاره ذهني آنان اين است كه نظام رفع حصر را به مثابه «ضربه به اقتدار» خود مي‌داند لذا درصدد برآمدند انجام رفع حصر را «قهرمان شدن نظام» معرفي كنند. البته اين جماعت به تجربه آموخته‌اند كه نظام جمهوري اسلامي نه تحت فشار تصميم مي‌گيرد و نه رهبران آن «محبوبيت غيرحق» و به هر قيمت را زيبنده خود مي‌دانند. تجربه محاكمات 20 سال گذشته نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان به صورت مطلق محكوميت‌هاي خود را ناحق و سياسي دانسته‌اند و هيچ موقع به احكام قضايي در خصوص افراد خود تمكين نكرده‌اند و تلاش كرده‌اند با اجتماعي كردن مسئله، چهره‌اي وارونه از نظام ارائه دهند.
 
بنابراين تقاضاي محاكمه به جاي آزادي را رياكارانه طرح مي‌كنند و اعتقادي به محاكمه و پذيرش نتايج آن ندارند. اگر بپذيريم كه اين جماعت مي‌دانند نظام تحت فشار تصميم نمي‌گيرد پس اين همه سروصدا براي چيست؟ بدون ترديد هدف همان بود كه دم خروس سازمان حقوق بشر همزمان با اعلام اعتصاب غذاي كروبي بيرون زد و به صورت آنلاين بيانيه نگراني صادر شد. اصلاح‌طلبان داخل و خارج به دنبال توليد مسئله حقوق بشري براي نظام هستند و همزماني ممنوع‌المعامله شدن 152 تن از كاركنان بي‌بي‌سي و اعتصاب كروبي نمي‌تواند دو مسئله مجزا باشد، خصوصاً اينكه تقي كروبي يك پاي ثابت بي‌بي‌سي است.
 
رفع حصر يا به آزادي منجر مي‌شود يا به محاكمه، اما پيش‌نياز آن درك متقابل نظام و مخالفان حصر از چيستي مسئله است. فهم نظام با اصلاح‌طلبان از چرايي حصر 180 درجه متفاوت است و با اين تفاوت حداكثري رسيدن به راه‌حل واحد و مشترك ناممكن است. اصلاح‌طلبان بر اين باورند كه حصر رسانه‌اي اين افراد از سوي نظام براي پيشگيري از احتمال تكرار آن حوادث تلخ است و بعضاً به صورت تلويحي مي‌خواهند از نظام نگراني‌زدايي كنند و از قاعده «شتر ديدي نديدي» استفاده مي‌كنند، اما به نظر مي‌رسد حصر اين افراد از خاستگاه نظام نه صرفاً براي پيشگيري از تكرار ماجراهاي تلخ است، بلكه به دليل پيشگيري از اعدام است.
 
وقتي جرم اين افراد را در يك بسته قضايي در اختيار حقوقدان قرار دهيد، طبق قانون مجازات اسلامي گزينه‌اي جز اعدام نخواهد گفت و بديهي بودن جرم، تشكيل دادگاه را صرفاً به مثابه «تشريفات قضايي» نشان مي‌دهد، اما نظام به پاس زحمات اين افراد براي گذشته كشور، مصلحت را در تقليل جرم به «حصر رسانه‌اي» دانسته است، لذا اصرار اصلاح‌طلبان به رفع حصر با توجه به جرم اين افراد، الزاماً به آزادي منجر نخواهد شد و ممكن است نظام با لبيك به خواسته اصلاح‌طلبان پايان حصر و شروع محاكمه را آغاز كند كه شايد ناخوشايندتر از امروز باشد.
 
اگرچه اكنون هم بخشي از اصلاح‌طلبان كه در معارضه با نظامند، نان حصر را چرب‌تر از نان رفع حصر مي‌دانند و به طريق اولي اعدام را آورده بهتري براي خود مي‌دانند. بدون ترديد بخش خارج از نظام اصلاحات اعدام را مطلوب خود و آن را به مثابه «مسئله‌اي بحران‌ساز» براي نظام و قابل بهره‌برداري مي‌داند. اين جماعت كه آرزويي جز توليد بحران براي نظام ندارند منتظر اعدام هستند و عوايدي را براي خود در فرداي آن تعريف كرده‌اند. آنان خونخواهي را براي معارضه با نظام مفيدتر از مطالبه رفع حصر مي‌دانند. اگر آنان دلسوز اين سه نفر هستند و در اين مسئله صداقت دارند نظام را به سمت اعدام هل ندهند. اگر اصلاح‌طلبان دنبال رفع حصر (آزادي) بودند، حتماً به صورت رسمي و علني تكليف خود را با طرح دروغين تقلب و شعارهاي مطروحه عليه نظام و انقلاب در خيابان‌هاي تهران روشن و اعلام برائت مي‌كردند.
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
1
2
حقوق بشر امریکائی و اروپائی های دنباله رو امریکا را " می توان در جای جای دنیا بوسیله "تفکرات استعماری واستثماری انان " در کشورهای مختلف دنیا به خوبی لمس کرد " چرا؟ این کشورها دیگر حاضر نیستند پناهجو بپذیرند؟ برای اینکه متوجه شده اند " با پناهجو کردن مردمانی که با تفکرات وحشیانه خود " کشورشان را ویرانه می سازند " کشتار می کنند " مردمان شان را اواره و
پناهجو به کشورهای شان کرده اند " در واقع راهی برای تبدیل
شدن انان به تروریست ها "در داخل کشورشان فراهم کرده اند " چرا؟ برای اینکه سیاستمداران این کشورها تصور می کردند " با لقمه نانی که به دست این پناهجو ها می دادند "و یا احیانا اجازه تحصل برایشان ایجاد می کردند " این افراد فراموش شان
می شود " چگونه تحقیر شدند" و چرا؟ هیچوقت جایگاهی در این کشورها " نخواهند داشت " چون انجا وطن شان نیست "و برای این سفید پوستان نژاد پرست " همیشه فقط انسان دست دوم خواهند بود " وحقوق واقعی در این کشورها نخواهند داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
3
4
تحلیلی کاملا تروریستی که حکم اعدام را بدون محاکمه صادر کرده. این همان افکار داعشی و دیگر گروههای تروریستی است که حکم مرگ را بدون محاکمه صادر و اجرا میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
3
4
شما علم غیب میدانی که بدون محاکمه و شنیدن حرفهای طرف مقابل حکم اعدام صادر میکنی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2
2
شما قاضی یا حقوق دان نیستین من به عنوان حقوق دان میتوانم این نظر را بدهم که کاملا در اشتباهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2
2
با سلام پیشداوری شما ارزش نوشته تان را به شدت میکاهد. بهتر است ابتدا محاکمه شوند البته اگر ترسی از محاکمه نداشته باشید (از ظاهر موضوع چنین بر می آید ) بعد نظام با بلند نظری و به خاطر خدمات آنان تخفیف دهد . ظاهراً در موضوع حصر هم محصورین که خدا عاقبتشان را به خیر کند گیر کرده اند و هم ما .موضع اعلامی آقای مطهری به نظر درست است .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2
1
1_ یک سوال از مدعیان اصلاحات.. اگر دادگاه صالحه مورد درخواست کروبی تشکیل شود.. ایا خود این اقایان و طرفدارانشان و مدعیان اصلاحات به رای صادره تمکین حواهند کرد ؟!
کسانی که تمکین نکردن به رأی و خواسته مردم را در پرونده خود دارند و با موج سواری روی ان هشــت ماه درکشور اشوب برپا کردند و ابروی نظام را بردند.. چه تضمینی وجود دارد، که در مقابل دادگاه مزبور همین رویه را پیش نگیرند؟

2_ حسام الدین آشنا نقل میکند:درباره حصر تصمیمات خوبی گرفته شده بود، به خصوص بعد از مریضی کروبی و اینکه سنش بالا بود توافق شد که به اســم نقاهت بعد از بیمارستان بــه منــزل بــرود و دوران نقاهت را بگذرانــد.... اما متأسفانه باز از همان افراطیهــا ضربه خوردیم، از جمله "تاجزاده" که در جلساتشان نشســتند و گفتند، ما باید نان حصر را بخوریم و با همین حصر میتوانیم بدنه را نگه داریم و نباید بگذاریم این قضیه فراموش و کمرنگ شود، اینها میخواهند بمیرنــد و روغن ریخته را نــذر امامزاده کنند. مرتب "تاجزاده" تمــاس میگرفت، تحریک میکرد و افرادی که به سمت بیمارستان شهید رجایی ســرازیر شدند طبق کارهای اینها بود؛ تجمعات و عکسها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
1
0
تحلیلی بسیار کامل وبدون نقص میباشد
درمحاکه پای افراد دیگری هم بمیان می ایدکه حکم انها هم از نظر قران وشرع اعدام میباشد
من دلم میخواهد محاکمه انجام شود تا بدانیم یک رییس جمهور مسلمان در جلسه با جاسوسان دشمن انطورکه کدیور در bbc بیان میکرد چه گفته ؟؟بنظر من اقای کروبی تحریک شده است ولی بقیه نه
حلاج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
1
محاکمه علنی.
قاضی بی طرف
هیات منصفه
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
آقای گنجی خیلی خوب خودتان جای قاضی و دادگاه قرار دادید و حکم میدهید . شاید به قول شما ( رفع حصر ، یک راه و دو پایان ) سه پایان داشت.
سرویس های خارجی مانند بی بی سی که از قدیم فعالیت تخریب گرانه اش برای همگی آشکار است و این شبکه از هر موضوعی و هر خبری به نفع خودش میخواهد بهره برداری کند و پر واضح است که ساختار این چنین شبکه های تلویزیونی فقط و فقط برای بر هم زدن اوضاع کشورهای جهان سوم بوجود آمده اند و خط جنایت و آشفتگی و دخالت در امور دیگر کشورها را پیش رو دارند بنابراین نیازی نیست که دوباره پای بی بی سی را به میان بکشید و این نقش خبیثانه بی بی سی را همه میدانند.
یک سوال داشتم لطفا چنانچه تمایل داشتید پاسخ دهید
جنابعالی در چه رشته ای و از کدام دانشگاه صاحب مدرک دکتری شدید؟ واقعا خودتان را پژوهشگر و تحلیل کننده مسایل اجنماعی و سیاسی میدانید؟
چقدر بر مطالبتان و تحلیل هایتان تا کنون صحه گذاشته شده است؟
البته صحه گذاری توسط اشخاص مطلع و صاحب فن.
بنده این موارد را نمیگویم که خدا نکرده نا امیدتان کنم بلکه احساس میشود که در ورود هر موضوع و هر مطلب پخته تر باید عمل کنید و نقد و بررسی را همیشه بصورت شفاف و روشن بدون بازی با لغات قلمبه و سلمبه ارایه دهید و نتیجه گیری نهایی را بگذارید به پای خوانندگان و مخاطبین.
خدا قوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
قبل از این سه نفر افراد دیگری نیز در حصر بودند وخود این اقایان که صاحب منصب بودند هیچ صحبتی از رفع حصر نمیکردند بقول شاعر اسیاب به نوبت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
تا موقعی که دادگاه تشکیل نشده محصورین فقط یک متهم هستند نه محکوم این دادگاه است که تعیین میکند که کسی گنهکار است یا بی گناه و اگر گنه کار است مقدار مجازات را هم قاضی مشخص میکند.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
اگر اینها رو آزاد کنند من دیگه نمی تونم به این مملکت و قانونش اعتماد کنم. ببخشید ها این آقایون اینقدر گند زدن که نمیشه ازشون دفاع کرد. آخه مملکت رو به آشوب بکشی و آبروی ملت و کشور را ببری بعدش هم بگی من کاری نکردم. چطوره این تخفیفها برای مردم عادی نیست. مگه اینها کین. مگه ما انقلاب نکردیم که همه در برابر قانون یکسان باشن. این چه وضعشه آخه. ما تمام این بدبختی که سر هسته ای می کشیم نتیجه گند همین آقایون موسوی و رفقاشونه. ما داشتیم مساله هسته ای رو تموم میکردیم که اینها یهو همه چیز رو خراب کردن. خیلی جدی دارم میگم اگه این حضرات آزاد بشن من یکی که دیگه کلا اعتقادم به جمهوری اسلامی رو از دست میدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
اقای گنجی دو وزیر صنعت ومعدن عوض شدند ووارد دومین دوره ریاست جمهوری اقای روحانی شدیم ولی هنوز ۲۰۰۰ کارگر پلی اکریل بلاتکلیف هستند وبیش از ۱۲ ماه مطالبات معوق مزدی دارند کجایند نمایندگان خواب زده کجایند وزرای صنعت وکار باباجان فکر مردم باشید آقایانی که درحصرند فرزندانشان هر شب در بی بی سی مصاحبه میکنند ولی ۲۰۰۰ کارگر با خانواده های شریفشان هیچکس صدایشان را نمیشنود آیا این عدالت اسلامی است
داریوش نجار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
استدلال هایه همه بر اساس پوسته ی اطلاعاتی که خوراک رسانه هاس نظر میدیم هسته ی موضوع از کی بگیریم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار