کد خبر: 1226904
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دریافت شناسه یکتا به دولت کمک می‌کند از افرادی که در فضای شفاف اقتصادی فعالیت می‌کنند، حمایت به عمل بیاورد. به این ترتیب، بخش مولد اقتصاد تقویت می‌شود و جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که شناسه یکتا به عنوان کد ملی فعالان اقتصادی عمل می‌کند و ملاک تمامی خدمات خواهد بود، شفاف‌سازی در فضای اقتصادی کشور اتفاق می‌افتد، بنابراین زمینه برای شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی و برخورد با آن‌ها فراهم می‌شود. 
آن طور که در اخبار آمده است، فعالان اقتصادی تا ۲۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند نسبت به دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا اقدام کنند. کسانی که مجوز کاغذی دارند نیز می‌توانند به راحتی مجوز الکترونیک بگیرند. مجوز الکترونیک برای گرفتن خدمات غیرحضوری دولتی ضروری است. ادارات دولتی در حال تبدیل‌شدن به پلتفرم هستند و به زودی خدمات‌شان غیرحضوری ارائه خواهد شد و بعضاً خدمات حضوری خود را تعطیل خواهند کرد، بنابراین ضرورت دارد فعالان اقتصادی در مهلت مقرر نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند. 
شهروندان عادی برای گرفتن خدمت غیرحضوری با کد ملی احراز هویت می‌شوند، اما فعالان اقتصادی کدملی سراسری ندارند و شناسه یکتای مجوز الکترونیک همان کدملی فعالان اقتصادی خواهد بود. فعالان اقتصادی با همین شناسه یکتا در دستگاه‌های قضایی و دولتی احراز هویت خواهند شد. 
شناسنامه‌دارشدن واحد‌های اقتصادی و دریافت شناسه یکتا مزیت‌های بسیاری دارد و به نفع کشور است. از این طریق، دولت به یک ابزار نظارت پسینی بر فعالان اقتصادی مجهز می‌شود. این روند به دولت اجازه می‌دهد جلوی اقتصاد زیرزمینی و قاچاق را بگیرد چراکه بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، هر حساب بانکی تجاری باید به یک شناسه یکتا وصل باشد، در غیر این صورت پلمب می‌شود. 
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که مجوز‌های الکترونیک و دریافت شناسه یکتا، گامی مهم در راستای الکترونیک‌شدن امور است، تصریح کرد: دریافت شناسه یکتا از سوی فعالان اقتصادی به دولت کمک می‌کند به اطلاعات دقیقی در مورد کسب‌وکار‌ها دسترسی داشته باشد. این موضوع بستر مناسب‌تری برای اداره امور اقتصادی کشور به وجود می‌آورد و از برخی سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌کند. 
وی ادامه داد: دریافت شناسه یکتا زمینه‌ای فراهم می‌کند که همه مجوز بگیرند و افراد نتوانند بدون مجوز فعالیت کنند. با الکترونیک‌شدن مجوزها، جلوی فعالیت کسانی که فاقد مجوز هستند، گرفته می‌شود. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: روند ساده‌ای برای دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا در نظر گرفته شده است. کسانی که مجوز کاغذی دارند به سرعت و با سهولت می‌توانند نسبت به دریافت مجوز الکترونیک اقدام کنند. 
قادری گفت: با توجه به روند بسیار ساده‌ای که برای دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا در نظر گرفته شده است، هیچ عذر و بهانه‌ای برای کسی وجود ندارد. فعالان اقتصادی باید در مهلت مقرر که ۲۶ اردیبهشت ماه است، برای دریافت شناسه یکتا اقدام کنند. 
وی ادامه داد: دریافت شناسه یکتا به نفع فعالان اقتصادی است، زیرا امکان شناسایی آن‌ها از طرف دولت فراهم می‌شود و به راحتی می‌توانند از تسهیلات ویژه دارندگان مجوز بهره‌مند شوند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: دریافت شناسه یکتا به دولت کمک می‌کند از افرادی که در فضای شفاف اقتصادی فعالیت می‌کنند، حمایت به عمل بیاورد. به این ترتیب، بخش مولد اقتصاد تقویت می‌شود و جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که شناسه یکتا به عنوان کد ملی فعالان اقتصادی عمل می‌کند و ملاک تمامی خدمات خواهد بود، شفاف‌سازی در فضای اقتصادی کشور اتفاق می‌افتد، بنابراین زمینه برای شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی و برخورد با آن‌ها فراهم می‌شود. این روند‌ها در نهایت به نفع کشور است. 
وی ادامه داد: بر اساس قانون اصناف، واحد‌هایی که فاقد مجوز هستند، پلمب می‌شوند. این افراد برای بازکردن مجدد واحد صنفی خود باید عدد قابل توجهی بپردازند. با توجه به این موضوع و اینکه روند ساده‌ای برای دریافت شناسه یکتا در نظر گرفته شده است، فرصت مناسبی است که فعالان اقتصادی برای دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار