کد خبر: 999779
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
عباس حاجی نجاری
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تولید و پرتاب ماهواره نور با ماهواره‌بر قاصد، گام بلندی را در راستای تقویت دفاعی و ارتقای توانمندی‌های علمی و صنعتی ایران عزیز برداشت. این جهش که در ایام سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنایات الهی و با همت دانشمندان نیروی هوافضا و سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحقق‌یافته است، نمادی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی و آغاز فصلی نوین در تاریخ صنایع دفاع ایران در توسعه و گسترش قابلیت‌ها و توان کشور در فضا و سرآغازی برای گام‌های بلندتر در این میدان است. ماهواره چندمنظوره نور و قابلیت‌های آن در عرصه دفاعی فرصت جدیدی را برای نیرو‌های مسلح ایران در تقویت توان دفاعی و شناسایی و مقابله با تهدیدات محتمل ایجاد می‌کند که به دلیل تحریم‌های مضاعف دشمنان، ایران اسلامی هم از دستیابی به فنّاوری‌های ساخت و هم پرتاب آن محروم است و هم امکان دستیابی به اطلاعاتی را ایجاد می‌کند که در انحصار چند قدرت برتر جهان است. پدیده‌ای که روز گذشته بار دیگر نام جمهوری اسلامی ایران را در جهان بلندآوازه کرد و تکریم دوستان و البته تهدید‌نمایی دشمنان نظام را در پی داشت، هم به لحاظ پرتابگر و هم به لحاظ ماهواره متکی بر دانش بومی و بدون اتکا به دیگر قدرت‌ها بود. این دستاورد بار دیگر توانایی ایران را در تبدیل تهدید و تحریم به فرصت، به رخ می‌کشد. اگرچه پذیرش آن برای دشمنان ما بسیار سخت است، چراکه امریکا و متحدانش با ایجاد گسترده‌ترین شبکه تحریم به‌زعم خود تمامی توان خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به دانش‌های نوین و قطعات حساس های‌تک به کار گرفته‌اند و هنگامی‌که با تولید این دستگاه‌های پیچیده و متکی بر دانش بومی به دست دانشمندان ایران مواجه می‌شوند، شکست تلاش‌های چندین ساله خود را برای تحریم و عقب نگه‌داشتن مردم ایران، می‌بینند.

از سوی دیگر، این تحول یک‌بار دیگر برای مردم ایران و به‌ویژه نسل جوان ثابت می‌کند که تحریم‌های دشمنان برای ما یک فرصت است تا بتوانیم قابلیت و توانمندی‌های خود را ارتقا داده و به تجهیزات و امکاناتی دست‌یابیم که حتی اگر تحریم هم نبودیم، قدرت‌های برتر صنعتی و نظامی، حاضر به فروش آن به ایران حتی به بالاترین قیمت‌ها نبودند.

اما فراتر از فنّاوری ساخت و تولید این تجهیزات، ظرفیتی است که این ماهواره در عرصه شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات دفاعی برای ایران ایجاد می‌کند و ایران را در زمره کشور‌های محدود دارنده ماهواره اختصاصی دفاعی قرار می‌دهد. این واقعیت زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ما شاهد تلاش دشمنان مردم ایران در تبدیل کشور‌های همجوار به پایگاه‌های نظامی هستیم تا به‌زعم خود با محاصره و ارعاب ایران، بتوانند از گسترش حوزه نفوذ ایران در منطقه جلوگیری و اراده خود را بر مردم ایران تحمیل کنند.

آنچه امروز در عرصه تولید تجهیزات دفاعی و به‌ویژه رسیدن ایران به خودکفایی در این عرصه ناظر آن هستیم، ناشی از اراده مردم ایران برای شکست استراتژی دشمن جهت ناکارآمد سازی انقلاب اسلامی است چراکه آن‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تحمیل هشت سال جنگ در پی آن بودند که زیرساخت‌های ایران را نابود کرده و حتی با جدا کردن بخش‌هایی از خاک ایران اسلامی بتوانند نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند، اما اراده مقاومت مردم ایران، در عین شکست دشمن در جنگ تحمیلی، تمامی فراز‌های دفاع مقدس را به فرصتی برای تبدیل ضعف‌ها و نا داشته‌ها به داشته‌ها و توانمندی‌ها و رسیدن به خودباوری و اینکه ما می‌توانیم تبدیل کرد.

برای درک اهمیت این مدعا تکرار این مثال خالی از لطف نیست. همگان داستان تحریم سیم‌خاردار برای ایران را در دوران جنگ تحمیلی به‌کرات شنیده‌اند، اهمیت این موضوع تنها به دلیل جلوگیری از دستیابی ایران به‌وسیله ساده‌ای به نام سیم‌خاردار که عمدتاً کاربرد غیرنظامی هم دارد، نیست، بلکه به این دلیل است که نسل جوان ایران بداند که توانمندی‌های صنعتی ایران در روز‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای بود که ما حتی توان ساخت سیم‌خاردار را هم نداشتیم، چه برسد به ساخت تجهیزات پیچیده دفاعی و نظامی، که البته از همان زمان آغاز انقلاب هم از دستیابی به آن محروم بودیم.

دشمنان غربی و شرقی در آن دوران مشترکاً به‌زعم خود با تحریم ایران تلاش داشتند که ما را در عرصه دفاع ناکارآمد کنند و در مقابل با تحویل پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی جهان به صدام متجاوز او را در برابر ایران پیروز کرده و پرونده انقلاب اسلامی را با دست این مزدورشان ببندند، اما رزمندگان و دانشمندان ما در کنار دفاع جانانه با گوشت و خون خود در برابر دشمن در جنگ تحمیلی و شکست و عقب راندن مزدوران بعثی، از همان زمان و با حداقل امکانات، اقدام به تولید تجهیزات دفاعی موردنیاز کردند و اکنون همان کشور با همان ظرفیت‌ها و امکانات، امروز با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی و حمایت‌های مردمی و سختکوشی و پشتکار و تلاش همان رزمندگان و دانشمندان، به‌جایی رسیده است که قادر است هم ماهواره تولید کند و هم موشک ماهواره‌بر و هم آن را با موفقیت در مدار موردنظر قرار دهد. به همین دلیل است که می‌توان ادعا کرد که ایران با هیچ کشور دیگری در جهان قابل‌مقایسه و البته قابل‌مهار نیست؛ و این پیامی روشن برای کسانی است که مدعی شده‌اند که ایران با تحریم‌ها ضعیف شده و در پی مذاکره است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار