کد خبر: 999111
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
گزارش منابع افغان از توافق ۲ رئیس‌جمهور موازی
عبدالله عبدالله که سال ۲۰۱۴ گفته بود «اگر قطعه‌قطعه شوم دولت تقلبی را نمی‌پذیرم» نه تنها دولت اول اشرف غنی را قبول کرد، بلکه اکنون در ازای ریاست شورای صلح با طالبان، قصد دارد دولت دوم غنی را قبول کند و عطای ارگ ریاست جمهوری را هم به لقای طالبان ببخشد. یک ماه بعد از سوگند موازی عبدالله با اشرف غنی، منابع می‌گویند اختلاف‌ها بین دو طرف، حل و فصل شده و آن‌ها به سمت مصالحه پیش می‌روند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ظاهراً صلح با طالبان نه فقط برای امریکا، بلکه برای دولتمردان افغانستان هم وسوسه‌برانگیز است، تا جایی که حاضرند در ازای آن، از پست ریاست جمهوری هم چشم‌پوشی کنند. به‌رغم آنکه عبدالله ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ در کاخ سپیدار مراسم تحلیف موازی برگزار کرد، ولی او گام‌های بعدی را محتاطانه برداشت تا همه پل‌های پشت سر را خراب نکند. حالا منابع افغان گزارش کرده‌اند که عبدالله عبدالله با اشرف غنی به یک توافق دست پیدا کرده و اختلافات دو طرف حل و فصل شده است. به گزارش خبرگزاری جمهور، دو طرف به یک توافقنامه رسیده‌اند که سه بخش عمده دارد؛ صلح، حکومت‌داری و اصلاحات. مهم‌ترین بخش این توافق مربوط است به صلح که به گفته منابع افغانستان، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان پذیرفته که عبدالله عبدالله آن را رهبری کند. عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افغانستان دیروز در گفتگو با طلوع‌نیوز ضمن تأیید پیشرفت‌های به دست آمده در حل تنش‌های سیاسی بین رئیس‌جمهور و رقیب وی گفته که عبدالله عبدالله پذیرفته است که رهبری «شورای عالی مصالحه» را به عهده گیرد. شورای عالی مصالحه افغانستان عالی‌ترین مرجع طرف مذاکره با طالبان و در واقع طرف مذاکره با شورای کویته است که تصمیم‌گیری برای پایان جنگ، توافق صلح و ترسیم نقشه راه برای نقشه آینده افغانستان را به عهده دارد. هر نوع توافقنامه احتمالی صلح با طالبان هم زیر نظر این شورا امضا می‌شود و در حالی که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان یک طرف امضای این توافق خواهد بود، از طرف دولت افغانستان نیز عبدالله عبدالله آن را امضا خواهد کرد. مقر شورای صلح در کاخ سپیدار، محل استقرار عبدالله عبدالله خواهد بود و اشرف غنی، رئیس‌جمهور نیز بخشی از این شورا محسوب می‌شود، درحالی که حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدرب الرسول سیاف، یونس قانونی وزیر کشور پیشین در دوره کرزی، اسماعیل خان، استاد عطا محمد نور، کریم خلیلی، ژنرال عبدالرشید دوستم، نمایندگان ارشد دولت و جامعه مدنی، فعالان زن، نمایندگان رسانه‌ها و تمام اقشار تأثیرگذار در افغانستان نوین در این شورا عضویت خواهند داشت. با وجود ادعای وزیر امور صلح دولت افغانستان درباره دستیابی به توافق بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی، فریدون خوزون دیروز گفت که هنوز توافقی با اشرف غنی صورت نگرفته و حتی طرح پیشنهادی سپیدار با ارگ ریاست جمهوری نیز به اشتراک گذاشته نشده است. بر اساس گزارش آریانانیوز، خوزون گفته که مذاکرات بین تیم‌ها جریان دارد؛ هیچ توافق نهایی صورت نگرفته است و هرگاه مشورت‌ها پایان یافتند این طرح با طرف مقابل به اشتراک گذاشته خواهد شد. رحیمی همچنین درباره احتمال آزادی ۱۵ مقام ارشد نظامی طالبان نیز گفت: «اگر روند صلح پیش برود و اگر شاهد به نتیجه رسیدن صلح در افغانستان باشیم شاید تمام زندانیان آزاد شوند.» منابع غیررسمی می‌گویند هرچند عبدالله عبدالله، انورالحق احدی و برخی بزرگان دیگر تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله این توافق را پذیرفته‌اند، ولی صلاح‌الدین ربانی، احمدضیا مسعود و برخی چهره‌های دیگر این تیم هنوز هم این طرح را نپذیرفته و بر تشکیل صدارت اجرایی تأکید دارند.

کاهش نیرو‌های سیا در افغانستان
امریکا تحت فشار هیئت مذاکره‌کننده طالبان بخشی از نیرو‌های سازمان سیا را از افغانستان خارج می‌کند. ظاهراً این بخشی از نتیجه مذاکرات چند روز اخیر بین طالبان و امریکا درباره اختلافات موجود در مسیر اجرای توافق ماه قبل است که در قطر انجام شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، طالبان در مذاکرات با امریکایی‌ها خواستار کاهش حضور نیرو‌های سازمان سیا و دیگر نیرو‌های امریکایی در افغانستان شده‌اند؛ چیزی که مذاکره‌کنندگان امریکایی تاکنون در برابر آن مقاومت کرده‌اند، ولی ظاهراً امریکا حالا مجبور به پذیرفتن آن شده است. چند صد افسر و نیروی قراردادی سازمان سیا در افغانستان حضور دارند و شمار این نیرو‌ها اغلب متغیر است، اما ترامپ پیش از این گفته بود که پس از خروج نیرو‌ها از افغانستان در نظر دارد شمار نیرو‌های سیا و حضور اطلاعاتی در این کشور را افزایش دهد. نیویورک‌تایمز افزود: «یکی از طرح‌هایی که در دست بررسی قرار داد انتقال نیرو‌های سازمان سیا به سفارت امریکا در کابل است تا از این طریق امکان ادامه مشاوره این سازمان به نیرو‌های وابسته و فعال سیا در افغانستان وجود داشته باشد.»‌هرچند مقام‌های امریکایی خبر نیویورک‌تایمز را تأیید نکرده‌اند، ولی مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز گفت که امریکا به پایان دادن جنگ در افغانستان متعهد است و از تمام طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات‌شان عمل کنند. با این حال، توافق امریکا با طالبان به کندی پیش می‌رود. هرچند طالبان روز جمعه سومین گروه از زندانیان دولتی متشکل از ۲۰ سرباز دولتی را در ولایت لغمان در شرق افغانستان آزاد کرد، ولی می‌گویند که در توافق صلح با امریکا، چیزی درباره تنش‌زدایی با نیرو‌های دولتی نیامده و به همین بهانه همچنان به نیرو‌های افغانستان حمله می‌کند. دیروز نیرو‌های دولت افغانستان طی درگیری با گروه طالبان در منطقه «زرمات» در ولایت «پکتیا» در جنوب شرق این کشور شش نفر از عناصر طالبان را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار