کد خبر: 998894
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
روز گذشته برای اولین بار و پس از چهار روز ۲ رقمی ماندن فوتی‌های کرونا، آمار فوت شدگان بر اثر کرونا به ۸۹ مورد رسید
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دیروز برای چندمین روز متوالی آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا دو رقمی بود و برای نخستین بار به کمتر از ۹۰ نفر، یعنی ۸۹ کشته رسیدیم، اما از امروز بناست طرح فاصله‌گذاری هوشمند در پایتخت هم اجرایی شود؛ طرحی که بر اساس آن ادارات با دو‌سوم کارمندان خود فعال و اصناف کم‌خطر هم بازگشایی می‌شوند. تجربه روز‌های گذشته تهران، اما نشان‌دهنده تراکم جمعیتی در وسایل حمل و نقل عمومی است. به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اگر تعداد مسافران مترو از ۴۰۰ هزار نفر عبور کند، ظرفیت مترو جوابگوی فاصله‌گذاری اجتماعی نخواهد بود. این نگرانی وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم هفته گذشته با حدود ۳۵۰ هزار مسافر، در برخی ساعات و مکان‌ها وضعیت از کنترل خارج می‌شد. برای کنترل بهتر این شرایط، شهرداری تهران طرح ترافیک را تا پایان مهار کرونا لغو کرده تا مردم با وسایل نقلیه شخصی‌شان سرکار حاضر شوند. از سوی دیگر طبق اعلام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، همه ظرفیت متروی تهران فعال و سرفاصله حرکت قطار‌ها ۵/ ۳ دقیقه تعریف شده است. با تمام این‌ها تهران بیشترین آمار ابتلا به کرونا را دارد و دو‌سوم فوتی‌های این ویروس هم پایتخت‌نشین هستند. کلانشهر تهران پاشنه‌آشیل مهار ویروس کروناست و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی به شکلی مناسب رعایت نشود، این مسئله می‌تواند تمام دستاورد‌های نظام سلامت در کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کووید ۱۹ را پنبه کند.

طبق آخرین آمار‌ها تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۴۹۵۸ نفر رسید. ۵۴ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

از هر ۱۱ مرگ، یک مرگ بر اثر کروناست
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، بهبود روند ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر این بیماری را اینگونه تشریح می‌کند: «امروز از هر ۱۱ مورد مرگ و میر در ایران، یک مورد بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ بوده است. این عدد حدود یک ماه قبل، از هر شش نفر، یک فوت بر اثر کرونا بود.»

وی با اشاره به احتمال رفع محدودیت‌های سفر بین‌شهری تأکید می‌کند: «قطعاً سفر‌ها و تردد‌های غیرضروری برای گسترش و شیوع ویروس کرونا و سلامت مسافران آسیب‌زا خواهد بود.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه بازگشایی‌ها به معنای پایان مشکلات نیست، می‌گوید: «ما، چون ملاحظات اقتصادی داشتیم و بخشی از جامعه نیز درآمد روزمزد دارند، بخشی از بازگشایی‌ها را شاهد خواهیم بود، اما همچنان دانشگاه‌ها و مدارس که جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر دارند باید تعطیل باشد تا یکی از کانون‌های انتقال ویروس از بین برود.»

بنا بر تأکید وی تا زمانی که حتی یک مورد ویروس کرونا در کشور وجود داشته باشد، نشان‌دهنده این است که نمی‌توان خوشبین بود و مبارزه با کرونا تمام نشده است.

رئیسی: پیگیر اجرایی نشدن قوانین حوزه پرستاری حداکثر ظرف ۴ ماه
هرچند برخی از پزشکان و کادر درمان از همان روز‌های نخست شیوع کرونا فرار را بر قرار ترجیح دادند، اما اکثریت جامعه پزشکی فداکارانه پای کار ماندند و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، نظام سلامت تاکنون بیش از ۶۳ شهید را در روز‌های مبارزه با کرونا تقدیم ملت کرده است. در این میان حضور فداکارانه پرستاران به نمادی از مبارزه با ویروس کرونا تبدیل شده است. پرستارانی که سال‌هاست مطالباتی بحق دارند، اما تاکنون این مطالبات مورد توجه قرار نگرفته است. حالا، اما آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، شخصاً به مطالبات و قوانین اجرا نشده حوزه پرستاری ورود کرده است. به گفته وی، بناست سازمان بازرسی ظرف حداکثر چهار ماه آینده با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت موضوع اجرا نشدن قوانین حوزه پرستاری را پیگیری و موانع سر راه آن را مشخص کند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کند باید اجرایی شود، می‌گوید: «در مسائلی که پرستاران ادعا دارند حق قانونی آن‌ها ضایع شده و به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند، دیوان باید موضوع را پیگیری کند تا به صورت رأی وحدت رویه حقوق پرستاران تضمین شود.»

رئیسی با اشاره به افزایش سرانه پرستاران می‌افزاید: «با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی و الگو‌هایی که در این مورد در جهان ارائه شده، افزایش نیروی انسانی کارآمد، با مهارت و با نشاط در حوزه پرستاری مهم است.»

وی با تأکید بر ضرورت توجه به عدالت در پرداخت‌ها به پرستاران، درباره مسئله تعارض منافعی که مانع دستیابی آنان به حق و حقوقشان شده، می‌گوید: «مسئله تعارض منافع در همه جا وجود دارد، ولی حتماً باید به نفع عدالت حل شود.» رئیسی همچنین بر لزوم پیگیری پرداخت‌های معوقه پرستاران تأکید کرد.

امریکا همچنان صدر نشین آمار‌های کرونایی
بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی worldometer تا این لحظه ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۷۵ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۱۴۶ هزار و ۸۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از مجموع تعداد مبتلایان در جهان تاکنون ۵۴۷ هزار و ۸۱۵ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند با این بیماری مبارزه کنند.
 
امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، با افزایش ۳۴ هزار و ۵۵ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع ۶۷۸ هزار و ۱۴۴ مبتلا رسیده است؛ تاکنون ۳۴ هزار و ۶۴۱ مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کشور اسپانیا که بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد، با افزایش ۴ هزار و ۲۸۹ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۴۸ مبتلا رسیده است. در این کشور تعداد ۱۹ هزار و ۳۱۵ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

ایتالیا به عنوان سومین کشور جهان، با افزایش ۳ هزار و ۷۸۶ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۶۸ هزار و ۹۴۱ مبتلا رسیده است و تاکنون ۲۲ هزار و ۱۷۰ ایتالیایی جان خود را از دست داده‌اند.

کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به ترتیب با ۱۶۵ هزار و ۲۷، ۱۳۷ هزار و ۶۹۸ و ۱۰۳ هزار و ۹۳ مبتلا در رده‌های چهارم تا ششم جهان قرار گرفته‌اند.

طرح ۳ مرحله‌ای ترامپ برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی
با ادامه اعمال تدابیر محدودکننده مرتبط با اپیدمی کرونا که فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده، وزارت کار امریکا روز پنج‌شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کرد که فقط در یک هفته گذشته ۵/ ۲۵ میلیون نفر دیگر در این کشور بیکار شده‌اند.

به این ترتیب، حدود ۲۲ میلیون امریکایی ظرف یک ماه گذشته مشاغل خود را از دست داده‌اند که این شدیدترین موج بیکاری در یک قرن گذشته در ایالات متحده است. هم‌اکنون نرخ بیکاری به حداقل ۱۳ درصد رسیده و برخی ناظران انتظار دارند که این رقم به زودی به حدود ۲۰ درصد نیز برسد.

در چنین شرایطی خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد دستورالعمل طرح سه مرحله‌ای خود برای از سر گرفته شدن فعالیت اقتصادی ایالت‌های این کشور را ابلاغ کند. نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان امریکا دستورالعمل‌های ترامپ در مورد بازگشایی اقتصادی را مبهم و بدون انسجام عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار