کد خبر: 998742
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» و نتایج آن می‌تواند آغاز فصل جدیدی برای سینمای ایران باشد؛ فصلی که گذر از تعریف سنتی سینما و لزوم تماشای فیلم در سالن‌های عمومی سینما، این بار فناوری روز است که به مردم حق انتخاب می‌دهد تا در خانه بمانند ولی در سینما باشند و فیلم سینمایی تماشا کنند.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با وجود اینکه برخی از رسانه‌ها تلاش دارند فروش چند روز اول اکران آنلاین فیلم خروج را یک شکست تعبیر کنند، با یک محاسبه ساده بر مبنای فرمول تقسیم درآمد اکران میان صاحبان فیلم، سینمادار و پخش‌کننده فیلم و اضافه کردن هزینه‌های تحمیلی اکران‌های سنتی نتیجه متفاوتی به دست می‌آید. در اکران آنلاین با حذف مستقیم یکی از اضلاع سهیم در درآمد یعنی سینمادار و همچنین از بین رفتن هزینه تکثیر نسخه‌های فیلم برای اکران و آماده‌سازی سینما‌ها با اقلام تبلیغاتی فیلم، یک فیلم خیلی سریع‌تر به سود می‌رسد. بر اساس همین موضوع، اکران آنلاین فیلم «خروج» درآمدی بیش از اکران عادی فیلم در سینما عاید صاحبان آن کرده است.

محمد ذوقی مدیر روابط عمومی اوج، درباره میزان فروش و امکان سوددهی اکران آنلاین «خروج» می‌گوید: «هزینه تولید این فیلم ۹میلیارد تومان شده است. فرض کنید الان کرونایی نبود و ما قرار بود در سینما فیلم را اکران کنیم، نهایتاً حدود ۱۲میلیارد می‌فروختیم. از این رقم یک سوم آن سهم فیلمساز می‌شود، یعنی حدود ۴ میلیارد نصیب فیلمساز می‌شود.» ذوقی ادا مه می‌دهد: «در اکران اینترنتی حداقل ۷۰درصد فروش در vod‌ها به فیلمساز می‌رسد، یعنی اگر ۵۰۰هزار نفر این فیلم را با قیمت بلیت ۱۲هزار تومانی ببینند، بیش از ۴میلیارد تومان نصیب ما می‌شود.»

اگر در ایران فرهنگ احترام به حق مؤلف و قانون کپی‌رایت از سوی مردم جدی گرفته می‌شد و دانلود غیرمجاز فیلم «خروج» به صفر می‌رسید، رسیدن به اهداف فروش در اکران آنلاین بسیار راحت‌تر بود.

حمایت ۲۰ درصدی سازمان سینمایی
پیش از آغاز اکران «خروج»، سازمان سینمایی حمایت خود از اکران آنلاین را اعلام کرد.

بر این اساس، فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده در صورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما با استقبال از این طرح به دولت پیشنهاد داده است تا فیلم‌های پرمخاطب از حمایت بیشتری نیز برخوردار شوند.

از طرف دیگر سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده و سینمادار، اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی را راهی مناسب برای دیده شدن فیلم‌های متوسط می‌داند و آن را برای فیلم‌های بزرگ و پرهزینه چندان مناسب نمی‌داند. ساداتیان می‌گوید: «اگر نمایش فیلم‌های سینمایی جدید در شبکه نمایش خانگی و سامانه‌های vod، با مدیریت و برنامه‌ریزی درست باشد حتی پس از بازگشایی سینما‌ها نیز می‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد چراکه این اقدام برای فیلم‌های متوسط که ممکن است در سینما‌ها چندان مخاطبی نداشته باشند، اتفاق خوبی است.»

وی ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی اجرای چنین طرح‌هایی برای برخی آثار سینمایی خوب است، اما باید توجه داشت که با برنامه‌ریزی و مدیریت می‌توانیم این روند را حتی برای زمانی که سینما‌ها باز شدند، برای فیلم‌های متوسط به پایین ادامه دهیم.»

شاید افرادی مانند ساداتیان به خاطر منافعی که در اکران فیلم در سینما‌ها دارند چندان تمایلی به گسترش اکران آنلاین نداشته باشند در حالی که فیلم‌های بزرگ سینمایی به خاطر هزینه‌های سنگین تولید بیشتر از دیگر فیلم‌ها نیازمند بازگشت سرمایه هستند و در روز‌هایی که کرونا باعث تعطیلی سینما‌ها شده است، این فیلم‌ها بیش از دیگران در معرض ضرر اقتصادی قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا صاحبان چند فیلم از احتمال اکران آنلاین آن‌ها خبر دهند.

«خون شد» بعد از «خروج»
جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خون شد» از احتمال اکران آنلاین این فیلم گفته است. نوروزبیگی با اشاره به فرصتی که اکران آنلاین به وجود آورده انجام این کار را مشروط به پذیرش کارگردان فیلم کرده است.

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی می‌گوید: «از آنجا که در شرایط خاص قرار داریم هر فیلمی که متقاضی اکران آنلاین است درخواست پروانه نمایش می‌دهد و سریعاً پس از بررسی و در صورت تأیید، مجوز صادر می‌شود و می‌توانند به صورت آنلاین نمایش دهند.»

سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال گذشته با دستی پر پا به جشنواره فجر گذاشت و به غیر از «خروج»، فیلم‌های مهم دیگری مانند «لباس شخصی»، «آبادان یازده ۶۰» و «روز بلوا» را در بخش‌های مختلف سی‌و‌هشتمین جشنواره فجر داشت که در صورت تداوم استقبال از اکران آنلاین احتمال حضور این فیلم‌ها در طرح اکران آنلاین وجود دارد.

«لاله» منوط به تصمیم سرمایه‌گذار
از سویی دیگر تورج منصوری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» دیروز عنوان کرد با شرایط پیش آمده شاهد ورود به یک دوران تازه هستیم و باید خودمان را با این شرایط جدید همسان کنیم.

فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد قرار بود در اکران نوروزی به نمایش دربیاید، ولی به‌دلیل شرایط کرونایی این اکران لغو شد.

منصوری در گفتگو با مهر درباره اکران اینترنتی آثار سینمایی می‌گوید: من فکر می‌کنم این مدل اکران به اندازه شرایط امروز، ناشناخته، جدید، قابل مطالعه و بررسی است و لازم است در جوانب مختلف مانند جذب مخاطب، فروش بلیت، گردش مالی، شیوه آمارگیری و راه‌های درست توزیع این محصولات مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اکران اینترنتی فیلم‌ها به اندازه شرایط فعلی که جهان هستی در آن فرورفته برای سینمای ایران تازگی دارد و احتیاج است درباره آن تحقیق و بررسی شود. من فکر می‌کنم دنیا وارد یک دوران تازه‌ای شده که فقط مختص کشور ما نیست.

با توجه به واقعیتی که می‌بینیم راه دومی نداریم. باید مجموع این بیماری از بین برود که معلوم نیست کی این اتفاق خواهد افتاد و کی فرصت اکران برای فیلم‌ها پیش می‌آید. چون در خوشبینانه‌ترین حالت ما تا پایان اردیبهشت ماه گرفتار این بیماری هستیم و سپس می‌توانیم بگوییم سیر بیماری به جایی رسیده است که می‌شود روابط اجتماعی را تا حدود ۵۰درصد به شرایط نرمال نزدیک کرد. همین امر به این معنی است که سینما‌ها آخرین جا‌هایی هستند که باز می‌شوند، ضمن اینکه بعد از بازگشایی هم مردم اعتماد نمی‌کنند که به سینما‌ها بروند. ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و بتوانند از تلویزیون فیلم مورد نظر خود را تماشا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار