کد خبر: 994939
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
آبان امسال بود که رحمانی، وزیر صمت در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد، رئیس‌جمهور روز گذشته (۲۷ آبان) در جلسه هیئت‌دولت گفت که نباید تقاضای افزایش قیمت شود!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: رحمانی تأکید کرده بود، حتی اگر درخواستی برای افزایش قیمت صورت گیرد، با توجه به اعلام رئیس‌جمهور تقاضای افزایش قیمت نباید داشته باشیم، حتماً ستاد تنظیم بازار آن را نخواهد پذیرفت، اما اکنون فقط در یک نمونه در آستانه نوروز شورای شهر تهران افزایش کرایه تاکسی‌ها را ابلاغ کرده و از هیچ بخش دولت هم واکنشی دیده نمی‌شود. گفته می‌شود این تصمیم دولت بوده است که کرایه‌ها گران شود. حالا قرار است یک‌بار برای همین چند روز باقی مانده از سال کرایه‌ها گران شود، یک‌بار دیگر هم در سال جدید!

شهرداری تهران در دویست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران لایحه‌ای دو فوریتی ارائه کرد که براساس آن نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸ به میزان ۱۱ درصد افزایش پیدا کند و اعضای شورای شهر تهران نیز با رأی قاطع (۱۵رأی موافق از ۱۵عضو حاضر) لایحه شهرداری تهران را به تصویب رساندند!

این افزایش ۱۱درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری در حالی انجام شد که در سال ۹۸ کرایه‌های ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به شکل یکپارچه (مترو، تاکسی و اتوبوس) ۲۰درصد افزایش پیدا کرده بود و حالا به ۳۱ درصد در سال جاری می‌رسد. مصاحبه‌های اخیر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر و نیز مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری نشان می‌دهد که این افزایش ضریب پایه در نرخ کرایه به سال آینده هم تسری خواهد یافت و شورای شهر تهران با مصوبه دیروز خود افزایش۲۵درصدی نرخ کرایه را در سال ۹۹ هم در دست اجرا دارد. در واقع این افزایش ۱۱ درصدی کرایه جاده صاف‌کن افزایش ۲۵ درصدی در سال آینده است تا نیازی به افزایش یکباره ۳۶ درصدی کرایه‌ها نباشد.

دستور از فرمانداری بود
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که چرا دربازه زمانی یک هفته مانده به پایان سال جاری لایحه دو فوریتی افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه در سال مطرح و به تصویب رسید با کنایه گفت: «به نظر من این سؤال انحرافی است و پس از افزایش نرخ بنزین این اجازه از سوی دولت داده شد تا نرخ کرایه را شهرداری تا سقف ۱۱ درصد افزایش دهد. ما در شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی شهرداری برای افزایش ۱۱درصدی نرخ کرایه تاکسی را به تصویب رساندیم و باید به این نکته اشاره کنم که پیش از ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران بخشنامه افزایش قیمت از سوی فرمانداری ابلاغ شده بود. این افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری از سوی دولت مطرح شد و ما آن را قانونی کردیم.»

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در مصاحبه‌ای سخن رئیس شورا را تأیید کرد و گفت: «وزارت کشور پس از افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه تاکسی را ۱۱ درصد افزایش داد که با تصویب شورای شهر شکل قانونی پیدا کرد. مرجع نرخ‌گذاری کرایه وزارت کشور نیست و این موضوع باید در صحن شورای شهر تهران مطرح و به تصویب برسد و مصوبه امروز شورای شهر تهران تنها برای قانونی شدن این اقدام وزارت کشور بود.»

برچسب‌های جدید هم آماده شده
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران هم در همین زمینه به دفاع از شهرداری پرداخته و گفت: «دولت به شهرداری این اجازه را نداد تا نرخ کرایه را در همان ابتدای سال افزایش دهد و اعلام کرد که در صورت تغییر نرخ بنزین شهرداری لایحه اصلاحی ارائه و ضریب مورد نظر را اعمال کند. پس از کارشناسی‌های انجام شده در اواسط بهمن‌ماه نامه‌ای از دولت به دست ما رسید که دولت افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری را به رسمیت شناخت.» علیرضا قنادان تصریح کرد: «۱۱ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی به نرخ‌های موجود اضافه می‌شود و برای سال آینده نیز تنها افزایش کرایه تا سقف ۲۵درصد اعمال می‌شود. با توجه به این نکته که نرخ کرایه‌ها در سال ۹۹ در تابستان نهایی می‌شود، افزایش نرخ کرایه محدود به ۱۰ روز باقیمانده از سال جاری نیست و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده مبنی بر تأیید این مصوبه در هیئت تطبیق برچسب‌های جدید ناوگان تاکسیرانی نیز چاپ شده و بین آن‌ها توزیع می‌شود.»

تکرار اصلاح‌طلبان
پیش از این اصلاح‌طلبان در اظهارنظر‌های مختلفی از گران‌کردن هزینه‎های شهر تهران سخن گفته‌اند. از محمدعلی نجفی شهردار اول شورای شهر پنجم گرفته تا کرباسچی، آخوندی، صفایی فراهانی و... مطرح کرده‌اند که تهران شهر ارزانی است و بنابراین باید با گران کردن آن هم شهر هزینه‌های خود را بپردازد و هم اینکه از مهاجرت بیشتر به کلانشهر تهران جلوگیری شود!

آبان سال ۹۷ هم از پیروز حناچی شهردار جدید تهران فیلمی منتشر شد که وی نیز همین نظریه را تکرار می‌کرد. وی همچنین قبل‌تر موضوع اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌هایی که در دوره جدید ساخته می‌شود را هم مطرح کرده بود. این صحبت‌ها یادآور سخنان معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست‌کشور است که در جواب اینکه آلودگی در شهر تهران وجود دارد بیان داشت که «مردم از شهر بیرون بروند!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار