کد خبر: 990366
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
در آخرین آماری که وزارت دفاع امریکا درباره تلفات حمله موشکی یک ماه پیش ایران به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» امریکا در عراق منتشر کرده، شمار افراد آسیب‌دیده ۱۰۹ نظامی اعلام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم ادامه تلاش رئیس‌جمهور امریکا برای بی‌اهمیت نشان دادن آمار، یک اندیشکده امریکایی در تشریح ابعاد این عملیات به ویژه تأثیر منفی آن بر بازدارندگی واشنگتن، از احتمال افزایش شمار تلفات خبر داده است.

اعترافات قطره‌چکانی امریکا درباره تلفات نظامیان این کشور به دنبال عملیات موشکی ایران در پایگاه عین‌الاسد در واکنش به ترور سپهبد قاسم سلیمانی همچنان ادامه دارد. یک مقام نظامی امریکایی که نامش فاش نشد، شامگاه دو شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز بار دیگر از افزایش آمار رسمی نظامیان امریکایی آسیب‌دیده در این پایگاه خبر داد. آخرین بیانیه‌ای که وزارت دفاع امریکا بامداد سه شنبه در این مورد منتشر کرده، سخنان این فرد را تأیید می‌کند.
در بیانیه یاد شده با اعلام افزایش ۴۵ نفر به تعداد قبلی، در نهایت این فهرست با رقم ۱۰۹ نظامی با آسیب مغزی تروماتیک به روز شده است. این نوع آسیب مغزی، منشأ نیرویی خارجی دارد که می‌تواند به اختلال موقت یا دائم عملکرد‌های جسمی، روانی و شناختی فرد منجر شود.

با این حال، ترامپ همچنان می‌کوشد آنچه را در عین‌الاسد رخ داده است، جزئی جلوه دهد. وی در تازه‌ترین مصاحبه با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفت: «آن‌ها طوری فرود آمدند که به کسی اصابت نکرد و زمانی که این اتفاق افتاد و به من گفتند که کسی کشته نشده، تحت تأثیر قرار گرفتم.»‌رئیس‌جمهور امریکا همچنین گفت که بعداً متوجه شده که تعدادی از نظامیان این کشور بر اثر این حمله آسیب مغزی دیده‌اند. این در حالی است که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران چندی پیش با اعلام اینکه درباره این حمله مطالب زیاد است و به زودی اعلام خواهد شد، با کنایه درباره اظهارات امریکایی‌ها گفته بود: «احتمال دارد تا مدتی دیگر در رسانه‌ها بگویند که چند تن از نظامی‌های امریکایی دچار مرگ خفیف مغزی شده‌اند.»

فقط مقابل راکت و خمپاره مقاوم است
ایان ویلیامز در تحلیلی که اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی امریکا آن را منتشر کرده است، با استناد به شواهد جدید به ارزیابی مجدد این حمله پرداخته و امکان تأثیرگذاری فراتر از آنچه تاکنون اعلام شده را مطرح کرده است. ویلیامز معتقد است این حملات همچنین نشان می‌دهد که نیرو‌های موشکی بالستیک ایران این پتانسیل را دارد که می‌تواند در عملیات نظامی امریکا و شرکایش در منطقه غرب آسیا به صورت اساسی اختلال ایجاد کند و این وضعیت می‌تواند امریکا را در شرایطی قرار دهد که آرایشی جدید در منطقه ترتیب دهد.

ویلیامز نوشت که کارکنان پایگاه حوالی ساعت ۱۱:۰۰ شب به پناهگاه رفتند و تا ساعت چهار بعد از ظهر روز بعد بیرون نیامدند. اما از آنجایی که علائم آسیب مغزی بلافاصله مشخص نمی‌شوند، آمار افرادی که آسیب دیده‌اند در روز‌های گذشته به‌طور پیوسته افزایش یافته و ممکن است همچنان بالاتر هم برود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد پناهگاه‌های عین‌الاسد فقط برای مقاومت در برابر راکت و خمپاره مناسبند و این در حالی است که موشک‌های بالستیک فاتح ۳۱۳ می‌توانند ۱۱۰۰ پوند مواد منفجره را حمل کنند. دو افسر امریکایی از جمله فرمانده پایگاه نیرو‌های امریکایی در عین‌الاسد گفتند که این حملات باعث شده که در‌های پناهگاه‌ها خم شوند.

اثبات توانایی موشکی ایران
ویلیامز نوشته که به نظر می‌رسد، ایران به عمد نخواسته نیرو‌های امریکایی را هدف قرار دهد. پایگاه‌های نظامی امریکا به ویژه آن‌هایی که در خارج از کشور هستند، ۲۴ ساعت شبانه روز فعالیت می‌کنند و هیچ کس نمی‌تواند پایگاه را با این اطمینان که در چه ساعتی غیرفعال است، هدف قرار دهد. اما از طرفی موشک‌ها با فاصله شلیک شدند. این نوع شلیک کردن یادآور تکنیک‌های توپخانه‌ای است که در آن مهاجم سعی می‌کند این تصور غلط که بمباران پایان یافته است را به دشمن القا کند. به این ترتیب آن‌ها از پناهگاه‌ها بیرون می‌آیند و حمله موشکی جدید موجب کشته شدن آن‌ها می‌شود. تا همین اواخر بسیاری می‌گفتند دقت موشک‌های بالستیک ایران بالا نیست. حمله به عین‌الاسد نشان می‌دهد که تهران این توانایی بالقوه موشکی را برای مقابله با اثربخشی نیرو‌های امریکایی در منطقه دارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک حمله با ۵۰ موشک بالستیک می‌تواند یک پایگاه هوایی اصلی امریکا را به‌مدت یک هفته برای هواپیما‌های بزرگ غیر قابل استفاده کند.

بازدارندگی امریکا در منطقه حداقلی
در تحلیل مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی امریکا به این نکته هم اشاره شده است که حملات ایران، خطر پیشرفت در توانایی‌های موشکی دشمن برای نیرو‌های امریکایی را آشکار کرد. امریکا باید با کاهش آسیب‌پذیری، اقدامات لازم را برای تقویت امنیت و بازدارندگی نیرو‌های خود انجام دهد.

فارغ از اینکه ایران قصد داشت مانع از تلفات انسانی شود یا خیر، این کشور باید احتمال وارد شدن تلفات به امریکا را در نظر می‌گرفت و در چنین شرایطی تصمیم می‌گرفت که حمله کند. اینکه ایران خطر کشتن نظامیان امریکایی را به جان خرید، به این معنی است که تهران معتقد است مزایای این حمله بیش از ضربات احتمالی آن بوده است. تاکنون، ایران تا حد زیادی به وسیله متحدان خود علیه متحدان و منافع امریکا اقدام کرده است و این نخستین باری بود که مستقیماً امریکا را هدف قرار می‌داد. این جسارت جدید نشان می‌دهد که بازدارندگی امریکا در منطقه به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار