کد خبر: 988063
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
آخرین روایت وزارت دفاع امریکا که بعد از ۱۷ روز اعلام کرده ۳۴ نظامی امریکایی در موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد آسیب دیده‌اند، نه تنها ابهامات را در مورد ابعاد این حمله بیشتر کرده، بلکه موجی از انتقاد‌های داخلی امریکا را به دنبال آورده است. منتقدان ترامپ در کشاکش استیضاح ترامپ، او را به دروغگویی و لاپوشانی متهم می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا قصد داشت با ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پلی به سمت انتخاب دوباره‌اش بزند، ولی حالا با آشکار شدن پنهانکاری و دروغگویی درباره تلفات سربازان امریکایی موشک‌باران عین‌الاسد با واکنش‌های تندی روبه‌رو شده است. وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) دیروز بعد از دو هفته کش‌وقوس جدید‌ترین روایت خود از آمار مجروحان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد را اعلام کرد، آماری که نه تنها نهایی نیست، بلکه ابهام‌ها و تردید‌ها درباره روایت دونالد ترامپ از آسیب‌های حمله موشکی ایران را بیشتر کرده است. به گفته جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون ۱۷ سرباز پس از مداوا ترخیص شده و برای ادامه خدمت به عراق اعزام شده‌اند. هشت سرباز هم که به آلمان منتقل شده بودند برای ادامه معالجه به امریکا منتقل شده‌اند. این آمار در شرایطی منتشر شد که فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) هفته گذشته اعلام کرده بود که پس از این حملات، فقط ۱۱سرباز امریکایی دچار ضربه مغزی شده و تحت مداوا قرار گرفتند. چند روز بعد، ارتش امریکا اعلام کرد که تعداد بیشتری برای مداوا به خارج از عراق اعزام شده‌اند. نشریه امریکایی «وُکس» با کنایه به پنهانکاری مقامامت امریکایی نوشت: «نخست تلفاتی نبود. سپس ۱۱ نفر از اعضای ارتش زخمی شدند. حالا ۳۴ نفر.»

ترامپ به درگیری با ایران دامن زد
رئیس‌جمهور امریکا که در نخستین واکنش پس از این حملات کوشیده بود شرایط را عادی جلوه دهد، پس از مدتی با درز اطلاعاتی از وضعیت عین‌الاسد گفت که تعدادی از نظامیان دچار سردرد شده‌اند. کارلا بَب، مجری شبکه «صدای امریکا» در مصاحبه با بخش فارسی این شبکه گفت که ترامپ و مارک اسپر، وزیر دفاع از اینکه چه آسیب‌هایی به نظامیان این کشور در جریان حمله به پایگاه عین‌الاسد وارد شده، خبر نداشتند.

تلاش بب در دفاع از ترامپ نتوانست مانع انتقاد‌های شدید از ترامپ شود. جو بایدن یکی از رقبای انتخاباتی رئیس‌جمهور امریکا در همایشی انتخاباتی در نیوهمپشایر وی را هدف انتقاد قرار داد: «همین هفته، او (ترامپ) صدمات وارد شده به آن نظامیان شجاع را که در عراق هدف حمله موشکی ایران قرار گرفته بودند نادیده گرفت. او گفت آن‌ها فقط سردرد گرفته‌اند. این حرف‌های او است نه حرف‌های من.. اینکه او این مسئله را اینقدر ساده می‌بیند به نظرم واقعاً تنفرانگیز است.» بایدن همچنین گفت که حدوداً ۳۰۰ هزار نظامی امریکا با اختلال استرس پس از سانحه از جنگ‌های برون‌مرزی امریکا به کشورشان برمی‌گردند.

الیزابت وارن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «ترامپ به درگیری با ایران دامن زد، سپس جراحات نیروهای‌مان را پنهان و کوچک‌نمایی کرد. این وحشتناک است.» وارن تأکید کرده که در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور امریکا به جنگ‌هایی که عامل چنین شرایطی هستند، پایان خواهد داد. کریس مورفی، نماینده مجلس سنای امریکا دیگر چهره امریکایی بود که به اقدامات ترامپ و نزدیکانش واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «ایران به ما حمله کرد و ۳۴ امریکایی زخمی شدند. دولت این موضوع را پنهان کرد تا ادعا کند بازدارندگی علیه ایران را احیا کرده است. کارشان از این لحاظ که تنش‌زدایی کردند درست بود، اما برای توجیه آن نباید ماجرا را جعل می‌کردند.» بیل پسرل، نماینده دموکرات طی نامه‌ای از مقام‌های پنتاگون خواست اطلاعات بیشتر درباره تلفات حمله موشکی ایران ارائه دهند. وی در این نامه آورده است: «به عنوان مؤسس و معاون کارگروه جراحت مغزی کنگره، سخنان فرمانده کل قوا را نگران‌کننده می‌دانم. این اظهارات، نشان‌دهنده عدم درک آن‌ها از اثرات زیانبار صدمات مغزی است.»

اسپر:خبر ندارم
در پروژه پنهانکاری ترامپ، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا از افرادی بود که نقش به سزایی ایفا کرد. باربارا استار، خبرنگار دفاعی شبکه خبری سی‌ان‌ان در این مورد در توئیتر نوشت که خبرنگاری از اسپر پرسیده بود که چند نفر در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد زخمی شده‌اند؟ و اسپر در پاسخ گفت: «من از این ارقام خبر ندارم... این چیزی است که می‌توانیم اطلاعاتش را برای‌تان در بیاوریم. این‌ها نوعاً مسائلی هستند که ما درباره آن‌ها گزارش نمی‌دهیم.»

گروهی از کهنه‌سربازان امریکایی در قالب بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی ترامپ شدند. در این بیانیه آمده است: با توجه به اینکه وزارت دفاع اعلام کرده است که ۳۴ تن از نظامیان امریکا به دنبال حمله تلافی‌جویانه ایران آسیب دیده‌اند و اظهارات ترامپ موجب کوچک‌شمردن این آسیب‌ها شد، کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی نمی‌توانند راجع به چنین چیزی ساکت بمانند. ضربه مغزی یک آسیب جدی است و نمی‌توان آن را سبک شمرد. کهنه سربازان امریکایی به خاطر اظهارات اشتباه رئیس‌جمهور، خواستار عذرخواهی او از کارکنان مرد و زن هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار