کد خبر: 986446
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
برای اولین‌بار در تاریخ اقتصاد ایران
گویا کسری بودجه قابل‌ملاحظه دولت موجب شد تا بالاخره توجهات به مالیات بر مسکن و خانه‌های خالی و منازل و خودروی لوکس در سال ۹۹ معطوف شود، در همین راستا رئیس کمیسیون اتحادیه املاک کشوری نیز به اشتباه خود در تقابل با مالیات بر عایدی سرمایه اعتراف کرد وگفت: مالیات مذکور موجب رشد قیمت مسکن نمی‌شود.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اگر چه همه توجهات به کسری بودجه سال ۹۹ معطوف است و در همین راستا نیز در رهگذر بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کمیسیون تلفیق مالیات‌هایی را با هدف تأمین مالی صحیح هزینه‌های دولت دیده‌است. هرچند که این مصوبه نیز از سوی کارشناسان به نقد کشیده شده و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را گامی در جهت تعدیل مالیات برخانه‌های لوکس تلقی کرده‌اند.

تاجگردون: اخذ مالیات از خودرو و مسکن مصوب شد
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه اگر بحث مولد‌سازی دارایی‌های دولت خوب عملیاتی شود احتمال دارد کسری بودجه ۹۹ زیر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: برای اولین بار خانه‌های لوکس ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر، مشمول مالیات سالانه می‌شوند. همچنین اعمال مالیات بر خانه‌های خالی که در تهران بیش از ۶۰۰ هزار خانه است هم سال آینده به همت شهرداری‌ها عملیاتی می‌گردد و اخذ مالیات برای خودرو‌های لوکس بالای یک میلیارد تومان در بودجه سال آینده مصوب شد که لازم‌الاجرا خواهد بود. غلامرضا تاجگردون در خصوص میزان فروش نفت و سهم آن در بودجه سال آینده ادامه داد: برای سال آینده نرخ فروش نفت حدود یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده این در حالی است که در شرایط فعلی و تحریم‌های نفتی حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.

تاجگردون در مورد پیشنهاد قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال آینده افزود: بحث حامل‌های انرژی بسته و تصمیم به اجرای آن گرفته شد. سهمیه اختصاص یافته بنزین امکان اصلاحاتی دارد که در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست. دو سوم مصرف‌کنندگان سوخت در حال حاضر از سهمیه خود استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه اگر نرخ بنزین به صورت تک‌نرخی و بر فرض ۲ هزار تومان تعیین گردد عملاً قیمت ۳۵ درصد افزایش یافته‌است.

او با اشاره به اینکه امسال در مرکز پژوهش‌ها سیستم اطلاعات بانکی و اطلاعات حساب‌ها به هم متصل شده‌اند که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند. گفت: در مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی شامل همه صنوف می‌باشد و فقط مربوط به دو رسته شغلی پزشکان و وکلا نمی‌شود.

جزئیات اخذ مالیات طبقه‌ای از املاک و خودرو‌های لوکس
بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد از سال آینده مالیات‌های جدیدی بر خودرو و خانه‌های لوکس اعمال خواهد شد.

بر اساس بند الحاقی به لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق بودجه، هر واحد مسکونی با احتساب عرضه و اعیان و ارزش روز معادل ۱۰۰ میلیارد ریال و بیشتر به نرخ‌های زیرمجموعه مالیات بر دارایی می‌باشد:

نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۵۰ میلیون ریال یک در هزار، نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیون تومان ۲ در هزار، نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیون تومان ۳ در هزار، نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا ۵ در هزار.

در محاسبه مالیات موضوع این ماده هر واحد مسکونی یک واحد مستقل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می‌باشد.

همچنین انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌های زیرمشمول مالیات بر دارایی است. نسبت به مازاد یک ۵/۱ میلیارد تومان: ۵/۰ درصد، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان تا ۳‌میلیون تومان: یک درصد و نسبت به مازاد ۳ میلیون تومان: ۵/۱ درصد می‌باشد.

این در حالی است که موارد چون:
۱- واحد‌های مسکونی در حال ساخت
۲- املاک و خودرو‌ها در سال تملک
۳- واحد مسکونی و خودرو متعلق به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم
۴- خودرو‌های تولید داخل قبل از فروش توسط کارخانه‌های سازنده
۵‌- خودروی وارداتی قبل از ورود توسط نمایندگان رسمی مشمول این مالیات نمی‌باشند.

رئیس اتحادیه املاک:مخالفتم با مالیات بر عایدی مسکن از اول اشتباه بود
از سوی دیگر، در شرایطی که خرید و فروش در بازار مسکن به دلیل سفته‌بازی سال‌های ۹۶ و ۹۷ که به رشد ۲۰۰ درصدی میانگین قیمت مسکن منتج شد، چنان سقوط آزاد داشته‌است که روز گذشته برخی این بازار را گرفتار مرگ مغزی تا ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند، رئیس اتحادیه املاک کشوری گفت: مخالفتمان با مالیات بر عایدی مسکن از ابتدا اشتباه بود.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با «فارس» با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند به کاهش التهاب بازار مسکن کمک بسیار زیادی کند، گفت: همواره با مالیات بر عایدی مسکن مخالف بودم و معتقد بودم که این طرح قیمت مسکن را بالا می‌برد، اما بعد از مطالعات اجمالی متوجه شدم که ما داریم اشتباه می‌کنیم.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر در ۱۸۰ کشور دنیا مالیات بر عایدی مسکن و سایر بازار‌ها مثل طلا اجرا می‌شود و این تصور غلط که مالیات بر عایدی مسکن یا مالیات بر عایدی سرمایه به تمام دارایی اشخاص وضع خواهد شد اشتباه است.

سفته‌بازان با بخش مسکن باید خداحافظی کنند
در این میان، خسروی اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که در امریکا و سایر کشور‌های پیشرفته به فراخور وضعیت داخلی کشور خود اجرا و پیاده می‌شود و باعث شده تا از ورود واسطه‌ها و سوداگران به بازار مسکن جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه لئوناردو لیبرمن، اقتصاددان امریکایی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که عدم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه موجب فعالیت‌های احمقانه و تشدید فعالیت‌های غیرتولیدی می‌شود، تأکید کرد: عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود تا سرمایه‌ها از بین برود و سرمایه‌ها به سمت بخش مولد حرکت نکنند.

وی افزود: قطعاً مالیات بر عایدی مسکن برای دهک‌های پایین جامعه اجرا و اعمال نمی‌شود و این برنامه و طرح تنها برای واحد‌های مسکونی که بیش از نیاز خریداری می‌شود اعمال خواهد شد.

در شرایطی که بازار مسکن از سال ۹۲ در رکود بود و انتظار می‌رفت بازار مسکن بدون افزایش قیمت در سال‌های ۹۶ از رکود خارج شود، اما سفته‌بازی‌هایی که در سال‌های ۹۶ الی ۹۸ در بازار مسکن انجام گرفت قیمت در بازار مسکن را شکل مصنوعی دستکاری کرد و همین عدم مراقبت از نرخ تعادلی مسکن هم اکنون بازار ساخت و ساز و مبادلات و صنابع و مشاغل وابسته به بخش مسکن را به‌طور کل در رکود بسیار جدی فرو برده‌است، به‌طوری که کارشناسان معتقدند بازار باید با ابزار مالیاتی و تغییر روش محاسبه قیمت و تغییرات قیمت مسکن با افت قیمت مواجه شود تا کم‌کم بازار مبادلات و صنایع و مشاغل وابسته به مسکن از رکود خارج شوند

مالیات بر عایدی سرمایه در حالی سال‌هاست روی آن و مزیت‌های آن تأکید شده که همچنان در مسیر تصویب در مجلس و قانون‌شدن قرار دارد و در حال حاضر در وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی کارشناسی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار