کد خبر: 973044
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
وزیر خارجه امریکا ادعا کرد اگر ایران واقعاً می‌خواست با تروریسم مبارزه کند، باید کنوانسـیون پالرمـو را تصویـب می‌کـرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که تصویب کنوانسیون «سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی» معروف به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده، اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا به صورت غیرمستقیم بار دیگر خواستار تصویب آن شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پمپئو در روز پایان مهلت یک‌ساله مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی و تصویب پالرمو، در صفحه شخصی توئیتر خود گفت: «اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پایبندی به استاندارد‌های ضد‌پولشویی جدی بود، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون [مقابله با]تأمین مالی تروریسم را فوراً تصویب می‌کرد».

پمپئو چند ماه پیش نیز خواستار تصویب فوری و بدون حق شرط لوایح مرتبط با FATF یعنی لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT از سوی ایران شده بود. این اولین بار بود که وزارت امور خارجه امریکا به صورت رسمی خواستار تصویب لوایح مرتبط با FATF توسط ایران شده است. تاکنون چندین بار مقامات وزارت خزانه‌داری امریکا بر ضرورت اجرای درخواست‌های FATF به‌خصوص تصویب لوایح مذکور توسط ایران تأکید کرده بودند. اصرار امریکا مبنی بر اینکه ایران «بدون تأخیر» و «بدون حق شرط» به دو کنوانسیون پالرمو و CFT بپیوندد، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی ویژه آن برای افزایش فشار بر ایران از طریق این کنوانسیون‌ها است. در کنوانسیون پالرمو، تعهداتی به کشور‌های عضو، تحمیل شده است که عمده آن در جرم‌انگاری پولشویی، خلاصه می‌شود. در خصوص پولشویی نیز، ذکر شده است که پولشویی به معنای شست و شو و پاکسازی عواید هر نوع جرم و اقدام خلاف قانونی است. از آنجا که دور زدن تحریم‌ها، خود اقدامی خلاف قانون در حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در صورت تصویب این کنوانسیون، شرکت‌ها و نهاد‌های ایرانی که می‌خواهند تحریم‌های کشور امریکا را دور زده و کالا و ارز وارد اقتصاد کشور کنند، با مشکل مواجه می‌شوند، چرا که متهم به پولشویی می‌شوند. این کنوانسیون که دی ماه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، در صورت تصویب، می‌تواند مشکلات و خسارت‌های فراوانی برای ایران به وجود بیاورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار