کد خبر: 972825
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
رئیس‌جمهور ترکیه عصر دیروز شروع عملیات نظامی در شمال سوریه را اعلام کرد و جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه مواضع کرد‌ها را در شمال سوریه هدف قرار دادند. کرد‌ها برای مقابله با عملیات ترکیه بسیج عمومی اعلام کرده‌اند و دیروز گفتند که آنکارا به هیچ کدام از اهداف خود نخواهد رسید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیروز یک بار دیگر حضور نظامی امریکا در غرب آسیا را نادرست خواند و گفت «جنگ‌های بی‌پایان احمقانه» امریکا رو به اتمام است. ترامپ در توئیتر نوشت: «این جنگ برای صد‌ها سال بین گروه‌های مختلف در جریان بوده است. ایالات متحده امریکا هرگز نباید در خاورمیانه می‌بود.» تصاویر جدیدی که راشاتودی از پایگاه نظامی امریکا در شمال سوریه درست در چند کیلومتری از مرز ترکیه منتشر کرده نشان می‌دهد این پایگاه به طور کامل تخلیه شده و نیرو‌های کرد که در انتظار حملات جدید ترکیه هستند، نگهبانی از این تأسیسات خالی را برعهده گرفته‌اند. با این حال یک سخنگوی پنتاگون دیروز مجدداً گفت که تمام کاری که امریکا انجام داده، جابه‌جایی نیرو‌ها در شمال سوریه است نه تخلیه نیروها. او گفته است: «متأسفانه ترکیه تصمیم گرفته است یکجانبه عمل کند. در نتیجه، ما نیرو‌های امریکا در شمال سوریه را از مسیر هجوم احتمالی ترکیه انتقال داده‌ایم. ما در حال حاضر هیچ تغییری در میزان حضور خود در سوریه ایجاد نکرده‌ایم.» در حالی که موج انتقادات از تصمیم ترکیه ادامه دارد، عصر دیروز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهورترکیه، شروع عملیات در شمال سوریه را اعلام کرد. اردوغان در صفحه رسمی خود در توئیتر این عملیات را «چشمه صلح» خواند و نوشت: «نیرو‌های مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های «پ. ک. ک» و ی. پ. گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. مأموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز‌های جنوبی خود است.» همزمان، جنگنده‌های «اف ۱۶» نیروی هوایی ترکیه به پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق در شهر‌های «رأس‌العین» و «تل‌ابیض» حمله کردند. سخنگوی نیرو‌های کرد حاضر در شمال سوریه گفته که جنگنده‌های ترکیه «مناطق غیرنظامی» را در این منطقه هدف قرار می‌دهند. «کینو گابریل» سخنگوی نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) از امریکا و ائتلاف ضد داعش خواستند با اعلام منطقه پرواز ممنوع، جلوی حملات هوایی ترکیه را بگیرند.

داعش در کنار آنکارا علیه کرد‌ها
با شروع عملیات ترکیه، نهاد موسوم به «خودمختاری» کرد‌ها برای مقابله با تهدید‌های ترکیه سه روز بسیج عمومی در شمال و شرق سوریه اعلام کرد. «کینو گابریل» سخنگوی نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) در واکنش به آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت که مناطقی در «رأس‌العین» و «تل‌ابیض» هدف حملات قرار گرفته است. همزمان با آنکارا، نیرو‌های داعش نیز به پایگاه‌های «قسد» در رقه حمله کرده است. به گزارش کردپرس، مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در بیانیه خود با اعلام بسیج عمومی در مقابل حمله احتمالی ارتش ترکیه به شرق فرات عنوان کرد: «با افزایش آماده‌سازی‌های نیرو‌های ارتش ترکیه و نیرو‌های موسوم به ارتش آزاد سوریه به عنوان نیرو‌های مزدور ارتش ترکیه و افزایش تهدید آغاز حمله نظامی، مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در برابر هرگونه اقدام احتمالی در تمام شهر‌های تحت کنترل خود به مدت سه روز اعلام بسیج عمومی می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری هاوارنیوز در این بیانیه آمده است: «در این راستا به تمام مردم، مقامات، نهاد‌ها و سازمان‌ها اعلام می‌کنیم با عمل کردن به مسئولیت تاریخی خود به سمت مرز‌ها آمده و در این لحظات تاریخی دست به مقاومت بزنید. از مردم کردستان و تمام جهان می‌خواهیم به مسئولیت خود در قبال این سرزمین و مردم آن عمل کنند.» این نهاد همچنین تأکید کرد که «سازمان ملل، امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و همه کشور‌ها و نهاد‌های تصمیم‌گیری که در سوریه تأثیر دارند، مسئولیت اخلاقی و وجدانی نسبت به وقوع هرگونه فاجعه انسانی را بر عهده دارند که به مردم ما در شمال و شرق سوریه وارد خواهد شد.» دولت اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای به ترکیه درباره پیامد‌های عملیات نظامی در شمال شرق سوریه به آنکارا هشدار داد. در این بیانیه هشدار داده شده است: اثرات پیامد‌های تشدید نظامی فراتر از مرز‌های سوریه خواهد بود که شرایط را برای بازگشت داعش ایجاد می‌کند و باعث آوارگی گسترده مردم می‌شود؛ بنابراین ضروری است که طرف‌های درگیری از جمله احزاب کرد به منظور آرام کردن اوضاع وارد گفتگو شوند. در این بیانیه تأکید شده است: منطقه کردستان عراق در مبارزات برای شکست داعش فداکاری‌های بزرگی کرده است و هم اکنون میزبان ۱/۱ میلیون آواره است که بسیاری از آن‌ها از آن درگیری فرار کرده‌اند و مسئولیت جامعه جهانی در جلوگیری از بازگشت مجدد این امر است. همچنین یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه روز چهار شنبه گفت سوریه مقاصد تجاوزکارانه نظام ترکیه و لشکرکشی نظامی در مرز‌های سوریه را محکوم می‌کند. این منبع افزود: سوریه برخی گروه‌های کردی را مسئول پیامد‌های تکیه کردن بر پروژه امریکا می‌داند که پیش‌تر بار‌ها در جریان نشست‌هایی که با آن‌ها برگزار شد، درباره خطرات این پروژه و اینکه ابزاری درخدمت سیاست‌های امریکا علیه وطن‌شان نباشند، هشدار داده بود، ولی این گروه‌ها به این هشدار‌ها توجهی نکردند و به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شدند. همچنین منابع نظامی عراق از ارسال تجهیزات این کشور به مرز‌های سوریه خبر دادند و گفتند این تجهیزات برای اتفاقات غیرمترقبه‌ای ارسال شده است که احتمال دارد به خاطر عملیات نظامی ترکیه در سوریه رخ دهد.

جامعه بین‌المللی نگران است
آنکارا همچنان تأکید دارد که عملیات در شمال سوریه برای اشغال این کشور نیست و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته که عملیات نظامی برای کمک به بازگشت آوارگان سوری به خانه‌های‌شان است. کالین در گفتگو با شبکه «سی. ان. ان» گفت: «موضوع منطقه امن دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. [اول]مرز ترکیه را امن می‌کند. دقیقاً همانطور که امریکایی‌ها به دنبال امنیت مرزی برای خودشان هستند، ما نیز باید امنیت مرزهای‌مان را تأمین کنیم و هدف دوم منطقه امن، فراهم کردن مکان‌هایی برای بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان [سوری]است.» کالین همچنین گفته [این حمله]برای تغییر چهره جمعیتی آن منطقه نیست، بلکه برای تأمین امنیت مرزی کشور است. با این حال نگرانی‌ها از عملیات ترکیه همچنان ادامه دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه شنبه روند اوضاع کنونی در شمال شرق سوریه را با اعضای دائم شورای امنیت این کشور بررسی کرد و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت که مناقشه این منطقه باید از طریق گفتگو حل شود. شورای امنیت سازمان ملل روز چهار شنبه در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خواستار خویشتنداری شد و تأکید کرد که مسئله سوریه، راه‌حل نظامی ندارد. «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا نیز دیروز از ترکیه خواست خویشتنداری نشان داده و عملیات نظامی‌اش را در شمال سوریه متوقف کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار