کد خبر: 965584
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
به دنبال تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی اعلام شد
به دلیل همزمانی عید قربان با مراسم مذهبی «تیشا بِآو» یهودیان، شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد‌الاقصی یورش بردند که در نتیجه آن، درگیری‌های شدیدی به وقوع پیوست و نیرو‌های پلیس صهیونیستی نیز با شلیک گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب نمازگزاران کردند که طی آن ده‌ها نفر زخمی شدند؛ اقدامی که واکنش تند گروه‌های مقاومت را به دنبال داشت و جهاد اسلامی طی بیانیه‌ای خواستار تشدید انتفاضه و مقاومت به عنوان تنها گزینه برای شکست اشغالگران صهیونیست شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنبش حماس هم با خط قرمز خواندن مسجدالاقصی، از فلسطینی‌ها خواست برای دفاع از این حرم شریف وارد عمل شوند.

حرم شریف مسجدالاقصی روز یک شنبه بار دیگر شاهد درگیری‌های شدیدی میان نیرو‌های امنیتی اسرائیل با فلسطینیان بود. نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از مردم فلسطین در نماز عید قربان در مسجدالاقصی شرکت کردند، اما بیش از هزار و ۷۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست تحت حراست شدید پلیس به مسجدالاقصی یورش آوردند که به درگیری با فلسطینی‌ها منجر شد. به گزارش شبکه العالم، با شروع نماز عید قربان، یگانی از نیرو‌های نظامی اشغالگران که مقابل «باب المغاربه» مستقر شده بودند، با یورش ناگهانی، راه را برای ورود مأمورانی که لباس شخصی به تن داشتند و شهرک‌نشینان مسلح باز کردند. نمازگزاران فلسطینی نیز با سر دادن شعار‌هایی بر پایبندی خود به قدس شریف و حق فلسطینی‌ها در مسجد‌الاقصی تأکید کردند. این درگیری‌ها همزمان با عید قربان و روز مذهبی تیشا بِآو (نهم ماه عبری «آو») که یهودیان آن را روزه می‌گیرند، آغاز شد. به گزارش روسیا الیوم، در جشن‌های اسلامی، مسجد‌الاقصی برای بازدید غیرمسلمانان معمولاً تعطیل است، اما امسال عید قربان با روز مذهبی نهم ماه عبری «آو» مصادف شده است و صهیونیست‌ها برای عبادت وارد صحن مسجدالاقصی شدند. از نمازگزاران در مسجد‌الاقصی خواسته شده بود پس از پایان نماز، مسجدالاقصی را ترک نکنند تا مانع از ورود غیرقانونی احتمالی شهرک‌نشینان صهیونیست به آنجا شوند، اما نظامیان رژیم اشغالگر برای متفرق کردن فلسطینی‌ها، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده، نشان می‌دهد که به دلیل حجم زیاد استفاده از گاز‌های اشک‌آور، دود غلیظی اطراف مسجدالاقصی را پوشانده است. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در این درگیری‌ها تعدادی از نمازگزاران زخمی شده‌اند، اما به تعداد دقیق زخمی‌ها اشاره‌ای نکرد. برخی گزارش‌ها از زخمی شدن ۱۴ فلسطینی حکایت دارد.
 
به گزارش المیادین، یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در شرایطی انجام گرفت که حتی بر اساس باور‌های یهودیان و دستورات کاهنان بزرگ قدیمی و فعلی و حتی قانونی که پس از اشغال فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی تصویب شد، ورود بهودیان به این مکان ممنوع است، اما صهیونیست‌ها به بهانه سالگرد تخریب معبد هیکل سلیمان از چند روز قبل و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی آشکارا مسلمانان را تهدید کرده و از کشتار بی‌رحمانه آن‌ها دم زده بودند. یهودیان در قدس شرقی اجازه عبادت یا نماز خواندن را ندارند و تنها می‌توانند به بازدید از این مسجد بپردازند. به گزارش الجزیره، این مکان همواره محل حساسیت زیاد از نظر مسلمانان و فلسطینیان بوده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی حضور آریل شارون، رهبر وقت اپوزیسیون اسرائیل در این مکان به «انتفاضه الاقصی» منجر شد که سال‌ها ادامه یافت و فصلی به شدت خونین در مناسبات طرفین بود.

از سوی دیگر بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، یک جوان ۲۶ ساله فلسطینی به ضرب گلوله نیرو‌های ارتش اسرائیل در نزدیکی حصار امنیتی این کشور با نوار غزه کشته شد. ارتش اسرائیل مدعی شده است که نیرو‌های این کشور در واکنش به حمله یک «تروریست مسلح» و با هدف دفاع از مرز این کشور اقدام به شلیک گلوله کرده‌اند.

واکنش‌های مقاومت
تعرض صهیونیست‌ها به صحن مسجدالاقصی در روز عید قربان، واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی را در پی داشته است. به گزارش روزنامه فلسطین الیوم، جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز یک شنبه در بیانیه‌ای خواستار تشدید انتفاضه و مقاومت علیه اشغالگری به عنوان تنها گزینه برای پایان دادن به زورگویی این رژیم و واکنش به اقدامات تروریستی و تجاوز‌های آن شد. جهاد اسلامی در این بیانیه خواستار نشست فوری گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین برای تدوین یک استراتژی به منظور مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت ملت فلسطین و اهالی قدس اشغالی شد. این جنبش در بیانیه مطبوعاتی تأکید کرد که اقدامات اشغالگران با واکنش فلسطینی‌ها مواجه خواهد شد و ملت مقاوم فلسطینی هرگز در برابر این دشمن که به دنبال اشغال سرزمین و مقدسات است سستی نخواهد ورزید. جنبش حماس هم به اشغالگران صهیونیست هشدار داد که مسجدالاقصی خط قرمز بوده و ملت فلسطین در حمایت از آن سستی نخواهد کرد. حماس در بیانیه مطبوعاتی تأکید کرد: «جنون اشغالگران که به دنبال هتک حرمت مسجدالاقصی هستند علیه آن‌ها باز خواهد گشت و رژیم صهیونیستی مسئول این تجاوز آشکار است که به انفجار اوضاع منجر خواهد شد.» جنبش حماس از همه ملت فلسطین خواست که برای مقابله با صهیونیست‌ها خود را به شهر قدس برسانند.

واکنش‌های جهانی
علاوه بر گروه‌های مقاومت فلسطین، جهان اسلام به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی واکنش نشان داده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اتحادیه عرب دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعرض و یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان بیانگر سیاست رژیم صهیونیستی در خصوص یهودی‌سازی مسجدالاقصی و کاهش مظاهر اسلامی در این مسجد حتی در روز‌های مبارکی است که در آن نماز عید برگزار می‌شود». سلمان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز مخالفت خود را با اینگونه اقدامات بیهوده، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه صهیونیست‌ها در نخستین روز عید قربان و نیز تداوم نقض‌ها و تجاوزات آشکار صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی که آخرین آن یورش نیرو‌های اسرائیلی به سمت نمازگزاران در داخل این مسجد بود، اعلام کرد. یک مسئول در وزارت خارجه عربستان یورش ارتش رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران در روز عید قربان را محکوم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار