کد خبر: 961753
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
امارات پس از شکست در یمن با اعزام هیئتی به تهران از ایران خواسته است زمینه خروج آبرومندانه امارات را از یمن فراهم کند که نتیجه‌ای جز ناکامی نداشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  روزنامه الاخبار لبنان روز پنج‌شنبه نوشت که به نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه «آتش به داخل خانه‌های‌شان رسیده» تصمیمی راهبردی گرفته‌اند و برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند. به نوشته الاخبار یک هیئت بلندپایه اماراتی چند هفته پیش به تهران سفر کرده و به مسئولان ایرانی پیشنهادی ارائه کرده است تا امارات نیز در مقابل این پیشنهاد، از مخصمه یمن خارج شود. الاخبار افزود: چند هفته پیش و در پی وقوع چند انفجار در بندر الفجیره و آسیب دیدن چند کشتی تجاری و نفتکش، یک هیئت بلندپایه اماراتی به ایران آمد. مقامات تهران به اماراتی‌ها گفتند: ما با شما دیگر حرفی نداریم، چون شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشته‌اید. الاخبار فاش کرد اماراتی‌ها از روسیه خواسته‌اند میانجیگری و ایران را متقاعد کند، اما پاسخ ایران همان پاسخ قبلی بوده است. الاخبار نوشت ابوظبی به حمله امریکا به ایران امیدوار بود، اما متقاعد شده است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا چنین کاری نخواهد کرد، در نتیجه امارات، یافتن یک راهبرد برای خروج از مخمصه یمن را با عنوان راهبرد صلح آغاز کرده است. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز با اعلام این خبر افزود، رسانه‌ها اعلام کردند هیئت اماراتی پیشنهاد‌هایی شامل آمادگی این کشور برای گشودن مرحله‌ای جدید در روابط با ایران و همکاری مشترک برای تأمین امنیت گذرگاه‌های دریایی برای تضمین ادامه صادرات نفت از طریق آب‌های خلیج (فارس) ارائه کرده‌اند و همچنین علائمی دال بر (آمادگی این کشور) برای عقب‌نشینی از یمن نشان داد.
هیئت اماراتی همچنین به طرف ایرانی اعلام کرد دولت ابوظبی هیچ رابطه‌ای با اتهامات مطرح شده علیه ایران در خصوص دست داشتن در انفجار نفتکش‌ها در بندر الفجیره ندارد و تأکید کرد تحقیقات هنوز به نتایجی که دال بر متهم شدن ایران به دست داشتن در این حادثه باشد، نرسیده است. هیئت اماراتی ضمن تأیید وجود اختلافات بین دو کشور تأکید کرده که ابوظبی خواستار تنش بین دو کشور نیست.
روز دو شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول اماراتی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد که «ابوظبی قصد دارد راهبرد خود در یمن را از جنگ به صلح تغییر دهد» و از این رو نیرو‌های اماراتی بنا بر دلایل راهبردی از الحدیده و دیگر مناطق یمن خارج می‌شوند.
با این حال مواضع اعلانی اماراتی‌ها به گونه‌ای است که می‌خواهند این عقب‌نشینی امری برنامه‌ریزی شده از مدت‌ها قبل و در نتیجه موفقیت‌های‌شان نشان دهند. یک مسئول ارشد اماراتی درباره گام روز‌های اخیر کشورش گفت: هیچ نگرانی درباره وقوع خلأ در یمن وجود ندارد، زیرا ما ۹۰ هزار سرباز یمنی را آموزش داده‌ایم و این یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در یمن است. امارات می‌گوید، همچنان به تعهدات خود در قبال ائتلاف و دولت مستعفی یمن پایبند است.
این مسئول که نخواست نامش فاش شود، گفت: تصمیم کاهش نیرو‌ها یک تصمیم یکباره نبوده بلکه با هماهنگی با ریاض بررسی شده است.

روایت نیویورک‌تایمز از دلسردی سعودی
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی، اقدام امارات را ضربه به تلاش‌های عربستان سعودی در یمن دانسته و نوشته است که سعودی‌ها از این اقدام ابوظبی به شدت دلسرد و نا امید شده‌اند. در این گزارش آمده است که امارات در طول چهار سال گذشته نقش حیاتی در جنگ یمن داشته و هزینه نظامی و مالی بسیاری متحمل شده است. همچنین تاکنون هزاران نیرو به یمن اعزام و عملیات‌های بسیاری را فرماندهی کرده است و آن‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر توانایی حضور بیش از این در این جنگ را ندارند. نیویورک‌تایمز افزود: «امارات نیروهایش را به سرعت از یمن خارج می‌کند و بدین گونه به صورت دیرهنگام اعتراف کرد در جنگی که تاکنون هزاران نفر کشته شده و یک فاجعه بزرگ رخ داده، امکان پیروزی ندارد.»
در هفته‌های گذشته اماراتی‌ها مدعی بودند که می‌خواهند به صورت مرحله‌ای و جزئی نیرو‌های خود را که تا چند سال پیش ۵ هزار نفر بودند از یمن خارج کنند، اما دیپلمات‌های غربی و عربی به نیویورک‌تایمز گفتند که امارات به این اقدام سرعت بخشیده و به طور قابل ملاحظه‌ای تعداد نیرو‌های خود را از یمن کاهش داده است. طبق این گزارش این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزینه‌های جنگ یمن بسیار برای امارات بالا رفت و این کشور تصمیم گرفت به رغم عصبانیت سعودی‌ها از یمن خارج شود. در یک ماه گذشته اماراتی‌ها به طور تقریبی ۸۰درصد حضور خود در بندر الحدیده را کاهش داده‌اند؛ همان بندری که سال گذشته تلاش داشتند بر آن مسلط شوند و به گفته چهار منبع نزدیک به امارات، این کشور بالگرد‌ها و سلاح‌های سنگین خود را از الحدیده خارج کرده است، به طوری که دیگر بعید است عملیات نظامی جدیدی در این منطقه انجام دهد.
پایگاه خبری القدس‌العربی نیز نوشته است که اخیراً «مایک هندماچ» ژنرال بازنشسته استرالیایی که فرماندهی گارد امارات را بر عهده دارد در دیدار با مسئولان غربی گفته است که یمن به یک باتلاق تبدیل شده و حوثی‌ها «ویت‌کنگ» یمن هستند. «مایک استیفنز» پژوهشگر اندیشکده سلطنتی لندن نیز به نیویورک‌تایمز گفت: «عقب‌نشینی امارات از یمن چشمان سعودی‌ها را به روی اینکه این جنگ شکست خورده است، باز کرد و نشان داد که دو بازیگر اصلی در یمن یعنی امارات و عربستان سعودی نظر مشترکی در خصوص اینکه چگونه می‌توان در یمن به پیروزی رسید ندارند.» طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی نیز اعتقاد دارند سعودی‌ها پس از اینکه تلاش کردند امارات را از تصمیم خود منصرف کنند، از اقدام ابوظبی ناامید شده‌اند، اما در مقابل اماراتی‌ها نیز نخواسته‌اند خروج از یمن را به طور رسمی و علنی اعلام کنند تا بیش از این خشم سعودی‌ها را موجب نشوند. «مایک نایتس» تحلیلگر پژوهشکده «واشنگتن» نیز اعتقاد دارد، اماراتی‌ها مانع اصلی در مقابل حوثی‌های یمن بودند و اکنون با خروج این کشور، عاملی که نیرو‌های ائتلاف سعودی را به یکدیگر مرتبط می‌کرد از بین می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار