کد خبر: 960839
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
پرچم امریکا روز چهارم جولای به آتش کشیده شد
روز چهارم جولای روز استقلال امریکا، امسال به صحنه درگیری مخالفان و موافقان دونالد ترامپ و به آتش کشیدن پرچم این کشور تبدیل شد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد شمار امریکایی‌هایی که به کشورشان افتخار می‌کنند به پایین‌ترین حد خود طی نزدیک به دو دهه گذشته رسیده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چهارم جولای، روز استقلال امریکا همه ساله در واشنگتن و دیگر شهر‌های امریکا با مراسم آتش‌بازی و نورافشانی گرامی داشته می‌شود، ولی روز استقلال امسال تا حد زیادی با سال‌های قبل متفاوت بود، تفاوتی که منتقدان دونالد ترامپ، برخورد‌های سیاسی او را ریشه آن می‌دانند. ترامپ روز پنج شنبه در توئیتر نوشت که مراسم جشن استقلال امسال یکی از بهترین مراسم گرامیداشت در تاریخ امریکا خواهد بود. او در توئیتر نوشت که «رژه چهارم جولای قرار است نمایشی باشد که تا عمر دارید به یاد داشته باشید.» برخلاف سال‌های قبل، ترامپ امسال خواستار برگزاری رژه نظامی در پایتخت و نمایش ادوات زرهی شد، به همین خاطر ارتش امریکا مجبور شد به ساکنان واشنگتن اطلاع بدهد که اگر در خیابان‌های پایتخت تانک دیدند، وحشت نکنند. با وجود درخواست ترامپ برای رژه ادوات زرهی در پایتخت، نگرانی شهرداری واشنگتن از آسیب دیدن سطح خیابان‌ها باعث شد تنها دو تانک ۷۰ تنی آبرامز در برابر جایگاه قرار بگیرد. به جز تانک‌ها، جت‌های ارتش امریکا نیز بر فراز محل مراسم پرواز کردند؛ موضوعی که باعث شد فرودگاه واشنگتن به مدت دو ساعت تعطیل شود. همه این تحولات باعث شد مخالفان ترامپ، او را متهم به این کنند که می‌خواهد در آستانه رقابت‌های انتخاباتی از نیرو‌های مسلح بهره‌برداری سیاسی کند.

ترامپ: فقط پول سوخت می‌ماند!
ماجرا، اما به همین جا ختم نشد. منتقدان تخمین زده‌اند که مراسم ۵/۲ میلیون دلار هزینه دارد و بخش خدمات پارک ملی امریکا گفته بود این پول می‌تواند صرف بهبود فضای سبز و پارک‌ها در سراسر امریکا شود، ولی رئیس‌جمهور امریکا به شهروندان اطمینان داد که هزینه این رژه در قبال آنچه به دست می‌آورند ناچیز خواهد بود. او در توئیتی نوشت: «هواپیما را که داریم. خلبان‌ها را هم داریم. فرودگاه هم که همین جاست. فقط می‌ماند پول سوخت.» با این حال، یکی از سناتور‌های ایالت هاوایی در توئیتر نوشته که این مراسم «اتلاف بخش عمده‌ای از منابع» است. او نوشته که «اهدای بلیت به حامیان مالی حزب و آوردن تانک به خیابان‌ها میهن‌دوستانه نیست.» مجموع تحولات باعث شد که دعوا‌های سیاسی به شکل کم‌سابقه‌ای به روز ملی امسال تزریق شود. این مراسم عصر پنج شنبه به وقت امریکا (بامداد جمعه به وقت تهران) در حالی برگزار شد که برخی از تماشاچیان از دیدن ادوات نظامی به وجد آمده بودند، ولی منتقدان، به دلیل سوء استفاده ترامپ از این مراسم به نفع خود انتقاد کردند. کار به جایی کشید که گروهی از مخالفان ترامپ، کمی دورتر از محل سخنرانی او یک تظاهرات پرحاشیه برگزار کردند. بر اساس گزارش یورونیوز، در این تظاهرات جوئی جانسون، از حزب کمونیست انقلابی با اعتراض به عملکرد ترامپ گفت که می‌خواهد با مردم دنیا صحبت کند. او گفت: «مردم دنیا باید بدانند که در داخل مرز‌های امریکا هم کسانی هستند که در کنار مردم جهان ایستاده‌اند.» جانسون در ادامه، یک پرچم امریکا را به آتش کشید و معترضان همراه او شعار «امریکا هرگز بزرگ نبوده است» را سر دادند. معترضان همچنین شعار‌هایی علیه ترامپ سر دادند و میان هواداران رئیس‌جمهور امریکا با معترضان درگیری به وجود آمد. پلیس امریکا اعلام کرده که سه نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است. معترضان همچنین در این مراسم بادکنک «بچه ترامپ» را در واشنگتن به هوا فرستادند.

امریکا دارد دو شقه می‌شود
ترامپ ساعت شش و نیم عصر به وقت محلی سخنرانی خود را آغاز کرد تا اولین رئیس‌جمهوری باشد که بعد از ۷۰ سال در مراسم روز استقلال صحبت می‌کند. او از پشت شیشه ضدگلوله‌ای که قطرات باران سطح آن را تار کرده بود، با مردم صحبت می‌کرد و تلاش کرد در این سخنرانی از میهن‌پرستی خود و توان و تاریخچه نظامی امریکا صحبت کند. ترامپ در این مراسم در سخنانی از «مردان و زنان شجاع» نیرو‌های مسلح این کشور تقدیر کرد و در حالی که در برابر بنای یادبود آبراهام لینکلن سخنرانی می‌کرد، گفت ما تاریخ‌مان، مردم‌مان و قهرمانان‌مان که شجاعانه از پرچم کشورمان دفاع کردند را گرامی می‌داریم. او ملت امریکا را قدرتمندتر از هر زمان دیگری در تاریخ دانست و افزود: «تا زمانی که ما تاریخ بزرگ‌مان را به یاد داشته باشیم و تا هنگامی که نبرد برای آینده بهتر را متوقف نکرده باشیم، آن وقت چیزغیرممکنی برای امریکا وجود ندارد و آینده متعلق به امریکا است.» مدئا بنجامین از فعالان شرکت‌کننده در این تجمع و از بنیانگذاران گروه کد صورتی گفت «ما اینجا آمده‌ایم که تلاش‌های ترامپ برای سیاسی‌کاری و نظامی کردن مراسم چهارم ژوئیه را محکوم کنیم؛ مراسمی که باید ما در کنار هم در کنار باربیکیو، برگرخوری، پیک‌نیک، جشن و آتش بازی بگذرانیم، ولی وی این مراسم را به چیزی بسیار تفرقه انگیز تبدیل کرده است.» نظرسنجی چند روز قبل گالوپ نشان داده که شمار امریکایی‌هایی که به امریکایی بودن‌شان «بسیار افتخار» می‌کنند، به ۴۵ درصد رسیده که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. بنابر این نظرسنجی، میزان افتخار به امریکایی بودن در میان دموکرات‌ها به سطح نازل ۲۲ درصد رسیده است که قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید دو برابر این میزان بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار