کد خبر: 960226
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
دونالد ترامپ قبل از این در مورد کره‌شمالی سنت‌شکنی کرده بود و برخلاف رسم رؤسای جمهوری پیشین امریکا، حاضر شد تا دو بار با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دیدار کند، اما حالا او گام را فراتر از این گذاشته و سنت‌شکنی بزرگ‌تری انجام داده است. او کمی بعد از نشست گروه ۲۰ در شهر اوزاکای ژاپن به کره جنوبی آمد و ناگهان اعلام کرد که حاضر است با جونگ اون در منطقه غیرنظامی شده واقع در مرز دو کره دیدار کند. این اتفاق افتاد و او به آنجا رفت تا نه تنها برای سومین بار با رهبر کره شمالی دیدار کند بلکه نخستین رئیس‌جمهور امریکا باشد که از مرز گذشته و چندقدمی در خاک کره‌شمالی بزند. جالب اینجاست که قرار بود این ماجرا در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی انجام شود، اما رهبر کره شمالی تأخیر کرد تا نشان بدهد این ترامپ بوده که منتظر او مانده است.
این دیدار از جنبه زمانبندی و روال عادی برنامه‌ریزی برای دیدار مقامات عالی‌رتبه کشور‌ها هم بی‌سابقه است تا چه برسد به برنامه کاری رئیس‌جمهور امریکا. در واقع، دیدار ترامپ با جونگ اون در طی ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی شد، به این نحو که ترامپ سحرگاه روز شنبه ۲۹ ژوئن با انتشار یک پیام توئیتری از تمایل خود برای انجام دیداری با جونگ اون در مرز غیرنظامی بین دو کره گفت و ۲۴ ساعت بعد، او در مرز منتظر آمدن جونگ اون بود. درست است که خبر نامه‌نگاری‌های این دو در چند هفته قبل تا اندازه‌ای زمینه‌ساز این دیدار بود، اما هم جونگ اون نامه ترامپ را «فوق‌العاده» و «جالب» توصیف کرده بود و هم پیش از آن، ترامپ نامه او را «بسیار شخصی، مهربانانه و صمیمانه» خوانده بود. با وجود این، انتظار نمی‌رفت که به این زودی دیداری بین دو طرف اتفاق بیفتد. دیدار قبل بین این دو در شهر هانوی ویتنام آنقدر سریع و بی‌نتیجه پایان یافت که به نوعی روند مذاکره بین دو طرف را به بن‌بست کشانده بود و بعد هم کره‌شمالی نه تنها امریکا را متهم به «باج‌گیری» و «سرسختی» در مذاکرات کرد، بلکه شروطی هم مثل عدم حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در روند مذاکرات گذاشت و هم اینکه دوباره برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفت.
حالا ترامپ با این حرکت غیرمنتظره و البته کاملاً غیرمتعارف سعی دارد تا قدمی برای از بین رفتن بن‌بست موجود بردارد و روند مذاکرات را دوباره از سر بگیرد. با وجود این، نکته روشن و مسلم این است که اصل مشکل همچنان پابرجاست و چنانکه مون چانگ، مشاور ویژه امنیت ملی و امور خارجه رئیس‌جمهور کره جنوبی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور، همچنان به کره‌شمالی می‌گویند تا زمانی که خلع تسلیحات اتمی به طور کامل انجام نشود، هیچ کاهش تحریمی در کار نخواهد بود. خود ترامپ هم در دیدارش با جونگ اون این موضع را تأیید کرده که «تحریم‌ها می‌مانند» و با این حرف نشان داده که با وجود آمدنش به منطقه غیرنظامی بین دو کره و دیدار غیرمنتظره‌اش با جونگ اون، امریکا بر سر باج‌گیری خود هست. در واقع او نیاز دارد تا نمایش دیگری به راه بیندازد، چراکه در منطقه‌ای بسیار دور از شبه‌جزیره کره دستش خالی مانده است. او بیش از یک ماه است که فرمول فشار و مذاکره را در خلیج فارس علیه ایران به کار برده و همانند دو سال قبل در شبه‌جزیره کره، اینجا هم جنگنده، بمب‌افکن و ناو هواپیما‌بر فرستاده تا همراه با سنگین‌ترین تحریم‌ها، مقامات ایران را مجبور به مذاکره کند. او در اینجا نه تنها از فرمول خود نتیجه‌ای نگرفته، بلکه بنا بر ارزیابی بسیاری از تحلیلگران نتیجه برعکس هم گرفته است. سباستین رابلین در تارنمای نشنال اینترست می‌نویسد: با وجود اینکه تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن خسارات مورد انتظار را وارد کرده، اما رهبران ایران را فقط عصبانی کرده و باعث نشده تا آن‌ها مرعوب تحریم‌ها شوند. ترامپ با این وضعیت و ترس از جنگ در خاورمیانه تا اندازه زیادی ناامید از دیدار با مقامات ایران و داشتن یک شو نمایشی با آن‌ها شده، به همین جهت نیز به خانه قبل برگشته و حتی حاضر است منتظر جونگ اون بماند تا دست‌کم نمایش تلویزیونی خودش را داشته باشد. این ناامیدی او از ملاقات با ایران نمی‌تواند لزوماً به معنای کاستن فشار و تهدید در خلیج فارس باشد، اما به این معناست که فهمیده با نمایش دادن ماشین جنگی امریکا نمی‌تواند رهبران ایران را به یک نمایش تلویزیونی بکشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار