کد خبر: 954134
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
«ایران به‌زودی تصمیمات جدیدی را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه امریکا و اقدامات خصمانه آن عملیاتی خواهد کرد.» این خبر روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری و رسانه‌ای داشت. گرچه از جزئیات آن خبری برای انتشار عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت، اما براساس برخی اخبار غیر رسمی واکنش ایران اگرچه در چارچوب برجام، اما کاملاً متفاوت با رفتار‌های دو سال اخیر است و می‌تواند سرآغازی برای پاسخ عزتمندانه‌تر ایران به طرف اروپایی و امریکایی برجام باشد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: گفته می‌شود فردا چهارشنبه و در سالگرد خروج یکجانبه امریکا از برجام، دکتر روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تصمیمات جدید جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدامات خصمانه آن را اعلام خواهد کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که امریکا علاوه بر لغو معافیت‌های خریداران نفت، می‌خواهد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کند. براساس تصمیم جدید جمهوری اسلامی ایران چنانچه تحریم‌های نفتی و بانکی ظرف ساعات آینده لغو نشود، این اقدامات ویژه در چارچوب مفاد برجام با قاطعیت اجرا خواهد شد. گفته شده مقامات اتحادیه اروپا نیز که در یک سال گذشته فقط به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند، غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

کاهش تعهدات بخشی از اقدامات ایران
برخی خبرگزاری‌ها نیز روز گذشته به نقل از یک منبع آگاه نوشتند: چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور کشورمان یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام توضیحاتی را ارائه خواهد کرد.
این منبع آگاه ادامه داد: برنامه‌های پیش‌بینی شده ایران در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.
کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج امریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشور‌های اروپایی در اجرای تعهداتشان است. این مقام خاطرنشان کرد: مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

ایران چه می‌کند
گفته می‌شود براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، جمهوری اسلامی ایران تعهدات هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد.
آغاز غنی‌سازی ۶۷ /۳ درصدی در فردو، نصب سانتریفیوژ‌های IR۲M و IR۴ در نطنز، تولید و انبار آب‌سنگین بیش از ۱۳۰ تن، فک پلمب از قرص‌های سوخت رآکتور قبلی اراک و توقف اجرای پروتکل الحاقی از جزئیات تصمیمی است که قرار است اعلام شود.
جمهوری اسلامی ایران در این بخش از تصمیم خود اقدامات خود را ذیل «کاهش تعهدات» تعریف می‌کند و مراحل بعدی ایران به رفتار طرف‌های غربی در عمل به تعهدات برجامی آن‌ها ارتباط خواهد داشت.
همانطور که اشاره شد تصمیم ایران گرچه به معنای خروج از برجام در شرایط کنونی نیست، اما می‌تواند به مثابه روشن کردن کبریت آتش زدن برجام باشد. اقدامی که ارتباط مستقیم با رفتار متقابل طرف‌های غربی در قبال برجام دارد.

تحریم‌های تازه امریکا
اما دولت امریکا شنبه گذشته بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مشمول تحریم قرار داد. بر اساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه امریکا قرار گرفت، «مایک پامپئو» وزیر خارجه امریکا مدعی شد که این تصمیم با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای» اتخاذ شده است.
در بخشی از این بیانیه در توضیح محدودیت‌های تازه علیه برنامه هسته‌ای ایران آمده است: «از روز ۴ می (شنبه)، کمک به گسترش نیروگاه هسته‌ای بوشهر فراتر از واحد رآکتوری کنونی، می‌تواند تحریم‌پذیر باشد. علاوه بر این، فعالیت‌ها برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی هم می‌تواند تحریم‌پذیر باشد. ایران باید تمام فعالیت‌های حساس اشاعه‌ای، از جمله غنی‌سازی را متوقف و ما اقداماتی را که از ادامه غنی‌سازی حمایت کند نخواهیم پذیرفت.»
کاخ سفید دوشنبه دوم اردیبهشت ماه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه می‌به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند و هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام شد. این اقدام امریکا در همان روز واکنش سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت: «با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.» وی افزود: «با این حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهاد‌های ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.»
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: «نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.» نوامبر سال گذشته، وزارت خارجه امریکا معافیت‌های ۱۸۰ روزه‌ای را به هشت کشور خریدار نفت و میعانات ایران شامل ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان، یونان، ژاپن، چین و هند ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیراز نفت ایران باشند. این مهلت دوم می ۲۰۱۹ پایان یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار