کد خبر: 953965
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
وزیر آموزش‌و‌پرورش به‌رغم اذعان چندباره به اجرای سند تحول و مخالفت چندین باره و علنی با اسناد خارجی، ولی با نادیده‌گرفتن حقایق اجرای پیدا و پنهان بند‌هایی از سند ۲۰۳۰ در آموزش‌و‌پرورش، از تریبون نماز جمعه استفاده کرد تا با اطمینان مدعی نظارت کامل بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ شود. این در حالی است که علت تکرار هشدار‌های رهبری و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت وجود اطلاعاتی در مورد اجرای محتویات سند ۲۰۳۰ است.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: دنبال‌کردن برنامه‌های برابری جنسیتی با عنوان تغییر‌یافته عدالت جنسیتی در اداره کل زنان آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف در مدارس کشور، استفاده از روش‌های تربیتی غربی به جای استفاده از روش‌های تربیتی ایرانی - اسلامی مثل روش مونته‌سوری یا رجیو امیلیا و استفاده از مشاوران خارجی در اجرای برخی برنامه‌های مدارس، از مصادیق و بستر‌های اجرای سند ۲۰۳۰ در فرآیند تعلیم و تربیت کشورمان و بر خلاف خواست آقای وزیر است که ظاهراً آقای بطحایی از آن‌ها بی‌اطلاع است که مدام به اجرا نشدن ۲۰۳۰ تأکید می‌کند.

آموزش‌و‌پرورش بعد از دیدار چهارشنبه گذشته فرهنگیان با رهبر انقلاب از تمام فرصت‌های رسانه‌ای برای تبرئه خود از فهرست مطالبات و تذکرات از این دستگاه استفاده کرد. چه تریبون نماز جمعه که به وزیر فرصت کلی‌گویی درباره ۲۰۳۰ را داد و چه مجال دیدار شنبه گذشته فرهنگیان با رئیس‌جمهور که صرف دستاوردسازی یا دستاوردنشانی برای آموزش‌و‌پرورش شد. بطحایی در حالی با اطمینان از نظارت کامل بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ در نمازجمعه خبر داد که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با فرهنگیان از اجرای پیدا و پنهان بند‌های این سند در آموزش‌و‌پرورش اظهار اطلاع کردند و نسبت به آن هشدار دادند. علاوه بر اینکه مصادیق مورد اشاره این سند در حوزه اجرا را در گزارش‌های رسانه‌ای نادیده گرفت.
در این بین تفاوت دیدار فرهنگیان با دیدار رئیس‌جمهور و گزارش‌هایی که بطحایی در این دو دیدار مطرح کردند، در این است که رئیس‌جمهور گزارش‌های وزیرش را می‌پذیرد و به استناد به آن‌ها از عملکرد دولتش در حوزه آموزش‌و‌پرورش دفاع می‌کند. مضاف بر اینکه روی صرفه‌جویی در اداره آموزش‌و‌پرورش وعده داده شد که از سوی بطحایی نیز حساب کرده و در این راستا برخی تخلفات احتمالی را نادیده می‌گیرد.
اما رهبر انقلاب با حساسیت روند تعلیم و تربیت در کشور را دنبال می‌کنند و در این راستا به گزارش‌های رسیده از آموزش‌و‌پرورش اکتفا نمی‌کنند.

پوست‌اندازی مهارتی ۲۰۳۰
سیدمحمد بطحایی جمعه‌گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: بنده اعلام می‌کنم که برعدم اجرای سند ۲۰۳۰ نظارت کامل داریم، اما خودش دیروز در دیدار با فرهنگیان به یکی از مصادیق اجرای ۲۰۳۰ اشاره و عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری ۵ هزار مدرسه متوسطه اول و برای ۱۵۰ هزار دانش آموز این دوره‌های کوتاه مهارتی اجرا می‌شود.
در گفته‌های وزیر آموزش‌و‌پرورش مشخص نشده است که دوره‌های کوتاه مهارتی شامل چه نکاتی می‌شود، اما پیش‌تر زمینه نفوذ از این طریق گزارش شده بود. آموزش مهارت‌های زندگی یاد شده از طریق یونیسف که کارچاق‌کن‌هایی در بدنه دستگاه تعلیم و تربیت دارد. تحرکات این سازمان جهانی با عناصر نمک‌گیر خود در داخل به سفر‌های بی‌سر و صدای برخی از مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش در ماه‌های اخیر به تعدادی از کشور‌های اروپایی و آسیایی منجر شده است. اطلاعات به دست آمده از جزئیات این سفر‌ها نشان می‌دهد، اگرچه تحت عنوان همکاری‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات مالی اداره مدارس انجام می‌شوند، اما در راستای تحقق اهداف دهکده جهانی هستند. گفتنی است هزینه سفر خارجی مدیران مزبور از سوی یونیسف به عهده گرفته شده است.
سند ۲۰۳۰ بار مالی و منافع کثیری برای مطرح‌کنندگان آن داشته است. بنابراین ملغی‌شدن اجرای آن از سوی کشورمان محاسبات آن‌ها را بر هم زده است. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد برخی تحرکات صورت گرفته برای بازنشانی اهداف این سند در برنامه‌های آموزشی و تربیتی کشور با نام مبدل در جریان است. آموزش مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف! به دانش‌آموزان ایرانی از آن جمله است.

مصداق از این روشن‌تر؟!
براساس این گزارش منبع این آموزش‌ها کتاب یادگیری گنج‌درون و مدل‌دلورز است که یک مدل آموزش مهارت‌های زندگی جهانی است. علاوه بر این مبنای این آموزش‌ها فلسفه واحدی از جهان بشری و انسان است که از سوی نظام برنامه‌ریزی جهانی تدوین و منتشر شده است.
حالا به این مصداق آموزش به شیوه مونته‌سوری یا رجیو امیلیا را نیز اضافه کنید که در حال حاضر در برخی مدارس غیردولتی تهران و استان البرز اجرا می‌شود و منطبق با اهداف سند ۲۰۳۰ است. شیوه‌ای که مبتنی بر جدایی ایدئولوژی از آموزش است و بر حسب آشنایی با طبیعت آموزش داده می‌شود. تحرکات سفارتخانه کشور‌های اروپایی مانند فنلاند و فرانسه در اعزام مشاور آموزشی به مدارس داوطلب که استاندارد‌های جهانی شدن در حوزه آموزش را در این مدارس اعمال می‌کنند که نمونه این مدارس در تهران و اصفهان هستند. علاوه بر این اعلام برابری جنسیتی با نام مستعار عدالت جنسیتی و کلیدواژه توانمندی زنان به عنوان اولویت اداره کل امور زنان آموزش‌و‌پرورش مصداق دیگری از جاگیرشدن اهداف ۲۰۳۰ در دستگاه تعلیم و تربیت است.

سوادفروشی در طرح خرید خدمت
وزیر آموزش‌و‌پرورش در جای دیگری از سخنانش با اشاره و دفاع به طرح خرید خدمات آموزشی متذکر شد: این طرح در مناطق کم‌برخوردار و مناطقی که نیروی انسانی لازم را نداریم، اجرا می‌شود و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش هستند که اگر طرح خرید خدمات نبود بخش عمده‌ای از آن‌ها مجبور به ترک تحصیل بودند.
وی در حالی از این طرح دفاع می‌کند که اولاً در حال حاضر این طرح منحصر به مناطق محروم و کمتر برخوردار نیست؛ دوم اینکه بهتر است جناب وزیر به جای اینکه دست به دفاع از یک طرح مالی در حوزه آموزش‌و‌پرورش بزند با یک مطالعه تطبیقی نسبت کاهش نمره مهارت‌های خواندن و نوشتن و درک مطلب دانش‌آموزان و کاهش نشاط در مدارس را با این طرح بسنجند.
زیرا اولاً همزمان با گسترش طرح‌های ابتکاری از جمله خرید خدمات افت تحصیلی عمومی گریبانگیر دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های جهانی شده است.
دوم اینکه شیوع خرید خدمات جایگاه معلم را به یک کارمند تنزل می‌دهد و کارمندی که منتظر است سر ماه حقوق بگیرد، معلوم نیست چه نشاط و ابتکاری در شیوه تدریس خواهد داشت. ضمن اینکه اصلاً اصول و شیوه تدریس را نمی‌داند و با وجودی که رتبه‌بندی فرهنگیان شش سال است مسکوت مانده در صورت اجراشدن هم شامل حال این افراد نمی‌شود و این یعنی بی‌انگیزگی بیشتر. با توجه به اینکه به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش ۶۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح هستند، پس تعداد قابل توجهی دانش‌آموز را در بر می‌گیرد و این یعنی در برخی مناطق تنها به خاطر صرفه‌جویی مالی دانش‌آموزان باید به حداقل‌های آموزشی حاصل از اجرای طرح خرید خدمات قناعت کنند. پس وزیر پذیرفته است در آموزش‌و‌پرورش تحت مدیریتش فاصله طبقاتی وجود دارد.
بر این اساس مصادیق اجرای ۲۰۳۰ که در این گزارش یاد شده، می‌تواند به وزیر آموزش‌و‌پرورش کمک کند تا «به سرعت و بدون طی سلسله مراتب با ابلاغ مستقیم» جلوی کار که عموماً در مدارس غیردولتی است، گرفته شود؛ هرچند وی مجدد در نشست خبری دیروز خود بر عدم وجود مصادیق اجرای ۲۰۳۰ در مدارس اصرار کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ربابه دریس حمادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
1
مقاله بسیار خوب وقابل توجه بود
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
2
بسیار گزارش خوبی بود رذالت خیلی ها را در این خصوص دیدیم و شنیدم از روشنگری جوان هم ممنونیم دست نویسنده هم درد نکنه جامع و کامل نوشته اند مطمنآ مورد آماج غربزده ها واقع خواهند شد اما غمی نداشته باشید که حق با این مطلب است
ممنون که توجه می کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
0
یادم هست زمان اصلاحات کتاب‌های درسی رو تغییر دادن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار